• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

دستور عجیب طالبان برای تردد کامیون‌های ایرانی/ همسایه جنوب شرقی چه در سر دارد؟

  • کد خبر : 36482
  • 13 آبان 1400 - 13:30
دستور عجیب طالبان برای تردد کامیون‌های ایرانی/ همسایه جنوب شرقی چه در سر دارد؟
یاز اکو - طالبان برای عبور و مرور کامیون‌های ایرانی به افغانستان محدودیت ایجاد کرد. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت راهداری خبر داد که طالبان اعلام کرد که هر کامیون ایرانی فقط می‌تواند هر ۲۵روز یکبار وارد خاک افغانستان شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین، محدودیت برای تردد کامیون‌های ایرانی به مرز جنوب شرقی رسید و حالا طالبان مقررات تازه‌ای برای رانندگان ایرانی وضع کرده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که افغانستان یکی از سه بازار بزرگ صادرات ایران است و حجم تجارت ایران و افغانستان بالاتر از حجم تجارت ایران و کل اتحادیه اروپاست. ارزش تجارت ایران با افغانستان پیش از این سه میلیارد دلار در سال بوده است که حالا با تسلط طالبان به این کشور گمانه‌های دیگری درباره چشم‌انداز تجارت ایران با این کشور مطرح می‌شود.

جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری درباره محدودیت تازه طالبان برای ترانزیت ایران به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد که طالبان اعلام کرده است که اگر کامیون ایرانی پس از تخلیه بار خود در افغانستان زودتر از ۲۵ روز وارد خاک افغانستان شود، مشمول جرایم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این موضوع فعلا از سوی والی هرات به ایران اعلام شده و هنوز اجرایی نشده و استاندار خراسان رضوی در این زمینه نشست‌هایی در هرات داشته و مشغول رایزنی است.

امتیاز دادن طالبان به کامیونهای افغانستانی

این مدیر سازمان راهداری توضیح می‌دهد که بیشترین تردد کامیون‌های ایرانی از مرز دوغارون افغانستان است و روزانه بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ کامیون ایرانی از این مرز تردد می کند و در مرز میلک سیستان و بلوچستان هم پیش از تسلط طالبان روزانه حدود ۴۰۰ کامیون تردد می‌کرد که حالا حجم تردد از این مرز به ۱۵۰ کامیون در روز رسیده است.

هدایتی تاکید می‌کند با این اقدام طالبان حجم تردد کامیون‌های ایرانی به افغانستان به شدت کاهش خواهد داشت و البته به نظر می‌رسد که طالبان این اقدام را با هدف امتیاز دادن به کامیون‌های افغانستانی انجام داده تا حجم باری که آنها حمل می‌کنند، بیشتر شود. هرچند که دست ایران برای اقدام متقابل مقابل افغانستان باز است.

او ادامه می‌دهد: این سیاست را پیش از این ترکیه در قبال کامیون‌های ایرانی انجام داده بود.

رفتار طالبان عجیب بود

علی ضیایی، کارشناس صنعت حمل و نقل در واکنش به این موضوع به اقتصاد آنلاین می‌گوید که این رفتار طالبان عجیب است زیرا این کشور از نظر تجاری به ایران وابسته است و هرگونه ایجاد محدودیت برای کامیون‌های ایرانی، خود این کشور را دچار مشکل می‌کند.

او ادامه می‌دهد: از آن سو اگر نیت طالبان این باشد که حجم بار کامیون‌های افغانستانی را افزایش دهد، با توجه به اینکه آنها نیاز خود را از بازار ایران تامین می‌کنند و رانندگان افغانستانی به بندر چابهار و بندرعباس تردد دارند، ایران به راحتی می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد مگر اینکه پای معادله‌ای دیگر در میان باشد و طالبان تصمیم گرفته باشد که سهم پاکستان از بازار افغانستان را افزایش داده و سهم ایران از بازار این کشور را به پاکستان ببخشد.

حجم تجارت ایران و افغانستان در سال‌های گذشته تقریبا معادل سهم تجارت پاکستان و افغانستان بوده است و پس از تسلط طالبان به این کشور برخی فعالان تجاری احتمال دادند که طالبان بازار خود را برای پاکستان بزرگتر کرده و برخی کالاهای ایرانی بازار افغانستان را با کالای مشابه سایر کشورها جایگزین کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36482

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});