• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

اردوغان تاکید کرد: ترکیه در جنگ استقلال اقتصادی موفق خواهد شد

  • کد خبر : 39346
  • 03 آذر 1400 - 19:30
اردوغان تاکید کرد: ترکیه در جنگ  استقلال اقتصادی موفق خواهد شد
یاز اکو_رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: سیاست سختگیرانه نرخ بهره تورم را کاهش نمی دهد. وی وعده داد: ترکیه در "جنگ اقتصادی استقلال" خود موفق خواهد شد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح اردوغان در سخنانی پس از جلسه کابینه گفت : نرخ ارز رقابتی را ترجیح می دهم، زیرا سرمایه گذاری و اشتغال بیشتری را به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: من سیاست هایی را که کشور ما را تضعیف می کند و مردم ما را به بیکاری، گرسنگی و فقر محکوم می کند، رد می کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد : دولت متعهد است با سیاست اقتصادی که به گفته وی به جای دور باطل نرخ سود بالا-نرخ ارز، بر سرمایه گذاری، تولید، اشتغال و صادرات متمرکز است، “کار درست را برای کشورمان” انجام دهد. ”
پنج‌شنبه گذشته، بانک مرکزی این کشور نرخ سیاستی خود را ۱۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۵ درصد رساند و نشان داد که تسهیلات بیشتری تا قبل از پایان سال خواهد آمد. بانک مرکزی جمهوری ترکیه از ماه سپتامبر نرخ بهره را ۴۰۰ واحد کاهش داده است.

این کاهش ارزش دلار را در برابر لیر ترکیه افزایش داد.
اردوغان ضعف لیر را ناشی از بازی‌هایی دانست که به گفته او در ارز خارجی و نرخ بهره انجام می‌شود.
وی گفت:ما شاهد بازی هایی هستیم که بر روی نرخ ارز و نرخ بهره انجام می شود. ما از در مبارزه ای که وارد شدیم، با موضع گیری محکم و شرافتمندانه بیرون آمدیم. 
به یاری خداوند و حمایت ملتمان با پیروزی از این جنگ اقتصادی استقلال خارج خواهیم شد.»

اردوغان معتقد است، کاهش نرخ بهره تنها راه مهار تورم است . او خواستار ایجاد محرک برای افزایش صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال شده است.
رئیس‌جمهور همچنین بر عزم دولت برای مقابله با «فرصت‌طلبان» که با تلاش برای بهره‌برداری از «افزایش نرخ ارز که هیچ توضیح منطقی ندارد، بهانه‌ای» را افزایش می‌دهند، تأکید کرد.

بر اساس داده‌های رسمی، نرخ تورم سالانه در اکتبر به ۱۹٫۸۹ درصد سالانه افزایش یافت که ناشی از قیمت مواد غذایی، خدمات، مسکن و حمل‌ونقل است که تا حدی منعکس‌کننده افزایش قیمت‌های جهانی انرژی است.
بانک مرکزی اعلام کرد: فشار تورم موقتی است، اگرچه احتمالا تا اواسط سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

رقابت پذیری نرخ ارز

اردوغان گفت: “البته مشکلات اقتصادی وجود دارد که منجر به افزایش تورم یا افزایش قیمت می شود.” توازن ها به هم می ریزد زیرا در جایی که تورم وجود دارد سرمایه گذاری نمی شود و بدنبال آن افزایش منظم قیمت ها و کاهش تولید کاهش اشتغال شکل می گیرد.

 

وی تاکید کرد: افزایش قیمت برخی کالاها به دلیل افزایش نرخ ارز تاثیری بر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال ندارد.
در مقابل، وی تاکید کرد: رقابت پذیری نرخ ارز منجر به افزایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});