• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
7

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آمارهایی که قصد پایین آمدن ندارند

  • کد خبر : 32540
  • 14 مهر 1400 - 18:40
کرونا در آذربایجان‌غربی؛ آمارهایی که قصد پایین آمدن ندارند
یاز اکو - وضعیت کرونا در آذربایجان غربی هرچند نسبت به هفته های آخر شهریور بهتر شده ولی همچنان آمار ابتلا، بستری و فوتی ها در این استان بالاست و یکی از بالاترین آمارها نسبت به کشور، مربوط به این استان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، وضعیت کرونا از اوایل فروردین امسال در آذربایجان غربی روند افزایشی ابتلا، بستری و فوتی را آغاز کرد که این روند پس از یک فروکش کوتاه مدت، در طول تابستان، روزهای بسیار ناگواری را برای مردم استان رقم زد و روند ابتلا، بستری و فوتی بر اثر کرونا در شهرستان های مختلف استان روند جهشی به خود گرفت.

با وجود روند کاهشی ایجاد شده در استان طی هفته های گذشته البته با شیب کم، بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان بر این عقیده هستند که نباید گول این روند را خورد و در کنار اهتمام برای تزریق واکسن، باید همچنان با رعایت موارد بهداشتی زمینه جلوگیری از شیوع بیشتر را فراهم کرد.

 مسوولان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز همچنان تاکید دارند که شیوع بالای بیماری همچنان وجود دارد و گواه آن، آمار بالای بستری شدگان و تداوم این روند است.

بستری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی، حدود هزار و ۷۰۰ نفر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری‌شدگان سندرم حاد تنفسی در استان همچنان بالا بوده و طبق آخرین برآورد به هزار و ۶۹۵ نفر رسید که البته نسبت به روزهای گذشته، کمتر است.

دکتر جواد آقازاده افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۲۲۸ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و حدود ۳۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

وی از بستری بودن ۳۱۱ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۰ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به فوت ۱۱ نفر در استان طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به ۶ هزار و ۴۲۳ نفر رسیده است.

آقازاده گفت: تاکنون ۲۸۲ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که  رقم بالایی است.

در کنار این آمارهای ارائه شده از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، سهم ۵ موردی از ۱۶ شهرستان با وضعیت قرمز کشور، نشان دهنده وضعیت نامناسب استان است.

مناطق با وضع قرمز کرونایی آذربایجان‌غربی به ۵ شهرستان رسید

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، پنج شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که کمترین میزان از ابتدای تابستان تاکنون به شمار می رود.

علی مصطفوی افزود: طبق آخرین بررسی ها، ارومیه به همراه مهاباد، بوکان، اشنویه و سردشت وضعیت قرمز کرونایی دارند.

وی اضافه کرد: همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های خوی، سلماس، ماکو و چایپاره در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر آن، سه شهرستان پلدشت، شوط و چالدران در شمال استان وضعیت زرد پیدا کرده اند که امیدواریم همین بهبود وضعیت را در روزها و هفته های آتی نیز شاهد باشیم.

مصطفوی با اعلام هشدار جدی نسبت به ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی اظهار کرد: استفاده از ماسک و پرهیز از تجمع به ویژه اجتناب از سفرهای غیرضروری در همه استان از جمله مهمترین اقداماتی است که باید رعایت شود.

وی افزود: فرمانداران و مدیران دستگاه های مرتبط نیز نسبت به اجرای محدودیت های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا متناسب با وضعیت شهرها از جمله دورکاری ادارات، ترددهای شبانه و فعالیت صنوف اهتمام ویژه داشته باشند.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آذربایجان غربی قابل قبول نیست

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به روند روبه کاهش ابتلا و بستری های کرونایی در استان، از وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کماکان وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان مناسب نیست.

محمدمهدی شهریاری افزود: رعایت دستورالعمل های بهداشتی باید در دستور کار افرادی که واکسن زده اند و افرادی که هنوز واکسن نزده اند یا فقط یک دز واکسن را تزریق کرده اند، قرار داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر هر سه دسته، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند شاهد شروع موج ششم شیوع کرونا در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستان‌ها هنوز روند تزریق واکسن مطلوب نیست، گفت: فرمانداران موظف هستند علاوه بر اینکه بستر راحت تری را برای مردم در زمینه دسترسی به واکسن فراهم می کنند، در خصوص تشویق مردم به تزریق واکسن کرونا نیز اهتمام جدی داشته باشند.

البته روند واکسیناسیون در آذربایجان غربی نیز بسیار خوب بوده و سرعت آن طی هفته های اخیر به شدت افزایش یافته که در کنار آن باید طبق گفته کارشناسان و متخصصان بهداشتی و درمانی، رعایت پروتکل ها در دستور کار باشد  تا زمانی که میزان واکسیناسیون به روند مطلوب برسد.

متوسط واکسیناسیون در آذربایجان غربی بیش از ۶۸ درصد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این باره گفت: تا دهم مهر امسال، بیش از ۶۸ درصد مردم واجد شرایط در آذربایجان غربی، واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

جواد آقازاده بیان کرد: حدود ۸۸ درصد افراد بالای ۶۰ سال، نزدیک به ۸۷ درصد افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال، حدود ۷۱ درصد افراد بین ۴۰ تا ۴۹ سال، بیش از ۶۰ درصد شهروندان ۳۰ تا ۳۹ سال و افزون بر ۵۳ درصد افراد ۱۸ تا ۲۹ سال در آذربایجان غربی یک دُز واکسن را دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: تاکنون بیش  از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق شده است.

 وی در عین حال گفت: شهرستان های پیرانشهر و سردشت نظیر هفته های گذشته کمترین میزان واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ را در استان به خود اختصاص داده اند.

آقازاده افزود: در شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در جنوب آذربایجان غربی میزان واکسیناسیون به ترتیب ۵۱ و ۵۳ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین شهرستان های ارومیه، تکاب و خوی نیز به ترتیب با ۷۸، ۷۲ و ۶۹ درصد بیشترین میزان واکسیناسیون را در اختیار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین شهرستان های شاهین‌دژ، نقده، بوکان و پلدشت بیش از ۶۵ درصد، سلماس، اشنویه، مهاباد، میاندوآب، ماکو، شوط و چایپاره بیش از ۶۰ درصد و چالدران با ۵۵ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، امیدواری ها برای بهبود وضعیت طی روزها و هفته های آینده با افزایش رقم واکسیناسیون و توجه به رعایت پروتکل ها بیشتر می شود که البته در این خصوص همراهی همه مسوولان و اقشار مختلف ضروری است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=32540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});