• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
گزارش دیلی صباح از مذکرات هسته ای ایران؛

اتحادیه اروپا، روسیه و ایران به از سرگیری مذاکرات هسته ای پس از وقفه ۵ ماهه، خوش بین هستند

  • کد خبر : 40159
  • 09 آذر 1400 - 13:00
اتحادیه اروپا، روسیه و ایران به از سرگیری مذاکرات هسته ای پس از وقفه ۵ ماهه، خوش بین هستند
یاز اکو - دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، ایران و روسیه به‌عنوان قدرت‌های جهانی خوش‌بین به نظر می‌رسند و ایران اولین مذاکرات خود را در پنج ماه اخیر برای تلاش برای احیا توافق هسته‌ای 2015 خود در روز دوشنبه برگزار کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح دیپلمات‌ها در این نشست تاکید کردند: زمان برای احیای مجدد این پیمان که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از ان خارج شدو دیگر هم پیمانان آن همانند – بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه را ناامید کرد، رو به اتمام است.

نمایندگان اتحادیه اروپا، ایران و روسیه در مذاکرات پس از آغاز دور جدید در وین با نشست طرف‌های باقی‌مانده در توافق، بدون ایالات متحده – که ایران از ملاقات رو در رو با آنها امتناع می‌کند- ارزیابی‌های خوش‌بینانه ارائه کردند .

انریکه مورا، که ریاست مذاکرات را برعهده دارد، پس از این جلسه که دور هفتم مذاکرات با هدف احیای توافق برای محدود کردن غنی سازی اورانیوم ایران است گفت: «احساس بسیار مثبتی نسبت به آنچه امروز دیده‌ام دارم.»

شش دور مذاکرات غیرمستقیم بین آوریل و ژوئن برگزار شد. دور جدید پس از وقفه ای که با انتخاب ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران آغاز شد.

مورا عضو اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: هیئت جدید ایرانی به خواسته خود مبنی بر لغو تمامی تحریم ها پایبند بوده است.

وی گفت: «آنها پذیرفته اند که کار انجام شده در شش دور اول مبنای خوبی برای پیشبرد کار ما است. “البته مابه حساسیت های سیاسی جدید دولت جدید ایران توجه خواهیم داشت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات در توییتر گفت: این مذاکرات “با موفقیت آغاز شد”. 

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در پاسخ به این سوال که آیا خوش‌بین است، به خبرنگاران گفت: بله، هستم.

با این حال، مشخص نیست که آیا ایران با از سرگیری مذاکرات از همان جایی که در ژوئن متوقف شده بود – همانطور که قدرت‌های غربی خواسته بودند – موافقت کرده است یا اینکه این خوش‌بینی موقت است.

یک دیپلمات اروپایی با اظهارنظر بدبینانه‌ای گفت: ایرانی‌ها به مواضع خود پایبند هستند و در برخی مواقع کار را سخت‌تر می‌کنند.

این دیپلمات گفت: وقتی مذاکرات مفصل درباره تحریم‌ها در روز سه‌شنبه و درباره مسائل هسته‌ای در روز چهارشنبه انجام شود، مسائل روشن‌تر می‌شود.

 این مذاکرات عملاً مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن است.

دیپلمات های غربی می گویند: تیم مذاکره کننده جدید تهران خواسته هایی را مطرح کرده است که دیپلمات های آمریکایی و اروپایی آن را غیرواقعی می دانند.

اصرار بر لغو تمامی تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده اند و شامل تحریم های غیرمرتبط با برنامه هسته ای ایران است.

باقری کنی در این خصوص گفت: واشنگتن و متحدان غربی اش باید تضمین کنند که در آینده تحریم جدیدی اعمال نخواهد شد.

وی به خبرنگاران گفت: «همه طرف‌های حاضر در جلسه درخواست ایران را پذیرفتند که ابتدا تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا لغو شود. سپس درباره سایر موضوعات بحث و تصمیم گیری کنیم».

درباره اظهارات باقری کنی درباره توالی موضوعات، هیچ اظهارنظری از سوی قدرت های بزرگ منتشر نشد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت : هدف ایالات متحده این است که ایران پایبندی کامل به توافق ۲۰۱۵ را لحاظ کند.

دفتر مکرون اعلام کرد، در طی یک تماس تلفنی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه،طی یک تماس تلفنی از رئیس جمهور ایران خواست تا « تعامل سازنده ای در این راستا داشته باشد و اجازه بازگشت سریع به توافق را بدهد و به تعهدات ایران در قبال ناظر هسته‌ای سازمان ملل عمل کند. 

رابرت مالی، نماینده آمریکا به بی‌بی‌سی ساوندز گفت: “اگر ایران فکر می‌کند می‌تواند از این زمان برای ایجاد اهرم‌های بیشتر استفاده کند و سپس بازگردد و بگوید چیز بهتری می‌خواهد، عملی نخواهد شد.

وی هشدار داد: واشنگتن آماده است در صورت شکست مذاکرات، فشارها را بر تهران افزایش دهد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خطیب زاده گفت: هیئت جمهوری اسلامی ایران با عزم راسخ برای دستیابی به توافق در وین به سر می برد و چشم براه گفتگوهای پربار است.

وی ادامه داد:”دولت با اعزام تیمی با کارامد که برای همه شناخته شده است، اراده و جدیت خود را نشان داده است. اگر طرف مقابل نیز همین تمایل را نشان دهد، ما در مسیر درستی برای رسیدن به توافق خواهیم بود.”

وی افزود: اگر آمریکا با عزم برای خروج از بن بست و فائق آمدن بر مشکلاتی که در دورهای گذشته بر سر آن توافق نداشتیم، به وین بیاید، مسیر گفت وگو قطعا آسان تر خواهد شد.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها اعلام کردند: واشنگتن پیشنهاد کرده است تا زمانی که یک توافق دائمی به دست نیامده، بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره شود.

گفتنی است شکست در حصول توافق همچنین می تواند واکنش اسرائیل را به همراه داشته باشد که گفته است گزینه های نظامی روی میز خواهد بود.

اولیانوف فرستاده مسکو در توییتر گفت: “مذاکرات نمی توانند برای همیشه ادامه داشته باشند. نیاز آشکار به سرعت بخشیدن به روند فعلی آن وجود دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});