• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
7
گزارش یاز اکو از وضعیت طرح مالیات بر خانه های خالی در تبریز؛

اخذ مالیات از خانه های خالی، کوچ سرمایه ها به ترکیه را رقم زد/وجود بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی خالی در تبریز

  • کد خبر : 39685
  • 06 آذر 1400 - 13:18
اخذ مالیات از خانه های خالی، کوچ سرمایه ها به ترکیه را رقم زد/وجود بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی خالی در تبریز
روشنایی با انتقاد از این ادعای بنگاه ها که «خانه خالی برای اجاره نداریم» گفته است: مشکل کمبود خانه نیست، بلکه از یکسو خانه ها شرایط واگذاری سختی دارند، و از سوی دیگر مردم توان تامین پرداخت متناسب با قیمت های موجود را ندارند.

یاز اکو؛ ساناز شهابی – علیرغم اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی هنوز اجرایی نشده است با این حال شاهد بروز برخی پدیده های ناشی از تصویب این طرح در مجلس هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، قانون مالیات بر خانه‌های خالی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۹ تصویب شد و بر این اساس مقرر شد واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در صورت خالی ماندن بیش از ۱۲۰ روز، مشمول مالیات بر مبنای درآمد اجاره شوند و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه ‌شوند.
با این حال بعد از گذشت یک سال از تصویب این طرح، هنوز هیچ عدد و رقمی از صاحبان خانه های خالی اخذ نشده است. گرچه به گفته محمد برزگری، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی، بر اساس قانون تا پایان دی ماه برگه های مالیاتی برای مالکان خانه های خالی صادر خواهد شد و بعد از آن به مشمولان یک ماه فرصت پرداخت داده می شود.
به گفته وی یکی از دلایل تاخیر در اجرای این طرح عدم ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان کشور است، با این حال ظاهرا این توجیه قابل قبول به نظر نمی رسد، چرا که روش های زیادی برای اطلاع از شرایط خانه ها وجود دارد. به طوری که تورج روشنایی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز از وجود بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی خالی در تبریز خبر داده است.
وی طی گفتگویی خبری با اشاره به وجود ۵۰ هزار خانه خالی در تبریز، نحوه محاسبه آن را بسیار ساده خوانده و گفته است: «طبق دستورالعمل شرکت توزیع برق هر واحدی که زیر ۵ کیلو وات مصرف داشته باشد به عنوان خانه خالی تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۶ که در مرکز مطالعات مشغول بودم بعد از کلی مکاتبه شخصا به اداره برق رفته و آمار مصرف برق را گرفتم، در آن سال آمار خانه های خالی ۳۵ هزار واحد بود؛ قطعا اگر امروز آمار دقیقی از این مشترکان داده شود؛ بیش از ۵۰ هزار واححد مسکونی خالی در تبریز خواهیم داشت».
روشنایی با انتقاد از این ادعای بنگاه ها که «خانه خالی برای اجاره نداریم» گفته است: مشکل کمبود خانه نیست، بلکه از یکسو خانه ها شرایط واگذاری سختی دارند، و از سوی دیگر مردم توان تامین پرداخت متناسب با قیمت های موجود را ندارند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو: مخالف طرح مالیات بر خانه های خالی هستم
در عین حال احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو مبنی بر اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی گفت: اگر به قانون بی‌روح نگاه کنیم، نتیجه همین شرایطی می شود که شاهد هستیم.
وی با انتقاد از تصویب این طرح گفت: من از همان ابتدا هم با کلیات این طرح مخالف بودم، چرا که باید قبول کنیم مردم با خرید ملک به نوعی سرمایه‌گذاری می کنند و ما با این اقدام راه آنها را می بندیم.
بیگی ادامه داد: بعد از تصویب این طرح تعدادی از شهروندان به جای ساخت و ساز و خرید ملک در تبریز، اقدام به خرید خانه در استانبول کرده اند و به این ترتیب سرمایه ها از شهر ما خارج شده اند.

***

صحبت‌ های نماینده تبریز ظاهرا موید تفکر سرمایه ای نسبت به ملک است، تفکری که شاید تنها در ایران دارای جایگاه ویژه ای است و در بیشتر کشورهای جهان منسوخ است، با این حال نمی توان این گفته را رد کرد، چرا که مطابق با واقعیت های جامعه است، اما نباید این را نیز از یاد ببریم که همین تفکر سرمایه ای باعث افزایش لجام گسیخته قیمت ها شده است و عرصه را برای خریداران و مسکن اولی ها از یکسو و مستاجران از سوی دیگر تنگ تر کرده است؛ به طوری که قیمت هر واحد مسکونی به طور متوسط از دو میلیون تومان در سال ۹۳ به حدود ۱۲ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است، هم‌چنین میزان رهن و اجاره ها چنان افزایش داشته که بسیاری از تبریزی ها مجبور به کوچ به شهرهای اطراف تبریز شده اند و قانون مالیات بر خانه های خالی می توانست با اعمال فشار به مالکان تا حدی قیمت ها را تعدیل کند، اما اکنون نه طرحی اجرا شده و نه قیمتی پایین آمده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});