• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

ماکارونی هم دو نرخی شد/ افزایش ۶۰ درصدی قیمت در سال جاری

  • کد خبر : 41259
  • 17 آذر 1400 - 13:00
ماکارونی هم دو نرخی شد/ افزایش ۶۰ درصدی قیمت در سال جاری
یاز اکو - این روزها ماکارونی در سبد خانوارها جای خود را باز کرده است چرا که علاوه بر پایین بودن نرخ آن می‌توانند بسیاری از نیازهای غذایی مصرف‌کنندگان را تامین کنند از این‌رو ثبات قیمت آن برای مردم حائز اهمیت است. در حال حاضر تولیدکنندگان این صنعت زیرمجموعه 2 انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران و انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران کار خود را پیش می‌برند. انجمن تولیدکنندگان از آنجایی‌که گندم را با نرخ سال گذشته از دولت دریافت کرد قیمت ماکارونی در سال جاری را افزایش نداد این در حالیست که انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی به‌دلیل خرید گندم آزاد و همچنین بالا رفتن هزینه عوامل تولید، قیمت ماکارونی در سال جاری را 60 درصد افزایش دادند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، محسن امینی، در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جاری ماکارونی افزایش نرخ را تجربه کرده است؟ گفت: این روزها ماکارونی در سبد خانوارها جای گرفته است چرا که قیمت آن به‌نسبت سایر اقلام خوراکی چون برنج کمتر است.

وی در ادامه با تشریح چگونگی محاسبه قیمت ماکارونی، بیان کرد: قیمت ماکارونی براساس توافق سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان با ۲ انجمن ماکارونی کشور یعنی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و انجمن کارفرمایان ماکارونی محاسبه می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری اجرا نمی‌شود

این فعال اقتصادی ادامه داد: سال‌هاست که قیمت‌گذاری دستوری اجرا نمی‌شود و تولیدکنندگان با احتساب هزینه تولید قیمت ماکارونی را محاسبه می‌کنند. آنها با احتساب قیمت آرد، هزینه بسته بندی، کارگر، سود تولیدکنندگان و … به قیمت نهایی می‌رسند.

به گفته وی، دولت در سال جاری گندم را با نرخ بالاتری از کشاورزان خریداری کرد اما در جهت حمایت از سفره‌های مردم تا بیش از این کوچکتر نشوند گندم را با نرخ سال گذشته در اختیار صنعتگران قرار داد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی باوجود افزایش سایر هزینه‌های تولید به‌غیر از نرخ گندم قیمت ماکارونی در سال جدید را افزایش نداد.

قیمت ماکارونی در بازار ۲ نرخی شد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به دو نرخی شدن قیمت ماکارونی در بازار، خاطر نشان کرد: همانگونه که اشاره کردم انجمن کارفرمایان ماکارونی باتوجه به افزایش هزینه تولید قیمت محصول نهایی را بالا بردند. به همین دلیل هم‌اکنون قیمت ماکارونی در بازار ۲ نرخی شده است برخی از کارخانه‌ها با قیمت سال گذشته و برخی دیگر با قیمت جدید این محصول را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: انجمن تولیدکنندگان ماکارونی بر این باور است تا زمانی که تولیدکنندگان گندم را باقیمت سال گذشته از دولت دریافت می‌کنند نباید افزایش نرخ را اعمال کنند. باید به این نکته اشاره کنم که دولت به این تولیدکنندگانی که گندم را با نرخ آزاد خریداری کردند پیشنهاد داد که گندم آنها را خریداری و دوباره آن را با نرخ دولتی به آنها می‌فروشد که چنین پیشنهادی مورد موافقت آنها قرار نگرفت.

امینی با اشاره به ثبات قیمت ماکارونی تا پایان سال، افزود: بنا به گزارش تعزیرات استان البرز برخی از تولیدکنندگان این صنعت افزایش قیمت را اعمال نکردند.

