• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

خطاب به مبتدیان بازار ارزهای دیجیتال / رمزارز چیست؟

  • کد خبر : 42745
  • 28 آذر 1400 - 8:45
خطاب به مبتدیان بازار ارزهای دیجیتال / رمزارز چیست؟
یاز اکو - با تداوم محبوبیت رشد ارزهای دیجیتال، دنیای بازارهای مالی سنتی تا حدودی دچار تزلزل شده است. ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین این توانایی را دارند که نه تنها ارزهای سنتی، بلکه زنجیره تامین، مراقبت‌های بهداشتی، پرداخت‌ها و بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی را متحول کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، در سال ۲۰۰۸، وایت پیپری برای بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ارائه شد. بلافاصله پس از آن در ژانویه ۲۰۰۹، بیت‌کوین به طور عمومی راه‌اندازی شد. چشم‌انداز آن، ارزی بود که توسط یک مقام مرکزی کنترل نمی‌شد، بلکه تحت کنترل و مالکیت مردم بود. جنبشی که در آن زمان شکل گرفت، بسیار بزرگتر از چیزی بود که آن زمان قابل درک بود.

مروری بر فناوری بلاکچین

بلاکچین را می‌توان به عنوان یک پایگاه داده در نظر گرفت. داده‌ها در یک محل ذخیره نمی‌شوند، بلکه در سراسر جهان توزیع می‌شوند. هر بار که یک گره با یک تراکنش بلاکچین به روز می‌شود، باید با تمام گره‌های دیگر ارتباط برقرار کند. این اقدام تمام گره‌های دیگر را با هش تراکنش صحیح به روز کرده که تراکنش را تایید می‌کند.

مفهوم بسیار مهمی که برای درک بلاکچین باید در نظر گرفت، ایده تمرکززدایی است. کنترل غیرمتمرکز بلاکچین به این معنی است که هر تراکنش باید توسط اکثریت گره‌ها تایید شود که به اجماع معروف است. برای پروتکل‌هایی که از اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند، مانند بیت‌کوین، گره‌ها، ماینرهای رمزارز هستند که این شبکه را اعتبارسنجی می‌کنند. در پروتکل‌هایی که از اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند، مانند پولکادات، گره‌ها، اعتباردهنده‌هایی هستند که رمزارز خود را در بلاکچین به اشتراک می‌گذارند.

تشریح رمزارز

رمزارز، مجموعه‌ای از داده‌ها است که برای کار به عنوان یک وسیله مبادله طراحی شده و معمولا به عنوان ارز بین طرفین معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از رمزارزها مانند لایت‌کوین، کاربردی برای تراکنش‌های خرد و پرداخت‌های همتا به همتا ارائه می‌دهند. سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین نیز به عنوان ارزش ذخیره‌سازی برای محافظت در برابر تورم کار می‌کنند.

ارز دیجیتال، سکه و توکن ارائه می‌دهد. سکه‌ها بلاکچین بومی خود را دارند، در حالی که توکن‌ها روی یک بلاکچین موجود ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، اتریوم یک سکه است؛ زیرا اکوسیستم بلاکچین مخصوص به خود را دارد، در حالی که چین‌لینک از آنجا که مبتنی بر اتریوم ساخته شده، یک توکن است. اکثر توکن‌ها روی شبکه اتریوم با استفاده از استاندارد قرارداد ERC-۲۰ ساخته می‌شوند.

بسته به ارز دیجیتال، نوع ساختار و مکانیسم اجماع ممکن است متفاوت باشد. بسیاری از پروژه‌ها کاملا غیرمتمرکز هستند یا توسط یک سازمان ناشناس غیرمتمرکز اداره می‌شوند. برخی دیگر از نظر فنی متمرکز هستند، زیرا این پروژه مالکیت اکثر رمزارزها یا گره‌های عامل را در اختیار دارد.

تاریخچه بازار رمزارزها

در سال ۲۰۱۳، ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال تقریبا ۱.۵ میلیارد دلار بود. اکنون، این ارزش بازار ممکن است به یک میم‌کوین که کاربردی هم نداشته باشد، متعلق باشد. در حال حاضر، ارزش بازار رمزارزها حدود ۲.۲۵تریلیون دلار است که افزایش قابل توجهی را در طول یک دهه گذشته نشان می‌دهد.

چند رمزارز وجود دارد؟

نکته‌ای که در مورد ارز دیجیتال وجود دارد این است که هر کسی می‌تواند آن را ایجاد کند. با این حال، تنها خلق رمزارز لزوما به آن کاربرد یا ارزش نمی‌دهد.

ده‌ها هزار ارز دیجیتال وجود دارد، اما بسیاری از آنها اساسا بی‌فایده هستند. برای تعیین اینکه کدام رمزارزها باقی خواهند ماند، حائز اهمیت است آنچه را که ارائه می‌دهند در نظر بگیرید. رمزارزهای لایه ۱، شبکه‌ای را برای سایر پروژه‌ها که روی آن ایجاد شوند، مانند اتریوم، سولانا و اوالانچ فراهم می‌کند. رمزارزهای لایه ۲ روی بلاکچین‌های موجود ساخته شده‌اند و قرار دارند.

آیا ارز دیجیتال مفید است؟

ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین مفید هستند و پتانسیل نامحدودی دارند. با در نظر گرفتن ارزش خود ارز به تنهایی، اشخاص دیگر برای انتقال دارایی‌های خود به یک واسط وابسته نیستند. از این رو، افراد کاملا کنترل دارایی‌های خود را در اختیار دارند و می‌توانند هر زمان که بخواهند آنها را مجددا تخصیص دهند.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را نیز می‌توان در چند ثانیه تسویه کرد که آن را برای تراکنش‌های خرد در سراسر جهان ایده‌آل می‌کند.

با نگاهی به راه‌های دیگری که می‌توان فناوری بلاکچین را قابل اجرا کرد، هرگونه قرارداد سنتی را می‌توان به عنوان یک قرارداد هوشمند منعقد کرد. موجودی، پرداخت‌ها، اشتغال، بیمه و مراقبت‌های بهداشتی را می‌توان در بلاکچین ردیابی و از طریق چندین گره تایید کرد.

این نوع سیستم دفتر کل تایید شده می‌تواند نحوه ردیابی اطلاعات را تغییر دهد و آن را برای افراد بسیار ایمن‌تر و یکپارچه‌تر کند.

از کجا ارز دیجیتال بخریم

شما می‌توانید ارز دیجیتال را از بسیاری از صرافی‌های رمزارز خریداری کنید. با این حال، از ایمن بودن کارگزاری اطمینان حاصل کنید.

نحوه ذخیره ایمن رمزارز

دو نوع روش ذخیره رمزارز وجود دارد: کیف پول نرم‌افزاری و کیف پول سخت‌افزاری. کیف پول نرم‌افزاری یک برنامه در کامپیوتر یا موبایل شما است. کیف پول سخت‌افزاری نوع خاصی از کیف پول است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت‌افزار ایمن ذخیره می‌کند – اطلاعات کلید خصوصی شما را به دور از اینترنت و روی یک دستگاه خارجی نگه می‌دارد.

کیف پول سخت‌افزاری برای افرادی که به دنبال محافظت از دارایی‌های خود در بالاترین درجه هستند، گزینه بسیار امن‌تری است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});