• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
7

آذربایجان شرقی با ۱۰۴ کشور روابط اقتصادی و تجاری دارد

  • کد خبر : 34564
  • 29 مهر 1400 - 17:00
آذربایجان شرقی با ۱۰۴ کشور روابط اقتصادی و تجاری دارد
یاز اکو - مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در استان با ۱۰۴ کشور دنیا ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری وجود دارد و به صورت ماهانه فرایند صادرات به تمام این کشورها رصد و پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، شهرام عارفی، بر اهمیت توسعه صادرات به ویژه صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های وزارت صمت تاکید کرد.

وی از رصد کشورهای هدف صادراتی در جلسات میزهای تجاری آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: باتوجه به سیاست های وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت در خصوص اولویت توسعه روابط اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه و ۲ کشور چین و هند به عنوان ۲ اقتصاد بزرگ دنیا، آذربایجان شرقی نیز در همین راستا فعالیت های صادراتی خود را به این کشورها فعال کرده است.

مدیر مرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی توسعه صادرات غیرنفتی را مستلزم توجه به تمامی چرخه صادراتی دانست.

عارفی گفت: توجه به تمام شاخص‌ها و چرخه صادرات از زنجیره تامین، تولید تا صادرات در جلسات متعدد با حضور فعالین بخش خصوصی استان و مسوولین دستگاه های متولی با جدیت پیگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: چالش های پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان احصا و مشکلات و مسائل پیرامون این حوزه در کمیته های مختلف و کارگروه توسعه صادرات و همچنین میزهای کشوری بررسی و ارزیابی می شود.

عارفی با بیان اینکه در تجارت مبحثی تحت عنوان تراز تجاری مطرح است که توازن میان صادرات و واردات کشور را بیان می‌کند، افزود: به هر میزان این توازن به نفع صادرات و تراز تجاری یک کشور مثبت باشد به طور طبیعی اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور بهتر خواهد بود و مردم از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود.

صادرات غیرنفتی مستلزم ایجاد و گسترش زیرساختهاست

وی با اشاره به فاصله گرفتن جامعه جهانی در استفاده از سوخت های فسیلی به دلایل مختلف اعم از گرمایش زمین و معضلات زیست محیطی، ادامه داد: در همین راستا با کاهش مصرف این سوخت ها، بازار این محصولات نیز با کاهش مشتری روبرو خواهد بود بنابراین مجامع اقتصادی دنیا بیش از پیش به دنبال جایگزین کردن صادرات کالاهای غیرنفتی به جای کالاها و محصولات نفتی هستند.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت آذربایجان شرقی، با بیان اینکه استان دارای ظرفیت های عمده صنعتی، معدنی و تجاری است، ادامه داد: مجموعه وزارت و سازمان صمت استان نیز در همین راستا توسعه صادرات غیر نفتی را جزو برنامه های محوری امسال قرار داده است.

عارفی افزایش صادرات غیرنفتی را مستلزم ایجاد و گسترش یک سری زیرساخت ‌ها دانست و اظهار کرد: امروزه در موضوع فروش کالا ۲ مقوله قیمت و کیفیت در موضوع رقابت مطرح می‌شود و به منظور تحقق و پیشبرد این ۲ مقوله باید ایجاد زیرساخت های جدید و همچنین گسترش زیرساخت های قبلی در رأس برنامه ها قرار گیرد.

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه به مقوله اطلاع‌رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در دهه های اخیر به طور ویژه توجه شده است، گفت: به همین منظور از طریق همکاری و تعامل با سفارتخانه ها و وزارت امور خارجه کشور، بحث معرفی کالا و خدمات مختلف ملی و استانی اعم از صنعتی، معدنی، تجاری و فرهنگی با جدیت دنبال شده است.

وی خاطرنشان کرد: جهت شناساندن هر چه بهتر و گسترده تر دستاوردهای اقتصادی و تولیدات صنعتی، معدنی، تجاری و فرهنگی، سفرای با دانش اقتصادی می توانند نقش پررنگی را در توسعه صادرات ایفا کنند.

در صادرات محصولات کشاورزی از توانمندی بالایی برخورداریم

عارفی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال ” تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ” ، افزود: وزارت صمت و سازمان صمت استان در جهت شناسایی موانع و تنگناهای موجود و تحقق شعار سال در قالب کمیته ها و ستادهای مختلف تمهیدات لازم را پیش بینی و اجرا می کند.

وی با اعلام اینکه همه ساله مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته می شود، افزود: تمام مسائل و موارد مرتبط با فرآیند صادرات با کشورهای هدف اعم از مسائل گمرکی، بانکی، استاندارد، نقل و انتقال ارز به صورت مستمر مورد بررسی قرار می گیرد و نسبت به رفع این موانع در استان و در صورت لزوم از طریق وزارت خانه اقدامات لازم در جهت تسهیل امور صادرات انجام می شود.

عارفی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی موضوع تجارت همه ساله نحوه حمایت های خود را اعلام می کند، گفت: حضور در نمایشگاه های بین المللی مختلف، ارائه مشاوره های صادراتی، تامین نقدینگی مورد نیاز با هماهنگی سیستم بانکی کشور از جمله خدماتی است که صادرکنندگان از آن بهره مند می شوند.

وی گفت: به ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستیم و کشور ما به عنوان یک کشور صنعتی، گام های بلندی در مسیر صنعتی شدن برداشته است.

حرکت در مسیر صادرات محصولات فرآوری شده و و جلوگیری از خام فروشی

مدیرمرکز توسعه صادرات سازمان صمت آذربایجان شرقی، این استان را استانی دارای قابلیت صادرات محصولات صنعتی برشمرد و گفت: حرکت در مسیر صادرات محصولات فرآوری شده و نهایی دارای ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از موارد مهمی است که تمهیدات آن در سال های اخیر شروع شده و توسعه این روند پیگیری می شود.

وی بر ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها به منظور حضور قدرتمندتر در بازارهای صادراتی تأکید کرد و افزود: امروزه در بازارهای جهانی برندسازی و تولید محصولات در جغرافیای غیر از کشور صاحب نشان تجاری انجام می شود و ما نیز باید به این سمت و سو حرکت کرده و نسبت به معرفی کالا و محصولات تولیدی خود با نام و برند شرکت های ایرانی در عرصه بین الملل برنامه ریزی کنیم.

عارفی اظهار داشت: اداره ثبت شرکت ها در خصوص برندسازی و ثبت نشان های تجاری اقدامات خوبی را انجام داده است و سازمان صمت استان نیز در این مسیر حمایت های لازم را انجام می دهد.

وی گفت: در حال حاضر محصولات شناسنامه دار کشاورزی و محصولات ارگانیک دارای جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی هستند و از طریق تعامل با سازمان جهادکشاورزی در جهت برندسازی و صادرات محوری محصولات کشاورزی برنامه های لازم پیش بینی می شود.

ارزش صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی در سال گذشته به بیش از سه میلیارد دلار رسید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});