• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

امیدواری صنعت رمزارز کشور با فتوای مقام معظم رهبری/ قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال چه زمانی محقق می‌شود؟

  • کد خبر : 44191
  • 08 دی 1400 - 9:45
امیدواری صنعت رمزارز کشور با فتوای مقام معظم رهبری/ قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال چه زمانی محقق می‌شود؟
یاز اکو - پس از فتوای مقام معظم رهبری در خصوص بازار رمزارزها، امیدواری‌هایی در خصوص قانون‌گذاری برای این صنعت در زودهنگام ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ با توسعه بازار رمزارزها در سراسر جهان، سرمایه‌گذاری در این حوزه در ایران نیز افزایش یافته است. از آنجا که صنعت ارزهای دیجیتال در کشور هنوز امری نوپا است، قوانین مشخصی برای آن تعریف نشده است. اما روز گذشته، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای، در پاسخ به استفتای اقتصاد آنلاین، فتوایی را در خصوص بازار ارزهای دیجیتال صادر کرد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

در فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: «به طور کلی حکم خرید و فروش و تولید ارزهای دیجیتال تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

چنین فتوایی متضمن دو معناست؛ اول آنکه حکم تحریم درباره آن وجود ندارد زیرا اگر چنین بود، به صراحت حکم به حرام‌بودن معاملات ارز دیجیتال داده می‌شد و دیگر آنکه ارجاع یک حکم شرعی به «قوانین و مقررات» آن هم از سوی ولی فقیه، تکلیفی مهم را بر دوش مجلس شورای اسلامی می‌گذارد که در این زمینه اقدام به وضع قانون کند تا هم مردم و هم نظام پولی و بانکی تکلیف خود را درباره ارزهای دیجیتال بدانند.

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گویی با اقتصادآنلاین درباره فتوای رهبری در رابطه با ارزهای دیجیتال گفت: عده‌ای قصد داشتند ممانعت و سنگ‌اندازی‌هایی انجام دهند که قانون‌گذاری برای این حوزه انجام نشود. دستوری که مقام معظم رهبری فرمودند، در واقع خطاب به همه ما است و از آنجا که بازار رمزارزها ممنوعیت شرعی ندارد، ما باید با کمک دولت، قوانین مناسبی برای آن بنویسیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بسیار امیدوارکننده است، افزود: ایشان در این مورد نیز در برابر اختلاف نظرهایی که وجود داشت، ایستادند و اجازه ندادند موانعی برای این صنعت وجود داشته باشد.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی از مدت‌ها پیش به فکر قانون‌گذاری برای حوزه رمزارزها بوده و گزارش‌هایی را نیز در این زمینه ارائه کرده‌ایم. در مجلس هم بنده گزارشی را در خصوص ارزهای دیجیتال و وضعیت آنها در کشور قرائت کردم.

تولید رمزارز ملی در حد یک تئوری است

مرحبا با اشاره به مساله رمزارز ملی ادامه داد: از طرفی، بحثی هم بانک مرکزی در این زمینه داشت. ما می‌توانیم در کنار تولید ارزهای دیجیتال غیرایرانی، مواردی که قانون را رعایت می‌کنند و تحت نظارت هستند و همچنین رمزارزهای ملی را داشته باشیم. تولید رمزارز ملی هنوز در حد یک تئوری است که باید به مرحله عمل برسد. ارزهای دیجیتال که در حال حاضر به عنوان رمزدارایی شناخته می‌شوند، واقعیتی در دنیای اقتصادی هستند و گردش مالی بسیار بالایی داردند. کشور ما هم با توجه به اینکه انرژی ارزان‌قیمتی دارد جزو کشورهایی است که در این زمینه پیشرو است و از این رو فرصت بسیار مناسبی فراهم شده که از رمزارزها استفاده کنیم.

وی در مورد مشکلات مربوط به مصرف انرژی برای ماینرها اذعان داشت: یکی از نگرانی‌ها برای صنعت رمزارزها، مساله کمبود برق بود. اما در این بین، سیاه‌نمایی‌هایی هم انجام می‌شد. واقعیت این است که در حال حاضر، ماینرهایی که مجوز قانونی دارند، حدود ۳۰۰مگاوات برق استفاده می‌کنند و برآوردی که وجود دارد، این است که تعدادی هم ماینرهای غیرقانونی وجود دارد. حتی اگر شمار آنها دو برابر و سه برابر هم باشد، باز هم میزان برق مصرفی به هزار مگاوات هم نمی‌رسد.

