• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5
معاون اجتماعی فرهنگی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی خبر داد؛

وضعیت هشدار آذربایجان‌شرقی در سوانح رانندگی/تاثیر۹۰ درصدی اصلاح رفتار رانندگان در کنترل تصادفات

  • کد خبر : 42573
  • 26 آذر 1400 - 19:00
وضعیت هشدار آذربایجان‌شرقی در سوانح رانندگی/تاثیر۹۰ درصدی اصلاح رفتار رانندگان در کنترل تصادفات
یاز اکو - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که این استان رتبه سوم کشوری از لحاظ تصادف را داشته و در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: سالانه در آذربایجان شرقی تعداد ۲۲ الی ۲۳ هزار نفر در اثر تصادفات، مصدوم شده و بین ۶۰۰ الی ۸۰۰ نفر نیز فوت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سرهنگ هاشم شعفی روز جمعه، ۲۶ آذرماه، در اختتامیه جشنواره ایمنی ترافیک استان با اشاره به آمارهای کشوری در حوزه وضعیت ترافیک و تصادفات، اظهار کرد: به طور متوسط سالانه بالغ بر ۱۶ الی ۱۷ هزار نفر در سطح کشور در اثر سوانحه رانندگی جان باخته و بین ۳۳۰ الی ۳۵۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند.

وی افزود: میزان جان باختگان تصادفات در کشورهایی چون ترکیه برابر یک سوم ایران و انگلیس برابر یک دهم ایران است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که در هر تصادف سه عامل انسانی، جاده و وسیله نقلیه دخالت دارد، ادامه داد: نقش انسان در هر سه این موارد بارز است.

شعفی گفت: سالانه ۲۳ هزار نفر که دراستان دچار مصدومیت می‌شوند، در بیمارستان‌ها خدمات رایگان دریافت کرده و ۸۰۰ خانواده نیز در اثر فوت عزیزشان دچار خسارات روحی و روانی می‌شوند. متاسفانه سهم خسارات مادی تصادفات کشور از درآمد ناخالص کشورمان بالغ بر ۶.۴ درصد است.

وی با اشاره به نقش وزارتخانه‌ها در کاهش این صدمات بر پیکره نیروی انسانی و مالی کشور، افزود: آذربایجان شرقی جزو امن ترین مناطق کشور بوده و شاخصه‌های اجتماعی چون سرقت، اعتیاد در این استان پایین تر از سایر نقاط است به طوری که درصد اعتیاد در استان برابر ۱.۲ درصد به ازای هر ۱۰۰ نفر است اما متاسفانه در حوزه ترافیک وضعیت خوبی نداریم.

شعفی اظهار کرد: سهم عابرین پیاده در تصادفات برابر ۲۰ درصد، راکبان موتور سیکلت برابر ۲۰ درصد، رانندگان و سرنشینان خودروهای سواری برابر ۵۰ درصد و سهم رانندگان باری و اتوبوس کمتر از ۱۰ درصد است که نشان می‌دهد، اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان و فرهنگسازی در این خصوص، ۹۰ درصد بر کنترل تصادفات نقش دارد.

وی با بیان این‌که سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، مسافرت‌ها کاهش یافته و تصادفات نیز کاهش داشته است، افزود: امسال با افزایش مسافرت‌ها در وضعیت هشدار و افزایش تصادفات قرار داریم.

آذربایجان شرقی قطب اول کشور در زمینه دانش ترافیک

در ادامه همایون صادقی، رئیس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که استان ما قطب اول کشور در زمینه دانش ترافیک است، گفت: می‌توان هزینه‌های مختلف را در حوزه فرهنگ و آموزش صرف کرد تا نتیجه مطلوب تری به دست آورد.

اجرای طرح کوهورت ترافیک برای اولین بار در مدیترانه شرقی در تبریز

صادقی با اشاره به اجرای طرح کوهورت ترافیک در تبریز، اظهار کرد: مطالعات کوهورت در دنیا، مطمئن ترین نتایج علمی را شرح می‌دهند.

وی با بیان این‌که اولین طرح کوهورت ترافیک در کشور و حتی منطقه مدیترانه شرقی در تبریز اجرا شده است، افزود: در این طرح، ۳۰ سال با خانواده زندگی می‌کنیم و از ۶ سالگی کودک تا ۳۶ سالگی آن، هر ساله سنجش و رفتارهای ترافیکی خانواده را ارزیابی می‌کنیم.

صادقی ادامه داد: در این حالت به طور دقیق می‌توان نقش کودک، خودرو، جاده و … در تصادفات را عنوان کرد.

صادقی گفت: این طرح در کشورهای اروپایی و آمریکا آغاز شده و برای اولین بار در منطقه مدیترانه شرقی در تبریز اجرا شده است و قرار است تا به ۱۰ استان دیگر گسترش یابد.

در ادامه اصغر شفائیه، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آذربایجان شرقی با اشاره به وظیفه آموزش و پرورش در ارائه آموزش‌های همگانی، گفت: دانش آموزان بهترین پلیس هستند و آموزش و پرورش که یکی از قلمروهای فرهنگ عمومی در تربیت یک سوم جامعه است، نقش مهمی در فرهنگسازی کنترل ترافیک ایفا می‌کند.

وی افزود: قبلا سه ضلع خانواده، دانش آموز و اجتماع در بحث آموزش مطرح بود اما امروز عنصر فضای مجازی نیز وارد این رابطه شده و پتانسیل بزرگی را ایجاد کرده که می‌توان از این ظرفیت برای بهبود وضعیت فرهنگسازی بهره برد.

بر اساس این گزارش؛ در انتهای این مراسم از دانش آموزان اول تا ششم ابتدایی استان که به این جشنواره آثار نقاشی ارسال کرده و عنوان رتبه برتر را کسب کرده بودند به همراه هشت خانواده شرکت کننده در طرح کوهورت، تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42573

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});