• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

نماینده مجلس: دولت اقتصاد را بدهد دست بخش خصوصی که مشکل تحریم ندارد/ مردم الان در همه چیز دولت را رقیب خود می‌دانند

  • کد خبر : 41177
  • 16 آذر 1400 - 19:20
نماینده مجلس: دولت اقتصاد را بدهد دست بخش خصوصی که مشکل تحریم ندارد/ مردم الان در همه چیز دولت را رقیب خود می‌دانند
یاز اکو - کشور را نمی‌توان اینطوری اداره کرد. ما باید مردم را ببینیم و به حساب بیاوریم و حق انتخاب را برای مردم محترم بشماریم تا بتوانند در اقتصاد باهم رقابت کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: دولت اعلام کرده است که حساب اقتصاد کشور از برجام جدا است، اساسا دولت باید از این جهت به موضوع اقتصاد نگاه کند که آن را موجود زنده‌ای بداند که دخالت دولت نمی تواند سبب توسعه آن شود و دولت است که این موجود زنده را خفه می‌کند .

احمد علیرضا بیگی در گفت وگو با عصر ایران با بیان این مطلب افزود: دولت باید این امکان را ایجاد کند که بخش خصوصی فعالانه در حوزه اقتصاد ورود پیدا کند و این زمانی امکان پذیر است که دولت از اقتصاد بیرون بیاید و اقتصاد را واقعی در نظر بگیریم.

وی گفت: الان دولت رقیب بخش خصوصی است، بخش خصوصی مشکل تحریم ندارد و می تواند به راحتی همه این اقدامات را انجام دهد، کما اینکه در موضوع خرید خانه در استانبول چه میزان پول از کشور خارج شد، پس انجام عملیات مالی متصّور و امکان پذیر است، دولت نمی تواند این کار را انجام دهد ولی مردم می توانند آن را انجام دهند.

وی ادامه داد: باید این را قبول کنیم و این امکان را فراهم کنیم که مردم در حوزه اقتصاد با هم رقابت کنند؛ هرکسی توانست جنس خوب و بادوام و ارزان دست مردم بدهد مردم حق انتخاب داشته باشند.

نماینده مردم تبریز افزود: ما می‌گوییم مردم در انتخابات ریاست جمهوری حق انتخاب ندارند، حق انتخاب یخچالشان را نیز ندارند؟

وی گفت: نمی توان اینطوری کشور را اداره کنیم ما باید مردم را ببینیم و به حساب بیاوریم حق انتخاب را برای مردم محترم بشماریم تا آنها بتوانند در حوزه اقتصاد باهم رقابت کنند. الان مردم حس می کنند نانی که دستشان است دولت رقیب این نان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا شرایط فعلی اقتصاد کشور را می توان جدای از برجام دانست؟ گفت: برجام برای اجرا شدن نوشته نشده است، اگر برای اجرا شدن نوشته شده بود حتما باید ضمانت های اجرایی لازم منظور می شد. قراردادی که طرف قرارداد به راحتی می تواند از آن خارج شود و هیچ اتفاقی نیفتد و خسارتی متوجه آن نشود که قرارداد نیست.

بیگی در پاسخ به این سوال که در پی همین برجام تحریم ها بر کشورها تحمیل شد پس نمی توانیم ادعا کنیم اقتصاد کشور از برجام جدا است گفت: این تحریم ها مسئله جدیدی نیست در گذشته هم وجود داشته است و در پی کینه توزی دشمن نسبت به جمهوری اسلامی بیشتر شده است.

وی افزود: ما خانه ای را به کسی که آن خانه را از ما مطالبه کرده است فروختیم، بعد وی ما را وادار کند که آن خانه را ویران و خراب کنیم و بعد که این کار را انجام دادیم، خانه ای که سرپناه من و خانوادم بود و در سرما و گرما ما را محفوظ نگه می داشتهف خریدار می گوید: شرمنده معامله مان نشد. این چه معامله و قراردادی بوده است؟

وی در پاسخ به این سوال که اگر برجام ضرر بوده است چرا جمهوری اسلامی ایران مجدد به دنبال احیا آن است، گفت: ما همان اندکی را که قرار بود از رهگذر این معامله عایدمان شود را دنبال می کنیم و جلو ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است.

بیگی گفت: خسارت را پرداخت کردیم. در واقع دنیا باید بداند که ما به تعهداتمان عمل کردیم ولی اینها به همان اندک خودشان هم عمل نکردند، وقتی ما بنا را بر این می گذاریم که از برجام منفعتی به دست می آید، طرف های رودروی ما نه تنها گشایشی ایجاد نمی کنند و حاضر به مذاکره نیستند بلکه شرایطی را که در برجام متصور شده ایم را نیز نمی پذیرند؛ طبیعی است که اگر برای اقتصادمان مصونیت ایجاد نکنیم اتفاقاتی همانند بالارفتن قیمت دلار می افتد .

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اگر بنا باشد این دیگ جوشان اقتصاد کشور را با ریختن دلار آرام، سرد و خنک کنیم طبیعتا اقتصاد را شرطی کردیم . ما باید به سمت مصونیت اقتصاد کشور و تکیه بر ظرفیت های درونی مان پیش برویم این امکان را ایجاد کنیم که مردم در اقتصاد نقش آفرینی کنند الان کدام اتفاق در حوزه نقش آفرینی مردم در حوزه اقتصاد صورت می گیرد؟

آقای رئیسی و دولتش باید تکلیف را معلوم کنند. راهبرد اساسی اقتصاد کشور در خروج دولت از اقتصاد و تکیه بر قابلیت های مردم را مشخص کنند.

وی تاکید کرد: ما می خواهیم در بازار مسکن با ابزار تعرفه و مالیات دخالت کنیم که عرضه مسکن زیاد شود بر مسکن های خالی مالیات می بندیم این محصول نگاه اشتباهی مکانیکی به اقتصاد است در واقع شلاقی را که باید به جان دولت می کشیدیم که چرا پایه پولی کشور تضعیف شده است به جان آنهایی می کشیم که بواسطه اینکه مبادا ارزش پول ثروت و دارایی شان کم شود خانه خریدند و بازار اشتغال را به حرکت دراوردند.

وقتی این راه را می بندیم نتیجه آن این می شود که این پول از کشور خارج می شود و خرید و فروش مسکن در استانبول توسط ایرانیان بیش از تعداد واحدهایی می شود که در تهران معامله شده است .

وی اضافه کرد: این اتفاق نشان می دهد مردم در حوزه اقتصاد معطل تحریم و محدودیت عملیات بانکی نیستند و این بهترین آزمایش است که نشان می دهد اقتصاد را به مردم بسپاریم .

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی تصریح کرد: در حوزه خودرو سازی اگر خودرو ساز رقیب داشته باشد همچین رفتاری با مردم نمی کرد در این حوزه دولت خودرو ساز است و از همه امکانات و نرم افزارها استفاده می کند که خودرویی را که تولید کرده است به مردم بفروشد.

وی گفت: اگر در همین حوزه، خودروساز رقیب داشت آیا می توانست با مردم اینگونه رفتار کند؟ ما باید تجدید نظر اساسی انجام دهیم و اگر بخواهیم با دلار بازار را سرد کنیم و جلو تورم را بگیریم امکان پذیر نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});