• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

نبود «بنیاد تبریزپژوهی» زمینه‌ساز نشر اطلاعات نادرست تاریخی شده است

  • کد خبر : 44901
  • 13 دی 1400 - 13:18
نبود «بنیاد تبریزپژوهی» زمینه‌ساز نشر اطلاعات نادرست تاریخی شده است
کریم میمنت‌نژاد، پژوهشگر و محقق تاریخ از برخی اظهارنظرها و تفسیرهای نادرست در رابطه با تاریخ تبریز و حتی چاپ کتاب‌هایی با مبنای غیر علمی انتقاد کرد.

یاز اکو؛ ساناز شهابی- کریم میمنت‌نژاد، پژوهشگر و محقق تاریخ از برخی اظهارنظرها و تفسیرهای نادرست در رابطه با تاریخ تبریز و حتی چاپ کتاب‌هایی با مبنای غیر علمی انتقاد کرد.

کریم میمنت‌نژاد، نویسنده‌ی کتاب «شتربان تبریز» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو با بیان این مطلب گفت: اگر بنیاد علمی در شهر برای تبریزپژوهی وجود نداشته باشد، برخی افراد بدون توجه به عمق و اهمیت مسئله اقدام به چاپ کتاب‌هایی می‌کنند که خالی از عنصر تحقیق علمی است.

وی با بیان اینکه در شهر تبریز، هزاران چهره‌ی شاخص و رویداد تاریخی وجود دارند که هنوز بررسی نشده‌اند، ادامه داد: ما در این شهر هنوز نتوانسته‌ایم یک بنیاد تبریزپژوهی داشته باشیم، در حالی که در شهرهای همجوار مثل اردبیل و ارومیه چنین بنیادی وجود دارد.

میمنت‌نژاد تاکید کرد: اگر بنیاد علمی در شهر برای تبریزپژوهی وجود نداشته باشد چاپ کتاب من و امثال من به جایی راه نمی‌برد و در کنار آن برخی افراد تازه‌کار بدون توجه به عمق و اهمیت مسئله اقدام به چاپ کتاب‌هایی می‌کنند که خالی از عنصر تحقیق علمی است.

وی افزود: اگر به این قضیه توجه نکنیم با اطلاعات نادرستی که در کتاب‌ها داده می‌شود، آیندگان را نیز به اشتباه می‌اندازیم و با نسبت دادن تاریخ عمیق شهر به مسائل سطحی و ظاهری، تاریخ را تحریف می‌کنیم.

وی با اشاره به محتوای کتاب «شتربان تبریز» که سال‌ها قبل به چاپ رسیده است، گفت: من در زمان تالیف این کتاب حدود ۲۰ سال سن داشتم و طبیعتاً فاقد قدرت تحلیل مسائل تاریخی بودم و حتی همچنان نیز احساس می‌کنم نباید تحلیل‌های شخصی خودم را در کتاب بیاورم؛ چرا که ما اگر در یک مورد اطلاعاتی داشته باشیم، قطعاً از صدها مورد بی‌خبریم، بنابراین قبل از این که اطلاعات کاملی در مورد یک پدیده داشته باشیم نباید آن را تفسیر یا تحلیل کنیم.

میمنت‌نژاد گفت: در کنار پرداختن به چهره‌های خاص و رویدادهای مهم جای خالی مردم عادی و زندگی روزمره در کتاب‌های تاریخی احساس می‌شود اما این بخش از تاریخ همچنان مهجور مانده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});