• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 43887
  • 06 دی 1400 - 9:15
تولید سالانه بیش از پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس اکبر فتحی در جلسه مدیران بخش کشاورزی با استاندار آذربایجان شرقی اشاره کرد که مجموعه ادارات دامپزشکی، امور عشایر، نظام مهندسی کشاورزی، غله، خدمات حمایتی، صندوق حمایت ازتوسعه بخش کشاورزی، تعاون روستایی، اتحادیه زنبورداران، اتحادیه کارخانه جات خوراک دام،انجمن صنفی نظام کشاورزی، مرکزتحقیقات کشاورزی، پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی، اتحادیه دامداران، اتحادیه امور عشایر، اتحادیه مرغداران گوشتی، اتحادیه مرغداران تخمگذار، انجمن جوجه یکروزه، خانه کشاورز و … به عنوان مجموعه بزرگ بخش کشاورزی برای اعلام آمادگی در جنگ اقتصادی ای که کشور با آن روبروست در این جلسه حضور یافته اند.

وی گفت: سالهاست که مجموعه تشکلهای بخش کشاورزی با این جنگ دست و پنجه نرم می کنند و شرایط نامساعد تحریم و کرونا مانعی برای ادامه فعالیتهای آنان نبوده است به ویژه در شرایط کرونایی که امکان تعطیلی برای فعالیتهای واحدهای صنفی وجود داشت، عملاً این امکان برای فعالیتهای بخش کشاورزی که با موجود زنده سروکار دارند و باید امنیت غذایی جامعه را تامین کنند، وجود نداشت لذا این بخش ها در شرایط کرونایی نیز همانند شرایط عادی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بومی سازی آن به فعالیتهای تولیدی خود ادامه داده و اجازه نداده اند خللی در تولیدات کشاورزی استان ایجاد گردد.

وی ضمن ارایه گزارشی از وضعیت کشاورزی استان، گفت: سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی تولید می شود که این میزان بخش مهمی از نیاز کشور را شامل می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر بیان داشت: از سه حوضه آبریز موجود در استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بحران شدید کم آبی روبه رو هستیم که نیاز به اصلاح الگوی کشت ضروری می نماید این امر نیز توسط تشکلهای مربوطه راهبری و فرهنگسازی می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه عشایری نیز همکاران اداره کل عشایر و اتحادیه مربوطه در تامین نهاده به ویژه دام سبک و تقدینگی مورد نیاز، خرید دام مازاد و دام حذفی پس از جلسه شورای گفتگو همواره پای کار حضور داشته و عملکرد مثبت خود را نشان داده اند افزود: در حوزه آب و خاک که دارای تشکل خاصی نیز نمی باشد، خوشبختانه اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است و حتی در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز علیرغم انقباضی بودن بودجه نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی و حوزه آبیاری و زیرساختهای آبیاری تحت فشار و اقدامات نرم افزاری و اصلاح الگوی کشت انداخته شده و تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در بخش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز اقدامات مهم و متمایزی در راستای واردات نهاده علیرغم انحصاری بودن واردات آن و تامین نهاده استان صورت گرفته است.

مهندس فتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشبرد طرح کشاورزی قراردادی مدنظر می باشد گفت: در کشاورزی قراردادی از این جهت که قطعات کشاورزی در کشور کوچک بوده و هزینه استفاده و پیاده نمودن اصول فنی و تغذیه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، تعاون روستایی مکلف شده است به عنوان پشتیبان هزینه های در گردش مورد نیاز را تامین نموده و هنگام برداشت محصول هزینه های صرف شده را اخذ نماید.

نشستهای قرارگاه امنیت غذایی آذربایجان شرقی روزانه برگزار می‌شود

وی افزود: جلسات مربوط به قرارگاه امنیت غذایی نیز بصورت روزانه و راس ساعت ۶:۳۰ صبح یا ۷ صبح و با هدف تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی برای مردم و ثبات در بازار تشکیل می گردد که با حضور همکاران و در صورت لزوم با حضور استاندار محترم ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در حوزه فعالیتهای اداره کل دامپزشکی استان، عدم وجود تهدیدی از سوی بیماریهایی مانند آنفولانزا ماحصل تلاشهای بی وقفه همکاران بوده است افزود: در حوزه تحقیقاتی نیز معرفی ارقام سازگار با شرایط حوضه دریاچه ارومیه یا دیگر حوضه ها، در حوزه منابع طبیعی تلاشهای صورت گرفته در منطقه جنگلهای ارسباران و حفظ مراتع و جنگل ها، از جمله اقدامات قابل ذکر می باشد.

وی ضمن اشاره به همکاری ها و رهنمودهای استاندار محترم در زمینه های مختلف و بویژه در بحث کالاهای اساسی از حمایت های ایشان قدردانی نمود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43887

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});