• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
در جلسه ویدیوکنفرانسی با اتاق بازرگانی مولداوی مطرح شد؛

آمادگی بخش خصوصی آذربایجان شرقی برای همکاری اقتصادی با مولداوی

  • کد خبر : 37301
  • 19 آبان 1400 - 8:30
آمادگی بخش خصوصی آذربایجان شرقی برای همکاری اقتصادی با مولداوی
یاز اکو - نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز از آمادگی بخش خصوصی آذربایحان شرقی برای همکاری اقتصادی با مولداوی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه ویدیوکنفرانسی مابین اتاق بازرگانی تبریز و اتاق بازرگانی مولداوی با حضور نائب رییس اتاق تبریز و رییس و نائب رییس اتاق مولداوی و نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف اوکراین برگزار شد.

در این جلسه، ابوالفتح ابراهیمی، نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به ظرفیت های ویژه اقتصادی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران واقع شده است و با کشورهای آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک داشته و با واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و داشتن موقعیت ویژه جغرافیایی به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا مطرح است.

وی با اشاره به وجود بیش از پنج هزار واحد صنعتی و ۵۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان گفت: وجود بزرگترین کارخانه تولید تراکتور در کشور، صنایع تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعه سازی، پالایشگاه با ظرفیت بالا و پتروشیمی تبریز، رتبه اول در تولید شیرینی و شکلات و رتبه دوم در صنایع دارویی در ایران از جمله این ظرفیت ها است.

ابراهیمی گفت: وجود بیش از یک قرن تجربه در نساجی و چرم و تولید بیش از ۳۰ درصد چرم ایران، صنایع تولید قطعات خودرو، سرامیک، لوازم خانگی و صنایع تبدیلی کشاورزی و لبنی و رتبه اول در ذخایر معدنی و همچنین محصولات کشاورزی از دیگر ظرفیت های این استان است.

وی همچنین این استان را دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه حمل و نقل دانسته و گفت: وجود دو فرودگاه، راه‌آهن باری و مسافری داخلی و خارجی و مسیر حمل و نقل جاده‌ای در مسیر کریدور شمال – جنوب را می توان از ظرفیت های استان در حوزه حمل و نقل دانست.

نائب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ادامه داد: علاقمندیم که بعد از اتمام بیماری کرونا با تبادلات و ارتباطات حضوری، رابطه اقتصادی خود را با این کشور وسعت بخشیم. روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور نشان داده است که در آینده زمینه ارتباطات بیشتر اقتصادی بین این دو کشور وجود دارد.

لزوم تبادل دو سویه هیات های تجاری پس از پایان بیماری کرونا

سرگی ئوهاریا، رییس اتاق بازرگانی و صنایع مولداوی نیز در این جلسه ویدیوکنفرانسی ضمن اظهار امیدواری برای افزایش تبادلات تجاری بین ایران و مولداوی گفت: میزان تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته دو میلیون دلار بود که در هشت ماهه ابتدایی سال جاری این مقدار به سه میلیون دلار رسیده است اما با توجه به ظرفیت های ویژه تجاری این دو کشور، این رقم قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر لزوم تبادل دو سویه هیات های تجاری پس از پایان بیماری کرونا گفت: با افزایش ارتباطات می توانیم شاهد ایجاد یادداشت تفاهم بوده و امکانات دو سویه مربوط به برقراری روابط تجاری را بررسی کرده و به توافق برسیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع مولداوی با بیان اینکه درصد بالایی از واردات مولداوی مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، گفت: امیدواریم میزان تبادل تجاری مولداوی با ایران و به خصوص استان آذربایجان شرقی افزایش یابد.

وی با اشاره به برگزاری همایش مجازی توسط این اتاق در روزهای ۲۴ تا ۲۶ نوامبر گفت: امیدواریم فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی نیز مشارکت خوبی در این همایش داشته باشند.

در این جلسه، میخای بولبا، نائب رییس اتاق بازرگانی و صنایع مولداوی، کاظمی، کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف اوکراین، شهبازی، مسئول امور بین الملل اتاق تبریز و پیربالایی، کارشناس اقتصادی نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز به بیان نظرات خود برای افزایش همکاری های دو جانبه پرداختند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});