• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اهر در بخش صنعت و معدن استفاده خواهد شد

  • کد خبر : 43986
  • 06 دی 1400 - 15:00
پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اهر در بخش صنعت و معدن استفاده خواهد شد
یاز اکو - مدیر شرکت آب و فاضلاب اهر از استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان در بخش صنعت و معدن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، علی جعفرپور در نشست خبری با اشاره به وجود تصفیه‌خانه‌ی بزرگ فاضلاب اهر با گنجایش حدود ۹ میلیون متر مکعب پساب حاصل از فاضلاب شهری، اظهار کرد: با انتقال و تزریق پساب از این تصفیه‌خانه به بخش صنعت و چرخه‌ی تولید می‌توان بسیاری از مشکلات کم آبی صنایع و معادن را برطرف و با درآمد حاصل از آن برای توسعه و گسترش تصفیه‌خانه فاضلاب و سایر موارد اقدام کرد.

وی، آب را یکی از مهمترین پارامترها در بخش صنعت و معدن برشمرد و افزود: متاسفانه در ایران ۹۲ درصد آب سهم بخش کشاورزی، حدود هفت درصد سهم بخش شرب و تنها سه درصد به صنعت و معدن اختصاص یافته است که این میزان مصرف در بخش صنعت در مقایسه با کشورهای پیشرفته و صنعتی بسیار ناچیز است در صورتی‌که در کشورهای توسعه یافته میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰ درصد، شرب ۱۰ درصد و بخش صنعت نیز ۵۹ درصد است لذا باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های اساسی و مدون انجام شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب اهر افزود: برای صرفه جویی بیشتر و مصرف بهینه در بخش کشاورزی نیازمند تغییر الگوی کشت هستیم چرا که هر سال به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوّی با کاهش میزان آب روبرو هستیم و تا ۲۰ سال آینده شاهد کمبود شدید آب در دنیا و کشور خواهیم بود.

جعفرپور در ادامه از اتصال ۸۸ درصد مشترکین انشعابات آب اهر به شبکه فاضلاب شهری خبر داد و افزود: ۱۲ درصد مابقی نیز مربوط به مناطق تازه تاسیس شده شهری و یا مناطقی هستند که از نظر توپوگرافی و شیب منطقه مناسب برای اتصال فاضلاب شهری نیست، لذا حل مشکلات این مناطق و اتصال به شبکه فاضلاب شهری در اولویت کاری ما قرار دارد.

پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب از نظر مواد آلاینده در حد استاندارد است

وی در خصوص میزان آلاینده‌های پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب اهر به رودخانه اهرچای نیز گفت: خوشبختانه پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب این شهرستان از نظر مواد آلاینده در حد استاندارد و بی‌خطر است و به‌صورت مداوم توسط کارشناسان آزمایش و بررسی می‌شود.

مدیر آب و فاضلاب اهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار گرفتن ایران در منطقه‌ی خشک و نیمه خشک و کاهش میزان بارش سالانه در کشور متذکر شد: متاسفانه بارندگی کم و تغییرات اقلیمی باعث تغییرات جدی در موضوع آب شده و کشور در حال حرکت به سمت منطقه خشک است لذا همه باید در مصرف بهینه‌ی آب تلاش کنیم.

جعفرپور، میزان ورودی آب به سد ستارخان را تا حدودی رضایت بخش برشمرد و گفت: برای آبرسانی به ۳۹ هزار مشترک شهری و ۳۵ روستای شهرستان اهر حدود ۲۴ کیلومتر لوله‌کشی از سد ستارخان تا تصفیه‌خانه انجام شده که بعد از فرآیند تصفیه در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به میزان هدر رفت آب از چرخه‌ی تولید تا مصرف نیز اشاره کرد و افزود: عوامل متعددی از حمله انتقال از مقصد به مبدا، تبخیر، آب مجازی (آبی که برای رشد میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه استفاده می‌شود)، هدر رفت در داخل لوله‌های انتقال و انشعاب در هدر رفت آب دخیل هستند که با اقدامات و برنامه‌های لازم می‌توان از این هدر رفت جلوگیری کرد.

جعفرپور در پایان با تاکید بر شناسایی و برخورد قانونی با ۴ هزار مورد استفاده‌ی غیرمجاز از انشعابات آب در شهرستان اهر از کلیه‌ی برداشت کنندگان غیرمجاز انشعابات آب در این شهرستان درخواست کرد قبل از شناسایی و برخورد قانونی با آنها، با مراجعه به اداره‌ی آب و فاضلاب اهر نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43986

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});