وی کیفیت ماکارونی تولید شده در ایران را صادراتی عنوان کرد و افزود: ماکارونی تولید شده در کارخانه‌های تولیدی به کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، اتیوپی، سوئد، آلمان و ایتالیا صادر می‌شود چراکه تفکر ما در تولید صادراتی است.

قیمت گندم یکی از مولفه‌های تولید است

همچنین در این رابطه مهرداد نوری رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: مقرر شده است شرکت‌های که گندم را به صورت مستقیم از دولت خریداری نمی‌کنند تغییر نرخ را در سال جاری اعمال کنند اما از سوی دیگر واحدهایی که گندم دولتی دریافت می‌کنند تغییر نرخی نداشته باشند.

وی بابیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت با ثابت نگه داشتن یکی از مولفه‌های تولید قیمت محصول نهایی ثابت بماند، افزود: درست است دولت قیمت خرید گندم را تغییر نداد اما اینجا این پرسش مطرح است که آیا توانست قیمت آرد و سایر عوامل تولید را ثابت نگه دارد؟

این فعال اقتصادی ادامه داد: سال گذشته تولیدکنندگان گندم را کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کردم و برای حمل آن از بندرعباس کیلویی ۳۰۰ تومان کرایه پرداخت می‌کردند این در حالیست که در سال جاری تولیدکنندگان برای حمل هر کیلو گندم ۷۸۰ تومان پرداخت می‌کنند پس کرایه حمل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش سایر عوامل تولید خاطر نشان کرد: دولت هزینه دستمزد را ۳۹ درصد افزایش داد همچنین علاوه بر این قیمت سلفون نیز در سال جاری ۷۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرد از این‌رو نمی‌توان انتظار داشت با ثابت ماندن قیمت گندم نرخ ماکارونی هم باید ثابت بماند و تولیدکنندگان همچنان محصول خود را با نرخ اردیبهشت سال گذشته عرضه کنند این مسئله معقول به نظر نمی‌رسد.

مدتهاست به ما می‌گویند مراعات حال دولت جدید را بکنید

به گفته نوری، مدتهاست که به ما می‌گویند با دولت همراه باشید و مراعات حال دولت جدید را بکنید اما باید بگویم تولیدکنندگان تا یک مسیر می‌توانند با دولت همراه و هم‌ مسیر باشند و باید سود و زیان خود را در نظر بگیرند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه سازمان حمایت بر روی قیمت ماکارونی ساده ۵۰۰ گرمی و ۷۰۰ گرمی نظارت خود را اعمال می‌کند، افزود: قیمت ماکارونی‌های غنی شده مشمول رصد قیمت نیستند.

وی بابیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تولیدکنندگان گندم را کیلویی ۵هزار و۴۳۰ تومان از کشاورزان خریداری کردند، افزود: این نرخ خرید به این معنی است که تولیدکنندگان ۱۰۰ درصد گندم را گران‌تر از سال گذشته خریداری کردند. پس تولیدکننده اگر بخواهند ۱۰۰ درصد قیمت ماکارونی را نسبت به سال گذشته افزایش بدهند باید این محصول را بسته‌ای ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان بفروش برساند. این در حالیست که آنها ماکارونی را بسته‌ای ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند. تولیدکنندگان گندم را ۱۰۰ درصد گران‌تر خریداری کردند اما محصول را ۱۰۰ درصد گران نکردند.

نوری در پایان بیان کرد: تولیدکنندگانی که ماکارونی ۵۰۰ گرمی را بسته‌ای ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌کنند در هر بسته هزار و ۳۰۰ تومان به دولت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند. یعنی کسانیکه گندم را ۱۰۰درصد گران‌تر خریداری کردند اما ۶۰ درصد افزایش قیمت اعمال کردند؛ اما ۱۰۰درصد بیشتر از سایر تولیدکنندگان به دولت مالیات ارزش افزوده پرداخت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});