• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

قیمت لیر ۹ دی/ چرا ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند؟

  • کد خبر : 44434
  • 09 دی 1400 - 19:00
قیمت لیر ۹ دی/ چرا ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند؟
یاز اکو - قیمت لیر امروز ۹ دی ماه به قیمت دو هزار و ۳۵۰ تومان رسیده که در مقایسه با روز گذشته تغییر چندانی نداشته است. قیمت لیر افزایش پیدا می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه طی روزهای گذشته روند نزولی داشته و امروز پنج‌شنبه ۹ دی ماه به قیمت دو هزار ۳۵۰ تومان رسیده که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت.

دولت ترکیه اعلام کرده که به سپرده‌های بانکی لیری غرامت می‌دهد که از نوسانات نرخ ارز در امان بمانند. در مقابل پرداخت غرامت به سپرده‌گذاران ترکیه می‌تواند کشور را با کسری بودجه مواجه کند.

فروپاشی لیر زمانی افزایش یافت که اردوغان تصمیم گرفت بدون توجه به هزینه‌هایی که به اقتصاد تحمیل می‌شود، نرخ بهره را به سرعت کاهش دهد. تصمیمی که باعث شد ارزش لیر در برابر دلار در کمتر از دو ماه حدود ۵۰ درصد برسد.

پس از این اردوغان بدون عقب‌نشینی از سیاست خود، کاهش بیشتر نرخ بهره را در دستور کار خود قرار داد و وعده داد این روند ادامه‌دار است.

بانک مرکزی ناچار به چاپ لیر است

همانگونه که گفته شد ارزش لیر در برابر دلار کاهشی شده، این کاهش یعنی بانک مرکزی ترکیه در آینده‌ای نزدیک چاره‌ای جز چاپ پول ندارد و این موضوع افزایش تورم و سخت شدن وضعیت اقتصادی این کشور را در پی خواهد داشت.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص قیمت لیر ترکیه در برابر دلار می‌گوید: اگر بانک مرکزی ترکیه رویه فعلی را پیش بگیرد و نتواند وضعیت را کنترل کند. احتمالا نرخ برابری لیر در برابر دلار به ۳۰ برسد.

وی ادامه می‌دهد: دولت ترکیه باید نسبت به تغییرات قیمتی لیر واقع بینانه‌تر عمل کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پرداخت غرامت به سپرده‌های بانکی توسط دولت ترکیه توضیح داد: دولت ترکیه اعلام کرده که قرار است بر روی سپرده‌های بانکی غرامت پرداخت کند که لازمه آن چاپ پول بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: چاپ پول تورم را افزایش می‌دهد و این سیاست در بلندمدت به اقتصاد ترکیه ضربه می‌زند.

مولوی در نهایت می‌گوید: تا زمانی که نرخ بهره در کشور ترکیه اصلاح نشود، ارزش لیر کاهش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44434

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});