• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

تقویت زنجیره های تولید با عرضه مستقیم محصولات شیلاتی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 44231
  • 08 دی 1400 - 12:00
تقویت زنجیره های تولید با عرضه مستقیم محصولات شیلاتی در آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي گفت: شيلات استان آذربايجان شرقي جهت ارتقاي زنجيره توليد و ارزش محصولات آبزي از مزرعه تا سفره ، نسبت به عرضه مستقيم ماهي اقدام نموده است .

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس قاسم جعفروند درگفتگو با خبرنگاران با اشاره به شروع عرضه مستقیم از سال ۱۳۸۰ در استان گفت: ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره ‌وری و توسعه در بخش آبزی پروری و آبزی مصرفی است که نهایتاً باعث ایجاد امنیت غذایی دراین حوزه می گردد.

وی با بیان اینکه با تقویت و حمایت از زنجیره تولید، شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تمام شده خواهیم بود خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در محصولات شیلاتی از صفر تا صد تولید و مصرف را شامل می‌شود یعنی ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم و زمانی این زنجیره کامل است که ماهی یا غذای ماهی با کیفیت را تولید کنیم و با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در کشورهای توسعه ‌یافته، مزارع صنعتی دارای برند بوده و محصول ارائه ‌شده در فروشگاه ‌ها با نام تجاری مزرعه مربوطه شناخته می‌شوند ، ولی در ایران ایجاد ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده ها ، توسط واسطه های متعدد انجام می شود که طولانی شدن مسیر ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ نهایی انرژی ‌بر ، پرهزینه و آسیب زا است.

مهندس جعفروند با بیان اینکه تنها متولی مدیریت زنجیره تولید محصولات آبزی در کشور ما وزارت جهادکشاورزی است که وظیفه مدیریت زنجیره تولید محصولات سالم، ایجاد زنجیره ارزش و افزایش رضایت خریداران را بر عهده دارد ادامه داد: زنجیره ارزش، بخشی از زنجیره تولید است که به صورت زنجیروار باعث ایجاد ارزش ‌افزوده در محصول می‌شود و معمولاً واسطه ‌ها هیچ ارزشی به محصول اضافه نمی‌کنند، ولی باعث افزایش قیمت در محصول می‌شوند، ناکارآمدی نظام زنجیره تولید باعث کوچک ‌تر شدن زنجیره ارزش می‌شود؛ یعنی ارتباط هایی که فاقد فرآیند ایجاد ارزش در زنجیره هستند بیشتر از ارتباطهای ارزش ‌زا می‌شوند که نتیجه‌ این ناکارآمدی، تجمع سود در بخش واسطه‌گری است که به‌ نوبه خود گرایش به سمت واسطه‌گری به‌ جای تولید را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این مدیریت راهکار اصلی برای تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان را حذف دلالان و واسطه ها در عرضه انواع آبزیان وکاهش خود به خودی قیمت آبزیان می داند ادامه داد: ارتباط بین آبزی پرور و آبزی مصرف، باعث افزایش امنیت غذایی گردیده و طبق قانون عرضه و تقاضا هرچه سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش می یابد.

موفقیت تولیدکنندگان در کاهش قیمت و افزایش کیفیت است

وی افزود : امروزه اهمیت مشتریان و رضایت آنان به حدی بالا رفته که باعث توجه بیشتر تولید کنندگان به مشتریان شده است و رضایت مشتریان را در اولویت موفقیت خود می دانند لذا نقش مشتری تنها به عنوان یک مصرف کننده نیست، بلکه به عنوان یک مصرف کننده ای است که روند تولید، فرآیندها و توسعه ها را تغییر داده است در چنین شرایطی حتی می توان گفت، مشتری تنها دلیل، برای ایجاد و بقای یک شغل است، لذا ارزش گذاری برای محصولات، توسط مشتریان و براساس هزینه خرید آنها تعیین می شود مسلماً در این مسیر تولیدکنندگانی که در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خود قدم بردارند موفق تر خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالای آبزیان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد افزود: زنجیره تولید و عرضه در بخش شیلات که محصولی فسادپذیر را ارائه می‌دهد شامل حلقه‌های مزارع، سردخانه‌ها و فروشگاهها است ، این مدیریت شعار عرضه ماهی از مزرعه تا سفره را در اولویت کاری خود قرار داده است و آبزی پروران با مشکلاتی که در عرصه تولید دارند، سعی نموده اند با توجه به راهنماییهای کارشناسان این مدیریت، محصول با کیفیت تولید کنند.

وی همچنین افزود: واحد بهبود کیفیت و بازاریابی این مدیریت یکی از واحدهای ایجاد کننده ارزش در زنجیره فعالیتهای شیلاتی بشمار می آید که اقدامات لازم جهت رضایت مشتریان و ترغیب آنها به مصرف آبزیان را انجام می دهد این بخش در راستای افزایش مصرف، رضایت و سطح انتخاب مصرف کنندگان و در نهایت افزایش امنیت غذایی و سطح کیفی زندگی همشهریان قدم بر می دارد.

سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان شرقی ۷٫۵ کیلو، درکشور ۱۳٫۴ کیلو و میانگین جهانی ۲۴ کیلوگرم

وی ادامه داد : مدیریت شیلات استان با توجه به وظایف خود در صدد برآمد تا با استفاده از اجرای پرتلاش وگسترده در عرضه محصولات مطابق خواست مشتریان، نظارت بر عرضه جهت تطابق با استانداردهای لازم کیفیت محصول تولیدی، کنترل قیمت محصولات، بررسی دقیق شیوه های نوآورانه عرضه و بسته بندی ها به لحاظ کیفیت و سلامت، عرضه محصولات پاک شده، ارائه محصولات با پرداخت اقساطی خریداران، تسهیل ارتباط مصرف کننده با تولید کننده، اطلاع رسانی به مشتریان در مورد مزرعه پرورشی، بچه ماهی تهیه شده و غذای استفاده شده در مزرعه و سایر اقداماتی که باعث می شود مشتریان احساس رضایت بیشتری از محصول کنند را جامه عمل بپوشاند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: سرانه مصرف آبزیان در سال ۱۳۹۹ دراستان آذربایجان شرقی ۷ کیلو و ۵۰۰ گرم و سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم بود که میانگین جهانی آن بیش از ۲۴ کیلوگرم است و همچنین این مدیریت آمادگی دارد نسبت به تامین ماهی سالم و بهداشتی با قیمت مناسب به کلیه ادارات و ارگانها و… دراستان ارائه خدمت نماید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44231

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});