مرحبا در ادامه تشریح کرد: بنابراین، جای نگرانی نیست و ما می‌توانیم میزان انرژی مناسب را برای این صنعت تامین کنیم و با قیمت تجاری در اختیار آنها قرار دهیم. نباید تولید و مصرف رمزارزها را به سمت زیرزمینی شدن هدایت کنیم. با توجه به اینکه منافع مالی در این صنعت وجود دارد، اگر ما ممانعت قانونی در برابر آن داشته باشیم، مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر، این صنعت نیز ممکن است به سمت زیرزمینی شدن برود و در این صورت، می‌تواند تبعات امنیتی و گرفتاری‌هایی را برای نیروی انتظامی و امنیتی و نظارتی ما داشته باشد.

می‌توانیم با وضع قوانین، ماینرها را زیر چتر قانون بیاوریم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مورد الزام قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها تاکید کرد:در همین حال، ما می‌توانیم با وضع قوانین، ماینرها را زیر چتر قانون بیاوریم و آنها را حمایت کنیم. اگر این فعالان نیز با رعایت قوانین، حق و حقوق قانونی دولت را بپردازند (مبدا، مقصد، مصرف و غیره)، مانعی وجود ندارد که ما از این صنعت استفاده کنیم. در حال حاضر که دشمنان، ما را تحریم کرده‌اند، رمزارزها با توجه به اینکه فارغ از برخی محدودیت‌های در فضاهای معمول و سنتی هستند، می‌توانند به ما کمک کنند. اما در این بازار، ریسک نیز وجود دارد و قانونی و نظام‌مند شدن رمزارزها، می‌تواند این ریسک را به حداقل برساند.

مرحبا در خصوص تعطیلی فعالیت ماینرها در فصل تابستان و زمستان به دلیل کمبود برق و گاز اظهار کرد: این مساله برای بسیاری از کسب و کارها اتفاق افتاده و تنها ماینرها نیستند که از این تعطیلی‌ها متضرر شده‌اند. در تابستان به این دلیل که برق را به مصارف خانگی برسانیم، مصارف صنعتی را قطع کردیم. در زمستان نیز، ما در حال حاضر گاز بسیاری از صنایع را قطع می‌کنیم. پس از این رو، برای بسیاری از صنایع، این مشکلات وجود دارد و این مساله تنها متوجه ماینرها نیست.

وی افزود: ما باید فکری اساسی به حال اقتصاد و این وضعیت کنیم. ما بزرگترین دارنده گاز در دنیاهستیم اما در زمستان گاز نداریم. زمانی، ما بزرگترین صادرکننده برق و انرژی منطقه بودیم و همچنین در میان بزرگترین تولیدکنند‌گان انرژی در جهان قرار داریم اما اکنون در فصل تابستان برق نداریم.

رمزارزها کمترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌گیرد

مرحبا در مورد نحوه مدیریت قانون‌گذاران گفت: این مسائل نشان می‌دهد، ما که در مسند مدیریت قرار داریم، دچار اشتباهاتی شده‌ایم. در این کشور، به اندازه کافی نعمت وجود دارد و ما که آن را مدیریت می‌کنیم، اشکالاتی در کار ما وجود دارد. اگر ما مدیریتی مناسب داشته باشیم، کمبود برق و گاز پیش نخواهد آمد.

وی اضافه کرد: ما کویرهایی داریم که در دنیا، جزو بهترین محل‌ها برای تولید انرژی خورشیدی و تجدیدپذیر هستند. ما از این طریق می‌توانیم برق لازم را تولید کرده و به ماینرها بدهیم. این صنعت برای ما ارزش افزوده دارد و ما می‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. ما همه ملزومات را در اختیار داریم و این موضوع به کمی همت و برنامه‌ریزی نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد چشم‌انداز قانون‌گذاری بازار رمزارزها خاطرنشان کرد: تصور من این است که در طول سه تا چهار ماه آینده، ما قانون رمزارزها را داشته باشیم و عملا این موضوع امکان‌پذیر است. این روند از قبل آغاز شده و اگر کمی همت کنیم، به راحتی در این بازه زمانی، تدوین قانون برای بازار رمزارزها کاملا امکان‌پذیر خواهد بود.

مرحبا در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها بر صنعت رمزارزها در ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ گفت: صنعت رمزارزها، در زمره صنایعی است که کمترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌گیرد؛ زیرا تا حد زیادی توسط بانک‌های مرکزی دنیا و کشورهایی که با ما دشمن هستند قابل کنترل نیست. فضای سایبر و مجازی تحت نظارت آنها نیست و اگر ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم، یکی از بهترین شرایطی خواهد بود که بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44191

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});