• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

آیا از دوران طلایی فرش گذر کرده ایم؟

  • کد خبر : 31824
  • 08 مهر 1400 - 15:00
آیا از دوران طلایی فرش گذر کرده ایم؟
یاز اکو - فرش دستباف- به عنوان یكی از كالاهای با ارزش افزوده بالا- این روزها چندان حال مناسبی ندارد. این محصول صنعتی- هنری استراتژیک كه می تواند سهم مهمی در صادرات غیرنفتی كشور داشته باشد، مدتهاست که دیگر جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست داده، آن چنان چه صادرات آن تقریبا به صفر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نظر می رسد نوستالژی فرش دستباف دیگر دارد به آرامی به پایان بافت تار و پودهایی می رسد که روزگاری هزاران آرزو، آمال، رویا و نگاه های خیره را در درون خویش جاودانه می ساخت و دیدگان ما را یاری می کرد بدون این که آن را باز ببندیم، بتوانیم با چشمان باز به روایت رویاهایی بنشینیم که با دستانی خسته، پشتی خمیده و چشمانی ضعیف بر روی تار و پودهای فرش به نقش می نشستند تا با آفرینش تمامی زیبایی ها بتوانند خود نیز اندک زندگی اطمینان بخشی ایجاد کنند.

او روزگاری جان مایه ی تمامی تفکرات و رویاهای خویش را از سر انگشتان دستانش به تار و پودهایی تنیده در هم تزریق می کرد تا شاید بتواند بر لبنان خنده خنچه ای بنشیند که قرار است پیام آور خوشبختی باشد.

دستان او تنها دستانی بودند که می توانستند با نقش طرح های بهشتی، بهشت را در زیر پاهای ما بیندازند. آواز زمزمه ها بر سر انگشتان راه می یافتند تا طرح هایی بیافرینند که هر یک هویتی را در درون خویش به ارمغان می آوردند.

صادراتی نزدیک به صفر!

هریس، ماهی و هر یک از طرح های آن به یکی از زیباترین و نامدارترین نقش های هستی بدیل گشتند. رنگ بندی هنرمندانه آنها هر نگاهی را در جای خود میخکوب می کرد تا آنها را به درون خویش فرا خواند. نقش های متعدد با رنگ های آبی و لاجوردی، تو گویی که می خواهند ما را به میهمانی آسمان ها برند. چله های ابریشمین، ترکیب گل های خیره کننده در کنار حاشیه های نقش دار، نقش های ظرف و جام هایی که همگی در دستان پادشاهان و عارفان قرار داده شده بودند، چله کشی های پشمی با خامه های نرم و لطیف، تکرار گل هایی که دور آنان را همگی برگ های نوک تیز به احاطه گرفته اند آن چنان که می اندیشی می خواهند آنها را از گزند هستی در امان دارند، ماهیانی که در درون دریاچه ای به بازی گرفته می شدند، گیاهان و حیواناتی که در درون بافت های آن جان یافته و…

اما این فرش دستباف- به عنوان یکی از کالاهای با ارزش افزوده بالا- این روزها چندان حال مناسبی ندارد. این محصول صنعتی- هنری استراتژیک که می تواند سهم مهمی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد، مدتهاست که دیگر جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست داده، آن چنان چه صادرات آن تقریبا به صفر رسیده است. بازار داخلی نیز بنا به شرایط تورم اقتصادی، چندان بهتر از این حال و روز نیست. این همه نمی تواند خبر خوشایندی برای تمامی دلسوزان این حوزه باشد.

شماره اخیر مجله اقتصادی «انجمن» با پرونده ای به چالش های فرش دستباف پرداخته است.

در این شماره از مجله می خوانید:

– گِره کور فرش!/ نشست تخصصی با فعالان حوزه فرش و اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف تبریز
– بیوگرافی: حسن پرویزیان، پدر فرش دستباف ایران
– مهندسی معکوس صادرات قالی ایران/ علی سلیمانی

گزارش خبری

– دکتر اخلاقی فرد، مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان:
با بورسی شدن سیمان می توان به حفظ و افزایش سرمایه گذاری در این حوزه امیدوار بود

دیدگاه

– دولت سیزدهم باید خردگرائی پیشه کند/ دکتر محمود جامساز- اقتصاددان
– دوچرخه سواری مرگ خاموش اقتصاد/ دکتر محمد بلورچیان تبریزی
– توسعه انقلاب صنعتی چهارم در ایران؛ چرا و چگونه!؟/ جواد راستی، پژوهشگر ارشد اقتصاد سیاسی توسعه
– زمان مدیریت شهر با فرامین شخصی گذشته است/ دکتر بهروز ساری صراف، استاد گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز
– نگاهی به رفتارهای جمعی و پراکنشهای ارادی در طی دهه اخیر/ دکتر مهدی شبروهی- حقوقدان

برند و بیزنس

– چگونه وجهه ای معتبر ایجاد کنیم؟/ مسعود امیرکبیری

ضمیمه

– بررسی ابزارهای استفاده شده در کشور ترکیه در راستای بهبود محیط کسب و کار و سرمایه گذاری

نحوه تهیه مجله

با توجه به ضرورت های پیش آمده در نحوه توزیع نشریات، مجلات مختلف «گروه رسانه ای غروب» صرفا از طریق آبونمان توزیع و به فروش می رسد. برای دریافت نسخه کاغذی مجلات ما می توانید فرم اشتراک را در صفحات مجازی ما مطالعه فرمایید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=31824

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});