• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

تحولات شرق اوکراین

  • کد خبر : 40548
  • 12 آذر 1400 - 17:00
تحولات شرق اوکراین
یاز اکو - حکومت اکراین به صورت رسمی از ناتو درخواست کمک کرد و از اعضای ناتو خواست که تاثیرگذاری بیشتری در فرآیند سیاسی-نظامی شرق اروپا داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات خاورمیانه-اوراسیا، پوتین دیدگاه متفاوت و مبهمی نسبت به تحولات شرق اوکراین دارد و هنوز هم احتمال جنگ با میزان بالا پیش بینی می شود. روسیه نه تنها ۱۰۰ هزار نیروی خود را از مرز اوکراین پس نکشیده است بلکه به صورت مداوم رزمایش‌های نظامی برگزار می کند. در یکی از رزمایش ها که طی هفته جاری آغاز خواهد شد روسیه از موشکهای مافوق صوت جدید خود استفاده خواهد کرد. در این راستا ترکیه پیشنهاد میانجیگری میاره و مسکو را ارائه کرده است و امروز انتظار می‌رود تماس تلفنی میان اردوغان و پوتین درباره تحولات اوکراین صورت گیرد.

ناتو نیز روزهای پر هیجانی را طی می‌کند و دبیرکل این سازمان نظامی در نشست ریگا اعلام کرد که در صورت آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین این کشور بهای سنگینی خواهد پرداخت. یکی از پیشنهادات عمده اکراین به کشورهای اروپایی و عضو ناتو، اعمال تحریم‌های جدیدی و بازدارنده علیه روسیه و همچنین رزمایش مشترک با کشورهای عضو ناتو برای مقابله با هرگونه سناریو خطرناک می باشد.

پوتین نیز در مقابل خطاب به کشورهای ناتو به آنها هشدار داد که از ارسال نیرو و تجهیزات به اوکراین جدا خودداری کنند چرا که این امر با مسئله امنیت ملی روسیه به صورت مستقیم در ارتباط بوده و خط قرمز روسیه محسوب می‌شود. همچنین بودیم با ارائه پیشنهاد مذاکره با ناتو از آنها خواست که به صورت کتبی نیز ضمانت دهند که گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه را متوقف خواهند کرد.

رئیس جمهور اوکراین نیز در خطاب به اعضای پارلمان این کشور اعلام کرد که بدون مذاکره با روسیه مسئله شرق اوکراین حل نخواهد شد و کشور متبوعش ترسی از مذاکرات با روسیه ندارد. جالب اینجاست که روسیه نیز مسئله دنباس او را مسئله داخلی اوکراین خوانده و خود را مخاطب مذاکرات با طرف اوکراینی نمی بیند.

شایان ذکر است که حکومت اوکراین از کشف اطلاعات استخباراتی مبنی بر طراحی کودتا علیه زلنسکی رئیس جمهور این کشور از سوی روسیه در روزهای اولیه ماه دسامبر خبر داده بود. اگرچه که در روز اول دسامبر برخی از خیابان های پایتخت اوکراین با تجمع مخالفان رئیس جمهور صحنه تنش جزئی شد اما خطری جدی هم اکنون حکومت اوکراین را تهدید نمی کند. اوکراین هم اکنون بیش از ۱۲۵ هزار نفر از نیروهای خود را در نزدیکی مناطق تحت اشغال جدایی طلبان روس به حالت آماده باش کامل رزمی نگه داشته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});