• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
یادداشت؛

تشویق صادرات مواد خام متوقف می‌شود

  • کد خبر : 42520
  • 26 آذر 1400 - 10:45
تشویق صادرات مواد خام متوقف می‌شود
یاز اکو - هیات وزیران سرانجام با هدف جلوگیری از صادرات نهاده های مورد نیاز داخل کشور، فهرست مواد خام و نیمه خام معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی که درآمد حاصل از صادرات آنها مشمول مالیات می شود را تعیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، علیرضا کلاهی صمدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نوشت: وضع این مالیات از جمله مطالباتی است که اتاق تهران و اتاق ایران، سال هاست آن را پیگیری می کنند.

دیدگاه ما این است که این صنایع، به اندازه کافی از اقتصاد ملی در قالب حامل های انرژی، بهره مالکانه و مواد اولیه یارانه دریافت می کنند و صادرات این کالاها نیازی به مشوق مضاعف و پرهزینه ندارد. به علاوه اینکه این نوع معافیت ها، تعادل بازار را بر هم زده و عملا تولیدکننده کالاهای اساسی را تشویق می کند که به جای فروش این مواد به صنایع داخلی و هدایت آن به زنجیره ارزش کشور، آن را صادر کند.

بخش خصوصی، البته مخالف صادرات این کالاها نیست؛ اما اولویت صنایع بالادستی باید تامین نهاده های صنایع داخلی باشد. ما نباید مانند کشورهای عقب مانده و توسعه نیافته، منابع طبیعی را صادر کنیم. بلکه باید تلاش کنیم که با تولید ارزش افزوده بیشتر، علاوه بر افزایش اشتغال، تولید ناخالص داخلی کشور نیز افزایش پیدا کند.
در واقع با وضع این مالیات، قرار نیست، صادرات مواد خام مشمول جریمه شود، بلکه اگر تاکنون صادرات این محصولات تشویق می شده، اکنون دیگر قرار نیست که این تشویق ها ادامه پیدا کند.

با توجه به اینکه ارزش صادرات مواد خام، سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است که هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و هم از مالیات بر سود، اما برآوردها حاکی از آن است که با مالیات استانی در این بخش، سالانه درآمدی معادل ۱۰ میلیارد دلار برای دولت آزاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});