• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
رییس مرکز ملی فرش ایران:

معیشت ۸ میلیون نفر در کشور به فرش دست‌باف وابسته است

  • کد خبر : 41489
  • 19 آذر 1400 - 12:00
معیشت ۸ میلیون نفر در کشور به فرش دست‌باف وابسته است
یاز اکو - رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور در صنعت قالی‌بافی فعالیت دارند گفت: اقتصاد و معیشت هشت میلیون نفر به تولید، فروش و صادرات فرش دست‌باف وابسته است .

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، فرح‌ناز رافع در آیین رونمایی از گواهی ثبت جهانی نشان فرش دست‌باف تکاب با بیان اینکه از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون ۷۰ میلیارد ریال در بخش فرش دستباف سرمایه گذاری شده است افزود: از مجموع کل قالیبافان کشور تنها ۲۶۰ هزار نفر بیمه شده‌اند که امیدواریم مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هزینه بیمه قالی‌بافی را در ردیف بودجه عمومی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه موانع قانونی، فرش‌های مرجوعی و مسائل اقتصادی و بیمه قالی‌بافان از مهم‌ترین مشکلات این بخش است اظهار داشت: از طریق سازمان برنامه و بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریال هم اکنون در صندوق بیمه روستاییان و عشایر موجود است که تلاش می‌شود با این اعتبار ۴۶۰ هزار قالیباف در مرحله اول بصورت رایگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز برای پرداخت تسهیلات فنی و اعتباری با نرخ بهره ۱۸ درصد به فعالان حوزه فرش دستباف درنظر گرفته‌ است.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه برای تحقق این هدف کمک و همراهی مجلس و دولت ضروری است گفت: صنعت‌هنر قالی بافی نقش عمده‌ای در کارآفرینی در کشور دارد و فعالان این حوزه نیازمند رفاه اجتماعی بیشتری هستند.

رافع میزان صادرات فرش دستباف کشور را سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار عنون کرد و افزود: کارآفرینی و ایجاد زنجیره اقتصادی فرش دست‌باف مهم‌تر از توجه به صادرات آن است زیرا اهمیت معیشت وابسته به فرش دستباف به گونه ای است که آمریکا پس از نفت، حوزه فرش ایران را تحریم کرد تا از این طریق نیز به کشورمان ضربه اقتصادی وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه فرش دست‌باف در اولویت مشوق‌های صادراتی قرار دارد بیان کرد: با وجود اینکه نمایشگاه بین‌المللی تنها چهار سالن کوچک برای برگزاری نمایشگاه فرش در اسفندماه در نظر گرفته است، اما تلاش می‌کنیم نمایشگاه بین المللی فرش دست‌باف در بهمن ماه امسال در مکان مناسبی از جمله مصلای تهران یا ایران مال در فضایی وسیع تر برگزار شود.

مدیر مرکز ملی فرش ایران افزود: استان آذربایجان‌غربی ناکنون برای حضور در اکسپو امارات که رویداد بزرگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است اقدام نکرده که امیدواریم در فرصت باقی مانده اعلام آمادگی کند چرا که در این اکسپو هیات‌های اقتصادی اروپایی حضور دارند و این مسئله بستری برای انعقاد قراردادهای اقتصادی برای فرش دست‌باف این استان است.

وی گفت: هم اینک ۳۰ منطقه جغرافیایی فرش دستباف در کشور به ثبت ملی رسیده است که کتاب آن به زودی منتشر می‌شود و ثبت ۲ منطقه دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیر مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ضرورت معرفی مشاهیر فرش دست‌باف کشور نیز بیان کرد: تاکنون هشت نام‌آور فرش دستباف آذربایجان‌غربی شناسایی شده اند که “حبیب الله امین افشار” به عنوان ثروت فرهنگی تکاب و طراح نقشه فرش دستباف افشار این شهرستان نیز شناسایی شده است.

آیین رونمایی از گواهی ثبت جهانی فرش دستباف افشار تکاب امروز، پنج شنبه باحضور رییس مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

در این مراسم از چهار نفر از بافندگان برتر و فعالان حوزه فرش دستباف تکاب تجلیل و تابلو فرش دستباف نشان مرکز ملی فرش ایران که توسط هنرمند قالیباف اهل خوی آذربایجان غربی بافته شده بود به مدیر مرکز ملی فرش ایران اهدا شد.

فرش ریزماهی خوی در شمال آذربایجان‌غربی در سال‌های گذشته به ثبت جهانی رسیده بود و امسال نیز نشان فرش دستباف افشار تکاب موفق به دریافت گواهی ثبت جهانی براساس معاهده لیسبون شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=41489

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});