• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7
سفرنامه زنجان رئیس دولت سیزدهم؛

از اولتیماتوم به مالک کارخانه تا دستورات خاص به وزرا

  • کد خبر : 38736
  • 29 آبان 1400 - 14:30
از اولتیماتوم به مالک کارخانه تا دستورات خاص به وزرا
یاز اکو - سید ابراهیم رئیسی دهمین سفر استانی خود را پس از ریاست بر دولت سیزدهم، پنج‌شنبه هفته گذشته با سفر به استان زنجان انجام داد. بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی استان، دیدار با نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رئیس قوه مجریه به استان زنجان بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، صبح پنج‌شنبه ۲۷ آبان، سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم در سفری یک‌روزه عازم استان زنجان شد و در بدو ورود به فرودگاه زنجان از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مسئولین ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت.

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، احمد وحیدی وزیر کشور، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، به همراه رئیس قوه مجریه به زنجان سفر کردند.

رئیس دولت سیزدهم در این سفر از سه واحد صنعتی استان زنجان بازدید و در چهار جلسه مختلف در این استان شرکت کرد و علاوه بر دادن دستورهایی برای رفع مشکلات مردم زنجان، در نشست خبری پایان سفر خود، اعضای کابینه و مسئولان استانی را موظف کرد که گزارشی از عملکرد و نایج سفرهای استانی به رساانه‌ها و مردم ارائه کنند.

دیدار از سه واحد صنعتی

رئیسی در بدو ورود به زنجان با بیان اینکه زنجان ظرفیت‌های بسیاری در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی و معدن دارد، اظهار کرد: با ظرفیت‌هایی که استان دارد به ویژه ظرفیت نیروی انسانی جوانی که در استان زنجان داریم و مردمانی که اهل تلاش و فعالیت و کار هستند، باید کارهای بسیاری برای استان زنجان انجام شود. به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی انجام شده اما نسبت به کارهایی که باید انجام شود، فاصله داریم.

در ابتدای این سفر تعدادی از مردم زنجان در مسیر فرودگاه به شهر زنجان منتظر ورود رئیس قوه مجریه بودند و خواستار توقف خودروها و بیان مطالبات‌شان شدند که رئیسی پس از شنیدن مطالبات مردمی، در پاسخ به درخواست‌های مردم، خواستار دریافت نامه‌های این افراد شد و قول مطالعه و پیگیری همه این نامه‌ها را داد.

بازدید از کارخانه در حال احداث سرجین‌بافت زنجان

رئیس دولت سیزدهم پس از آن در اولین بخش از برنامه‌های سفر خود به استان زنجان، از کارخانه در حال احداث سرجین‌بافت زنجان بازدید و ضمن تاکید بر رفع موانع و تسریع در بازگشایی این کارخانه، خاطرنشان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان، مسئولین قضایی استان و دیوان محاسبات تشخیص داده‌اند هیچ سوءاستفاده‌ای در جریان احداث این کارخانه اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: مشکلات این کارخانه ناشی از مسائل مختلفی بوده و در زمان کوتاهی باید این مشکلات حل شود.

رئیسی همچنین در این بازدید، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و محسن افشارچی استاندار زنجان را موظف کرد ظرف مدت یک ماه مشکلات بر سر راه‌اندازی این کارخانه را پیگیری و مرتفع کنند. حال باید دید در پایان آذر ۱۴۰۰ آیا مشکلات راه‌اندازی این کارخانه برطرف خواهد شد یا خیر.

بازدید از سایت دپوی کیک روی زنجان 

رئیس قوه مجریه پس از آن از سایت دپوی کیک روی زنجان بازدید کرد و ضمن اشاره به اقدامات و پیگیری‌هایی که در زمان ریاست خود بر قوه قضائیه برای حل مشکل دپوی کیک روی انجام داده بود، گفت: منافع این پسماندها برای مردم است و به موجب حکم قانون به مردم زنجان واگذار شده است.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از مجموعه معدنی و صنعتی دپوی کیک روی زنجان و برداشتن یک گام سریع برای حل مشکلات این واحد، تاکید کرد: باید استحصال مواد معدنی این پسماندها انجام و فواید این ثروت نصیب مردم زنجان شود، اما اگر این استحصال انجام نشود موجب خسارت به مردم خواهد شد.

زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش روی در خاورمیانه بوده و عمده محصول صادراتی این استان، شمش روی است. روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود.

اولتیماتوم به مالک کارخانه روغن نباتی

رئیسی پیش از ظهر پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه روغن نباتی جهان بازدید و ضمن تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهد تولید در کشور دچار وقفه شود و باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند، عنوان کرد:

وی با اشاره به اینکه کسی که کارخانه روغن نباتی جهان را در اختیار دارد تعدادی دیگر از این کارخانه‌ها را هم در کشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیر داخلی کارخانه گفت: به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند چرا که امروز باید ۸۰۰ نفر در این کارخانه کار کنند نه ۸۰ نفر. از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبرو است و این معطل ماندن قابل تعقیب و پیگیری است.

کارخانه روغن نباتی جهان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن نباتی کشور بود که در جریان انتقال از استان البرز به استان زنجان به مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا تجهیز شد.

این واحد تولیدی یکی از واحدهای صنعتی کشور است که در جریان اجرای غلط سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی دچار مشکل شده و علاوه بر کاهش چشمگیر تولید، تعداد زیادی از کارگران آن هم اخراج شده‌اند. رئیس قوه مجریه در این بازدید از فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، افشارچی استاندار و محسن کرمی دادستان زنجان خواست که راه‌اندازی این کارخانه را با جدیت دنبال کنند.

بازدید از منطقه مسکونی کوی فلسطین در حاشیه شهر زنجان

رئیسی پس از آن از منطقه مسکونی کوی فلسطین در حاشیه شهر زنجان بازدید کرد و با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مردم و مسئولین استانی و با بیان اینکه در این محله حدود ۱۲۰ خانواده ساکن هستند، از افشارچی استاندار زنجان خواست که برای جایگزینی ساکنین این محله در منطقه‌ای مناسب برنامه‌ریزی و اقدام شود.

شرکت در ۴ جلسه استانی

دیدار و گفت‌وگو با فرهیختگان استان زنجان دیگر برنامه رئیس دولت سیزدهم در این سفر استانی بود که بعدازظهر پنج‌شنبه انجام شد و رئیسی در این دیدار بیان کرد: اقتصاد دیجیتال و مجازی می‌تواند در این استان فعال شود. دانشگاه باید در کنار صنعت، کشاورزی و معدن باشد. این نمی‌شود که دانشگاه از صنعت فاصله داشته باشد. بازار باید علمی فعالیت کند و نظام اقتصادی کشور هم باید علمی باشد.

رئیسی عصر پنجشنبه هم با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم زنجان دیدار و گفت‌وگو کرد و در این جلسه، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را اولویت دولت خود دانست و گفت: در سفرهای استانی هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر در موارد استثناء و ضرورت، چرا که پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را رنج می‌دهند. لذا اولویت ما سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام‌ است.

وی پس از آن با حضور در مسجد دانشگاه زنجان ضمن قرائت نماز مغرب و عشاء، با تعدادی از خانواده‌های شهدای استان زنجان دیدار و گفت‌وگو کرد. در پایان این مراسم از تعدادی از خانواده‌های شهدای استان زنجان قدردانی شد.

شرکت در نشست شورای اداری استان زنجان

رئیس قوه مجریه شامگاه پنج‌شنبه در نشست شورای اداری استان زنجان شرکت و در این جلسه خاطرنشان کرد: ما این مدل و این روش را در ۴۰ سال گذشته نداشتیم که وزرا و مسئولین مربوطه ستادی بیایند در جلسه شورای اداری از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند گزارش بدهند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه این جمع حس لازم را پیدا کنند که این کار باید به دست توانای آنها انجام شود.

