• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9

جنگل های ارسباران مهمترین ذخیره گاه ذخایر ژنتیکی گیاهی در استان

  • کد خبر : 36335
  • 12 آبان 1400 - 11:46
جنگل های ارسباران مهمترین ذخیره گاه ذخایر ژنتیکی گیاهی در استان
یاز اکو- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، جنگل های ارسباران را مهمترین ذخیره گاه سایر ژنتیکی گیاهی در استان دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیر عامل شامل موارد بسیاری از که یکی از آنها نگهداری ذخایر ژنی گیاهی و حیوانی برای مواقع اضطراری است.

وی با تاکید بر اهمیت پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی گفت: ضرورت پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی به دلیل ارتباط مستقیم با انسان ها از سایر بخش ها مهمتر است؛ چرا که محصولات کشاورزی چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی باید پاسخگوی جمعیت رو به رشد انسانی باشد.

فتحی ادامه داد: به همین منظور ‌کارگروه‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کند که کارگروه جهاد کشاورزی یکی از این کارگروه‌ه است. 

وی با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی در معرض انواع تهدیدات هستند، یر ضرورت پیش‌بینی زمان دقیق تهدیدات احتمالی و برنامه ریزی در جهت رفع آنها تاکید کرد.

وی تشریح کرد: شناسایی کانون، نوع مبارزه، زمان مبارزه و غیره از جمله برنامه‌های مهم پدافند غیرعامل در مبارزه با تهدیدات بخش کشاورزی است. 

فتحی ادامه داد: با توجه به وجود واردات و صادرات در بخش کشاورزی،  ما نیازمند نظارت و‌ پایش دقیق روی محصولات وارداتی و صادراتی هستیم تا هم از ورود آفات جدید به کشور خودداری کنیم و هم  نظارت و کنترل دقیقی روی کیفیت محصولات صادراتی داشته باشیم.

 

کم آبی چالش اصلی پدافند غیر عامل

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در خصوص تهدید کم آبی گفت: یکی از تهدیدات جدی کاهش منابع آبی در کشور و استان است. با توجه به اینکه حوزه دریاچه ارومیه که یکی از منابع بزرگ آبی استان محسوب می شود با بحران مواجه است، ما اقدام به کشت محصولات کم‌ آب‌بر مثل کلزا به جای محصولات آب‌بر گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز کرده ایم. 

وی افزود: هم چنین طی سال های اخیر با استفاده از روش های نوین آبیاری، اصلاح شبکه های آبیاری و کشت نشا دفعات آبیاری را کاهش داده ایم. 

فتحی توسعه گلخانه‌ها را  یکی دیگر از اقدامات موثر در دوران کم آبی دانست و از افزایش ۴۰۰ برابری گلخانه های استان نسبت به سال ۹۲ خبر داد.

 

متولیان امر مقصر اصلی آبیاری صیفی جات با آب فاضلاب هستند

وی در ادامه در خصوص آبیاری صیفی‌جات با آب فاضلاب گفت: چاه‌های اطراف میدان آذربایجان شناسایی شده است و مورد آزمایش قرار گرفته است و این در حیطه وظایف ما نیست.  با این حال باید بگویم در این زمینه کشاورزان مقصر نیستند، چرا که آنها از ابتدا در زمین های خود ساکن بودند و بعدها متولیان امر نباید اجازه می دادند که آب‌های فاضلاب و آلوده به کانال‌های کشاورزان وارد شود.

فتحی با تاکید بر اینکه هیچ محصول تراریخته ای در استان تولید نمی شود، گفت: محصولات تراریخته یک نوع تغییر ژن برای هدف مشخص از جمله افزایش عملکرد محصول انجام‌ می‌گیرد و این تغییر ژن به صورت خودسرانه نیست و‌ نباید زیاد بزرگنمایی کرد. 

وی در خاتمه از توزیع گوشت و مرغ منجمد در بازار طی روزهای آتی خبر داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});