• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
یک کارشناس بازار سرمایه:

مافیای خودرو اجازه لغو قیمت گذاری دستوری را نمی دهد/ بورس قمارخانه نیست

  • کد خبر : 39087
  • 02 آذر 1400 - 10:30
مافیای خودرو اجازه لغو قیمت گذاری دستوری را نمی دهد/ بورس قمارخانه نیست
یاز اکو - کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس، قمارخانه نیست که فرد یک شبه در آن پولدار شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهر بورس، کاویان عبداللهی درباره تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار مقداری ریسک دارد که این ریسک از دو موضوع متشکل است؛ نخست ارز ۴۲۰۰ تومانی و دوم، قیمت گذاری دستوری. ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مسائلی است که باعث شده دولت با کسری بودجه مواجه شود.

وی افزود: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یک گره است که به این راحتی ها باز نخواهد شد. یا باید مردم را بدبخت کنیم تا شرکت و سهامدار پول دارد شود و یا باید شرایط کنونی را حفظ و با کسری بودجه مواجه بود. باید قدرت خرید مردم افزایش یافته و ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدرجی حذف شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه «کسری بودجه باید از یک محلی جبران شود»، گفت: چاپ پول و فروش اوراق؛ راه های جبران کسری بودجه هستند. چاپ پول کار چندان درستی نیست و دولت به صورت ماهیانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به ازای بازپرداخت اوراق قبلی خود هزینه می کند. دولت به صورت مستمر در حال انتشار اوراق جدید است تا بتواند برای بازپرداخت اوراق قبلی اقدام کند.

مافیای خودرو را نمی توان یک شبه کنار گذاشت

عبداللهی به انتقاد از ناهماهنگی های به وجود آمده درمورد قیمت گذاری دستوری پرداخت و گفت: قیمت گذاری دستوری نیز همانند ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به مرور زمان حذف شود. خودرو مافیا دارد و نمی توان یک شبه آن را کنار گذاشت. البته من بی کفایتی مدیران خودرویی را قبول دارم. مافیای خودرو در این میان وجود دارند که در حال دلالی هستند.

وی ادامه داد: قطعی گاز و برق شرکت های سیمانی و فولادی، ریسک دیگری است که بازار سرمایه با آن دست و پنجه نرم می کند. احتیاط در معاملات، متاثر از این ریسک هاست و اگر نسبت به رفع این ریسک ها اقدام کنیم، معاملات بسیار بهتری در بازار سرمایه خواهیم دید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزندگی بورس، خاطرنشان کرد: بورس در بلندمدت همواره بهتر از سایر بازارهای مالی بوده است. سرمایه گذاری این طور نیست که فرد در یک سال بتواند سود کند و سپس از بازار خارج شود. بورس، قمارخانه نیست که فرد یک شبه پولدار شود. اگر سهامداران برایند مثبتی داشته و تورم را پوشش بدهند، عملکرد خوبی داشته اند. مردم همچنین باید در سهامی سرمایه گذاری داشته باشند که وضعیت بنیادی بهتری دارند.

عبداللهی یادآور شد: شاخص کل بورس، مشکل محاسباتی دارد. DPS شاخص کل در حال انباشت است و چند سال بعد، شاخص کل به درد نخواهد خورد. بهترین شاخص، شاخص قیمتی است که می توان از آن استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39087

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});