وی ادامه داد: استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام دولت و نماینده عالی دولت در استان پیگیری‌کننده این موضوعات است که این وعده‌ها تحقق پیدا کنند. مردم هم می‌شنوند که این دولت این حرف‌ها را بر اساس شناخت می‌زند. پس مردم بعد از خداوند متعال، ناظر بر عملکرد مسئولان هستند و این نظارت مردمی در واقع آن حوزه پاسخگویی است که باید اتفاق بیفتد.

رئیس دولت سیزدهم همچنین با اشاره به برنامه و بودجه دولت برای سال ۱۴۰۱ گفت: قرار است در استان‌ها یک صندوق توسعه ایجاد شود که دست استان را باز کند. یعنی به جای اینکه استاندار یا مدیران استانی از دولت بودجه مطالبه کنند، ما از آن‌ها بپرسیم که چه میزان از درآمدهای آن صندوق محقق شده است. یعنی درآمدهای استان در خود استان هزینه شود.

وی در ادامه از مسئولان سفرهای استانی خواست با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه، اگر موضوعی بوده که باید در مصوبات سفر می‌آمده و از آن غفلت شده به مصوبات سفر اضافه شود و عنوان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه حتما پیگیر باشد که قانون اختصاص بخشی از درآمدهای معادن به منطقه‌ای که معدن در آن قرار گرفته اجرا شود.

درخواست پیگیری مصوبات

حضور در نشست خبری آخرین برنامه سفر یک‌روزه رئیس قوه مجریه به استان زنجان بود که وی در این نشست که دو سوال در آن مطرح شد، نتایج و دستاوردهای سفر خود را تشریح کرد.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتراض مردم به شرکت‌های تعاونی مسکن و همچنین تاخیر ۱۵ ساله در راه‌اندازی پتروشیمی زنجان اظهار کرد:‌ بنده امروز دو جا در مسیر وقتی با اجتماع مردم مواجه شدم در جمع آنها توقف کردم و انتقادات آن‌ها را شنیدم. مسائلی که گفتید جزء همین موارد است که پیگیری خواهد شد و در صورتی که به نقطه روشنی رسیدیم حتما مردم را در جریان می‌گذاریم.

وی همچنین خطاب به اصحاب رسانه گفت: خبرنگاران عزیز حتما گزارشاتی را که آقایان وزرا در جلسه دادند ثبت و ضبط کنند و پیگیری هم انجام دهند. یکی از بخش‌هایی که باید مصوبات سفر و اظهارات وزرا را پیگیری کند خود اصحاب رسانه هستند. به عنوان مثال امروز مطرح شد که نهضت ملی ساخت مسکن در این سفر آغاز شد و شما باید پیگیر نتایج آن باشید.

تشریح روند بررسی و تصمیم‌گیری درباره مصوبات سفرهای استانی

رئیس قوه مجریه با تشریح روند بررسی و تصمیم‌گیری درباره مصوبات سفرهای استانی یادآور شد: پس از جلسات متعدد با حضور مسئولان دولت و مسئولان استانی در حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری، نشستی با حضور وزرا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و این مصوبات تبدیل به اسناد قطعی می‌شود که به امضای معاون اول و وزرای مربوطه و کسانی که می‌خواهند این مصوبات را دنبال کنند می‌رسد. پس از انجام سفر نیز اجرای این مصوبات از سوی استاندار دنبال شده و گزارش اجرای آن‌ها به شکل منظم به مردم ارائه خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید که آیا همان گونه که رئیس دولت سیزدهم در بدو ورود به استان زنجان اظهار امیدواری کرد که “آنچه خواست مردم زنجان است در این سفر دنبال شود و در عمل مردم ببینند آنچه که خواست آنهاست، تحقق پیدا کرده است”، این اتفاق روی خواهد داد و مسئولان استانی و البته ریاست جمهوری گزارشی از پیشرفت کار به رسانه‌ها و مردم ارائه خواهند کرد یا خیر.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38736

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});