• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

تنش دیپلماتیک ترکیه با غرب

  • کد خبر : 35043
  • 04 آبان 1400 - 9:45
تنش دیپلماتیک ترکیه با غرب
یاز اکو - در دوره‌ای که ترکیه یکی از پرتنش ترین روزهای خود با آمریکا را سپری می کند، ۱۰ تن از سفرای کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان، هلند، دانمارک با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی عثمان کاوالا یکی از افراد کلیدی در ناآرامی های موسوم به پارک گزی در سال ۲۰۱۳ استانبول شدند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، شخص مذکور به مدت بیش از ۷ سال است که در زندان به سر میبرد و سفرای ۱۰ کشور با استناد به کمیسیون حقوق بشر اروپا خواستار آزادی وی شدند که با واکنش سخت اردوغان روبه‌رو شد.

اردوغان طی جلسه ای با وزیر امور خارجه خود از وی خواسته است که تمامی سفرهای مذکور را عنصر نامطلوب اعلام کند و در صورت لزوم از ترکیه اخراج کند. بنابر گزارش منابع غیر رسمی، اختلاف نظر و تنشی نیز میان وزیر امور خارجه ترکیه با اردوغان روی داده است. اما اردوغان بر تصمیم خود پافشاری کرده است و گفته می شود این تصمیم با هماهنگی سایر احزاب و شخصیتهای سیاسی صورت گرفته است. اردوغان این اقدام سفرا را دخالت مستقیم در امور حکومتی و سیستم قضایی ترکیه نامیده است. وی در ادامه افزوده است که کسانی که ارزش ها و موازین ترکیه را نمی دانند و یا به آن احترام نمی گذارند فارغ از هر سمتی که داشته باشند حق زندگی در ترکیه را ندارند.

اما ۸ کشور از جمله آمریکا و هلند از این بیانیه عقب نشینی کرده و اعلام کرده‌اند که با استناد به ماده ۱۰ کنوانسیون وین، در امور داخلی ترکیه دخالت نخواهند کرد. دو کشور فرانسه و آلمان نیز ساعاتی پس از بیانیه آمریکا به جمع سایر سفرا پیوسته و از مواضع خود عقب نشینی کردند. گفته می شود این عقب نشینی و تلطیف تنش دیپلماتیک تاثیر مثبتی بر نرخ صعودی دلار داشته و باعث نزولی شدن (هرچند اندک) نرخ آن شده است.

اما مبنای تنش چیست؟

بدون شک اقدام سفیر از کشورهای اروپایی و آمریکا در صدور بیانیه علیه ترکیه، اقدامی هماهنگ برای به چالش کشیدن اقتصاد و در راس آن حزب حاکم کشور به رهبری اردوغان می باشد. علی رغم نیت آمریکا مبنی برخروج از خاورمیانه، این کشور بر سر ۳ مسئله با ترکیه اختلاف جدی دارد و می توان تنش اخیر را نیز بخشی از پروژه فشار بر ترکیه دانست.

الف:

نخستین مورد تنش زا میان دو کشور را می توان گرایش ترکیه به تامین سلاح های استراتژیک از روسیه دانست، ترکیه نیز دست به اتهام زنی متقابل زده و عدم همکاری مناسب آمریکا در امور تسلیحاتی با این کشور را دلیل این امر را اعلام می‌کند. به کارگیری و یا عدم به کارگیری سامانه پدافند اس ۴۰۰ روسی یکی از جنجالی ترین مباحث نظامی ترکیه طی دو سال اخیر بوده است.

ب:

دومین مورد اختلاف اساسی ترکیه با آمریکا را در حوزه تمدنی و فرهنگی مورد بررسی قرار داد. حضور ترکیه در در جنگ دوم قره باغ و آزادسازی اکثر قریب به اتفاق مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان، مورد رضایت مقامات آمریکا نبوده و فعالیت لابی‌های قدرتمند دین گرای این کشور به همراه لابی در حال رشد ارامنه در این باره حائز اهمیت است. این لابی ها اصرار دارند که جابجا شدن بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع خاک از دست مسیحیان و افتادن آن به دست مسلمانان قابل قبول نیست و آمریکا به عنوان بزرگترین کشور مسیحی جهان می بایست واکنش ممانعتی جدی تری را نشان می داد.

به موازات این مسئله، اختلافات جدی ترکیه با یونان بر سر ترسیم محدوده دریایی نیز یکی از مهمترین اختلافات میان ترکیه و آمریکا می باشد. اگرچه که ترکیه و یونان هر دو عضو اتحاد ناتو و از متحدین نزدیک آمریکا می باشند اما این کشور طی مواضعی آشکار حمایت خود از یونان را اعلام کرده است و در حال تقویت حضور نظامی خود در یونان و همچنین تقویت بنیه نظامی این کشور می باشد. حضور نظامی آمریکا در یونان به قدری افزایش یافته است که ملی گرایان یونانی نیز معترض شده و ابراز داشتند که آمریکا با بهانه مقابله با ترکیه، یونان را بی سر و صدا اشغال کرده است. گفته می شود آمریکا در پی تاسیس و گسترش ۹ پایگاه نظامی جدید در یونان میباشد.

ج:

بحث سوم را همانگونه که در نوشته های قبلی نیز اعلام کردیم می توان در بحران سوریه جستجو کرد. آمریکا به منظور حمایت از متحدین خود و همچنین ایجاد جای پای استراتژیک و آینده نگرانه در این کشور می خواهد اقلیمی همانند اقلیم کردستان عراق را در شمال شرق سوریه و با حمایت از گروه های پ ی د، ی پ گ پی‌ریزی کند، امری که در تعارض مستقیم با منافع امنیتی ترکیه می باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35043

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});