• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

قطعی مجدد برق ماینرها / نامه وزارت صمت دردی را دوا می‌کند؟

  • کد خبر : 43230
  • 01 دی 1400 - 10:45
قطعی مجدد برق ماینرها / نامه وزارت صمت دردی را دوا می‌کند؟
یاز اکو - کمبود برق در ایران، صنعت ماینینگ را به طور مداوم در تنگنا قرار داده و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای سرمایه‌گذاران این حوزه به بار آوره است. اکنون نیز اخبار مجدد ممنوعیت فعالیت ماینرها در فصل زمستان به گوش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین، سیاست‌گذاری‌های نادرست برای رفع بحران کمبود برق در ایران، نه تنها کمکی به آن نکرده، بلکه باعث تشدید این معضل شده است. در واقع به جای اینکه قوانین و سیاست‌های مناسبی اتخاذ شود، اکنون کشور برای رفع این بحران، مجبور به صرفه‌جویی در مصرف برق شده است. از این رو، بخشی از این کمبود و تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف، متوجه صنعت ماینینگ شده است. ماینرها در فصل تابستان مجبور به تعطیل کردن فعالیت خود شدند و اکنون نیز با ورود به فصل زمستان، این خاموشی برای آنها تمدید شده است. بر اثر وضعیت ایجاد شده، استخراج‌کنندگان قانونی رمزارز انتقاداتی را برای سیاست‌های اعمال شده ارائه کرده‌اند و خواستار همراهی بیشتر با این صنعت هستند.

در تاریخ ۲۴ آذرماه، وزارت صمت نامه‌ای به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نوشته که در آن به تمدید شرایط ممنوعیت استخراج رمزارزها فصل جدید اشاره کرده و به منظور حمایت از این صنعت، خواستار سازش بیشتر شده است. البته فعالان این حوزه بر این باورند که این نامه دردی را از این مشکل دوا نخواهد کرد.

در خصوص وضعیت ذکر شده، مصاحبه‌ای با امید علوی، رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

علوی در انتقاد به سیاست‌های وزارت صمت اظهار کرد: این حرکت وزارت صمت و دولت و حاکمیت بسیار اشتباه است و باعث زیرزمینی‌تر شدن صنعت ماینینگ می‌شود که این موضوع برای کشورعواقب خوبی نخواهد داشت. افرادی که در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مردم این کشور هستند و سرمایه آنها در حال نابودی است. صنعت ماینینگ، چهار ماه در تابستان خاموش بود و اکنون چهار ماه هم در زمستان خاموشی را تجربه خواهد کرد. هیچ صنعتی در دنیا نمی‌تواند با چهار ماه کار کردن، سرمایه خود را برگرداند و به سوددهی برسد. در عوض، افرادی که به صورت زیرزمینی کار می‌کنند، از این موضوع سود می‌برند و افرادی که شفاف و قانونی کار می‌کردند متضرر می‌شوند. این مساله نشان می‌دهد که قدرتی در ایران، این صنعت را زیرزمینی می‌کند و نمی‌خواهد روند آن قانونی باشد. این اتفاق بدی است و می‌تواند بر خاموشی‌ها و کمبود برق تاثیر داشته باشد.

وی در ادامه افزود: ما در مجموع، ۲۰۹مگاوات ماینینگ قانونی داریم و این عددی است که خود وزارت نیرو اعلام کرده است. اینها ماینرهای قانونی هستند که دستگاه خریداری و سرمایه‌گذاری کرده‌ و به صورت شفاف کار می‌کنند. در کنار این، ۱۷۰۰ تا ۲هزار مگاوات ماینینگ غیرقانونی داریم و این عدد برقی است که وزارت نیرو و وزارت صنعت و هیچ سازمانی روی آن نظارت ندارد. اگر بستر مناسبی فراهم نشود و اقتصادی نباشد، ماینینگ زیرزمینی‌تر خواهد شد و به کشور آسیب خواهد زد.

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران به عنوان سخن پایانی گفت: در نهایت، ما تنها هشدار می‌دهیم این راهی که وزارت صمت و دولت و حاکمیت در پیش گرفته به ترکستان است و عواقب خوبی برای کشور نخواهد داشت. ما فکر می‌کردیم تغییر دولت باعث رویکردهای عقلانی‌تر و کارشناسی‌تر شود، اما متاسفانه برخوردی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، ضرر بیشتری را به دنبال دارد.

ماینینگ

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43230

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});