• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

رشد قیمت جوجه یکروزه به رغم دستور معاون اول/ کمبود ۱۰ میلیونی در بازار

  • کد خبر : 33646
  • 22 مهر 1400 - 20:40
رشد قیمت جوجه یکروزه به رغم دستور معاون اول/ کمبود ۱۰ میلیونی در بازار
یاز اکو - از ابتدای سال جاری افزایش قیمت جوجه یکروزه به بیش از قیمت مصوب، تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‌های مرغداران در تولید شده است. قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده ، اما در شهریور ماه از مرز ۱۱ هزار تومان نیز گذشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، با اوج گرفتن قیمت جوجه یکروزه وزارت جهادکشاورزی برای کنترل بازار بخشنامه‌ای صادر کرد که طبق آن باید فاصله جوجه‌ریزی در هر دوره پرورش به ۹۰ روز و میزان جوجه ریزی هر واحد به ۲۰ درصد کمتر از ظرفیت کاهش می یافت. اجرای این بخشنامه منجر به افت قیمت جوجه یکروزه در بازار شد و قیمت جوجه یکروزه از ۱۱ هزار تومان به ۷ هزار تومان رسید.

اما این کاهش قیمت پایدار نبود، چراکه بر اساس دستورالعمل جهادکشاورزی برخی استان‌ها از این دستورالعمل مستثنی شدند و همین موضوع اختلافات بسیاری ایجاد کرد و در نهایت مجددا قیمت جوجه یکروزه افزایش یافت و از ۷۰۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسید.

گرانی در بازار جوجه یکروزه ادامه داشت تا اینکه دولت با شعار تأمین کافی گوشت مرغ و بازگشت آرامش به بازار به شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد نسبت به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی مورد نیاز کشور در قالب برنامه زمان بندی وزارت جهاد کشاورزی طی‌ شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اقدام نماید.‌

اما صدور این اجازه برای آنکه بازار جوجه یکروزه روی آرامش را به خود ببیند کافی نبود و همچنان بازار این نهاده مهم تولید مرغ در نوسان و گرانی بود. 

 

با ادامه نوسان و گرانی در بازار جوجه یکروزه، اتحادیه و تشکل‌های تولید در بخش مرغ گوشتی نامه‌های متعددی به دولت و وزارت جهاد کشاورزی ارسال کردند. از جمله آن‌ها نامه کارگروه پیشگامان بهره وری طیور به وزیر جهاد کشاورزی کشاورزی با عنوان ضرورت اقدامات تثبیت بازار جوجه یک روزه از ابتدای مهر بود.

از مهمترین خواسته‌های این کارگروه  در نامه به وزیرجهاد کشاورزی، نظارت جدی، سریع و عادلانه بر قیمت‌های مصوب در کلیه حلقه‌های تولید، اصلاح آنالیز قیمت حلقه جوجه یکروزه متناسب با هزینه های جاری و انتقال آن در آنالیز قیمت حلقه مرغ گوشتی و ابلاغ آن به واحدهای مربوطه برای نظارت بر بازار و آماده سازی بازارگاه برای عرضه جوجه یکروزه بود.

پس از آن بود که بالاخره محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه مربوط به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور را اصلاح و ابلاغ کرد.

وی در این ابلاغ نوشت: هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰، به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با اصلاح مصوبه مربوط به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور موافقت کرد.

به موجب این اصلاحیه، قرار بر این بود میزان واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی مورد نیاز کشور از ۹۵ میلیون عدد به ۱۲۰ میلیون عدد افزایش یابد.

انتظار می رفت با ابلاغ  معاون اول رئیس جمهور، بازار جوجه یکروزه دست کم برای مدتی آرام شود، اما خبرها حاکی از ادامه گران فروشی در این نهاده تولید است.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار جوجه یکروزه اظهار کرد: بازار جوجه یکروز همچنان در نوسان است. دلیل نوسان قیمت و گران فروشی این نهاده تولید مرغ عدم تناسب میان عرضه و تقاضا است.

وی ادامه داد: درحال حاضر میزان عرضه و تقاضای جوجه یکروزه متناسب با یکدیگر نیست و عدم تناسب بین آن‌ها قیمت‌ها را بالا برده است.

اسدالله نژاد نیاز ماهانه صنعت مرغ گوشتی کشور به جوجه یکروزه را ۱۲۵ میلیون قطعه و حداکثر میزان عرضه جوجه یکروزه در بازار را  ۱۱۵ میلیون قطعه درماه عنوان کرد.

به گفته وی؛ فاصله ۱۰ میلیون قطعه‌ی بین عرضه و تقاضا، بازار این نهاده مهم تولید را برهم زده و قیمت ها را به چند برابر مصوب رسانده است.

اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمتی که اکنون هر قطعه جوجه یکروزه به دست مرغداران می رسد ۸ تا ۹ هزار تومان است، اظهار کرد: این در حالی است که آخرین قیمت مصوب تعیین شده برای هر قطعه جوجه یکروزه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان جوجه یکروزه معتقدند با توجه به افزایش هزینه‌ها نرخ مصوب باید اصلاح شود، گفت: در صورت اصلاح نرخ مصوب نیز قیمت منطقی هر قطعه جوجه یکروزه بین ۵ تا ۶ هزار تومان است، در حالی که واحدهای مرغ مادری قیمت آن را به بیش از ۸ هراز تومان افزایش داده اند.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور، قیمت تمام شده هرکیلوگرم مرغ با حداقل قیمت جوجه یک روزه یعنی ۸ هزار تومان را نزدیک به ۲۱ هزار تومان اعلام کرد.

اسدالله نژاد معتقد است؛ در صورت اصلاح قیمت مصوب جوجه یکروزه از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۵ تا ۶ هزار تومان قیمت مصوب خرید مرغ از مرغداران باید از ۱۷هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزیش یابد.

وی قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده در صورت اصلاح قیمت جوجه یکروزه به ۵۰۰۰تا ۶۰۰۰تومان  را حدود  ۲۸ هزار تومان دانست.‌

اسدالله نژاد در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا به رغم ابلاغ معاون اول رئیس جمهور برای واردات تخم مرغ نطفه دار کاهش قیمت جوجه یکروزه اتفاق نیفتاد، گفت: برای کاهش قیمت جوجه یکروزه در ننتیجه واردات تخم مرغ نطفه دار باید حداقل ۲۱ روز منتظر ماند، چرا که این حداقل زمان برای تبدیل تخم مرغ های نطفه دار وارداتی به جوجه و عرضه به بازار است.

وی پیش بینی کرد که در نیمه ماه آینده (آبان ماه) شاهد کاهش نسبی قیمت جوجه یکروزه در بازار در نتیجه عرضه جوجه های تخم مرغ های نطفه دار وارداتی باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33646

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});