• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

نرخ بیکاری آذربایجان شرقی به ۷.۹درصد رسیده است

  • کد خبر : 40618
  • 13 آذر 1400 - 9:15
نرخ بیکاری آذربایجان شرقی به ۷.۹درصد رسیده است
یاز اکو - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: نرخ بیکاری استان در سال ۱۳۹۹ برابر با هشت درصد بوده که در تابستان ۱۴۰۰ با ۰٫۱ درصد کاهش به ۷.۹درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اداره کل کار آذربایجان شرقی، حسین فتحی در کارگروه اشتغال استان با اشاره به آخرین وضعیت نیروی کار آذربایجان شرقی، اظهار کرد: جمعیت فعال ( شاغلین و بیکاران) در آذربایجان شرقی برابر با یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۹۳۵ نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۰۳ نفر آن را شاغلین و ۱۰۳ هزار و ۶۳۲ نفر آن را بیکاران تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار نیروی کار در سال ۹۹، نرخ بیکاری کل در آذربایجان شرقی هشت درصد است که ۱٫۶ درصد پایین تر از میانگین کشوری هستیم، گفت: نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۱۹٫۶ درصد، در بین ۱۵ تا ۲۹ ساله ۱۷٫۴ درصد و ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز ۱۴٫۵ درصد است.

۸ درصد، جمعیت بیکار آذربایجان شرقی 

وی، جمعیت شاغل استان را ۹۲ درصد و جمعیت بیکار هشت درصد اعلام کرد.

فتحی با اشاره به این‌که نرخ بیکاری زنان در استان ۱۳٫۸ درصد بوده و ۳٫۹ درصد پایین تر میانگین کشوری هستیم، گفت: همچنین نرخ بیکاری مردان نیز برابر با ۶٫۸ درصد است.

وی همچنین نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی را در آذربایجان شرقی ۱۶٫۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در سطح کشور نیز ۱۶٫۹ درصد می‌باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به سهم هریک از بخش‌های اقتصادی استان، خاطرنشان کرد: سهم بخش کشاورزی در استان ۲۰٫۲ درصد، بخش صنعت ۳۷٫۸ درصد و بخش خدمات ۴۱٫۹ درصد بوده که سهم بخش صنعت استان چهار درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی همچنین ضمن ارائه گزارشی از نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، متذکر شد: بنابر نتایج نیروی کار مرکز آمار ایران در تابستان سال جاری، نرخ مشارکت استان ۱٫۶ درصد نسبت به متوسط کشوری بیشتر بوده که برگرفته از فعالیت و مشارکت داوطلبان بازار کار استان است.

وی اظهار کرد: نمودار نرخ مشارکت آذربایجان شرقی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۰٫۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد که همسو با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی کشور است.

۵۶ درصد جمعیت فعال استان ترجیح می‌دهند کار نکنند

فتحی خاطرنشان کرد: براساس نتایج نیروی کار متوسط نرخ مشارکت استان در طول پنج ساله اخیر برابر با ۴۴٫۳۲ درصد است؛ در واقع حدود ۵۶ درصد جمعیت فعال استان ترجیح می‌دهند کار نکنند که این موضوع نیاز به بررسی جامع و پژوهشی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی را می‌طلبد .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات موثری بر نرخ بیکاری، تصریح کرد: تسهیلات اشتغال روستایی در استان ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به طوری‌که در سال جاری هشت هزار ۳۴۴ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

به گفته وی؛ همچنین سایر تسهیلات همانند تسهیلات کرونایی، مشاغل خانگی، کارورزی و مشوق‌های بیمه‌ای نیز در امر کاهش نرخ بیکاری استان و کشور موثر بوده است.

فتحی همچنین در خصوص تسهیلات روستایی و عشایری استان، گفت: در طی ۹ ماهه سال جاری، برای ۱۰۱۹ طرح به مبلغ ۳۷۸۸ میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال روستایی پرداخت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40618

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});