• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

لزوم توسعه روابط تجاری میان ایران و ترکیه با رفع موانع دوسویه

  • کد خبر : 44962
  • 14 دی 1400 - 9:00
لزوم توسعه روابط تجاری میان ایران و ترکیه با رفع موانع دوسویه
یاز اکو - رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به وجود ظرفیت های زیاد دو کشور ایران و ترکیه افزود: موانعی در کشور ترکیه برای تجار ایرانی و همچنین موانعی در ایران برای تجار ترک وجود دارد که باید با برگزاری جلسات کارشناسی درصدد حل این مشکلات باشیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، یونس ژائله در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در محل استانداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: برگزاری چنین جلساتی فرصت بسیار خوبی برای تبادل افکار بین تجار و مسئولان عالی رتبه کشور به ویژه وزارت امور خارجه است.

وی ادامه داد: وقتی ما به بعضی از کشورها مراجعه می کنیم مسیر به اندازه ای همواره است که کشورها با تمام توان در خدمت بخش تجارت و بازرگانی هستند. این موضوع نشان دهنده پیگیری وزارت امور خارجه است که در این زمینه قدردان مسئولان در این وزارتخانه هستیم.

ژائله با بیان این که متاسفانه در حال حاضر روابط تجاری دو کشور رو به افول است، تاکید کرد: برای بازگرداندن مسیر تجاری برنامه جامعی بین اتاق های بازرگانی تبریز و ترکیه لازم است که به صورت مداوم عملیاتی شده و در این زمینه هماهنگی های مورد نیاز را باید نهاد وابسته بازرگانی در سفارت انجام دهد تا بتوانیم این جلسات را کارشناسی تر و با برنامه های عملیاتی پیش ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز به قراردادهای رؤسای جمهور دو کشور در دوره های قبلی اشاره کرد و گفت: قرار بود مبادلات تجاری و بازرگانی به ۳۰ میلیارد دلار برسد که متاسفانه این موضوع عملیاتی نشد و امروز این وضعیت تجاری بر روی ۷.۲ میلیارد دلار باقی مانده که شاید این مقدار نیز رو به افول برود.

ژائله با اشاره به وجود ظرفیت های زیاد دو کشور ایران و ترکیه افزود: موانعی در کشور ترکیه برای تجار ایرانی و همچنین موانعی در ایران برای تجار ترکیه وجود دارد که با برگزاری جلسات کارشناسی در اتاق بازرگانی می توانیم این موارد را حل کنیم و این موضوع کمک می کند روابط را توسعه دهیم.

وی گفت: در دوره های قبلی قرارداد ترجیحی امضا شد که کمک بسزایی به تجار ما نکرد و در این زمینه نتوانستیم به اهداف خود برسیم.

لزوم استقرار مراکز تجاری تبریز در ترکیه

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: مدل بخش بازرگانی ترکیه با ایران کمی متفاوت بوده و لازم است که ما جدی تر و دقیق تر در این زمینه وارد شویم و مراکز تجاری خودمان را در ترکیه مستقر کنیم چرا که امروز تجارت در دنیا تقریبا تغییر یافته و ما باید روش تجارت خودمان را تغییر دهیم و مرکز تجاری را در جاهای مناسبی مانند شهرهای صنعتی مانند استانبول و ازمیر مستقر کنیم تا بتوانیم کالاهای مورد نظر خود مانند محصولات پتروشیمی و محصولات سایر صنایع که ترکیه واردکننده این محصولات است را در اختیار مشتریان قرار دهیم.

ژائله اظهار کرد: امروز در فضایی که کشوری مانند عربستان که رقیب ما در صنعت پتروشیمی است، در این بازار حضور داشته و انبار و سیستم توزیع نیز دارد، قطعا این کشور به تجار ما اجازه نمی دهد به این راحتی سهم بازار را به دست بگیریم.

وی ادامه داد: قیمت نامناسب محصولات و مسیر ترانزیتی و تمام عوامل وقتی یک جا جمع می شوند، متوجه می شویم که انگیزه لازم برای تجار ترک برای تداوم مسیر تجارت ایجاد نمی کند، بنابراین لازم است تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز افزود: در زمینه تامین بسیاری از کودهای شیمیایی از جمله کود اوره می توانیم با برنامه ریزی دقیق حجم تجارتمان را افزایش دهیم، ما تولیدکننده این محصول هستیم ولی متاسفانه آن گونه که باید در این زمینه در بازار حضور نداریم.

وی با اشاره به جایگاه ویژه و قدیمی روابط تجاری تبریز با ترکیه گفت: از گذشته تاکنون تبریز با ترکیه روابط تجاری بسیاری داشته به طوری که در تبریز استانبول قاپیسی (درب استانبول) و در ترکیه نیز تبریز قاپیسی (درب تبریز) وجود دارد. واضح است که این تجارت قدیم تبریز با ترکیه چیزی نیست که امروز ایجاد شده باشد و اینجا باید جایگاه تجاری تبریز برجسته شود و این موضوع وظیفه سفارت در ترکیه است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: رقابت ما با ترکیه در بخش های کشاورزی و سایر بخش ها طبیعتا موجب بهبود وضعیت می شود و ما از این رقابت استقبال می کنیم و این رقابت می تواند موجب رشد و شکوفایی شود.

گسترش دیپلماسی اقتصادی با محوریت کشورهای همسایه

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به سیاست دولت سیزدهم برای گسترش ارتباط با کشورهای همسایه، رویکرد نمایندگی‌های جمهوری اسلامی این کشورها باید تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی باشد.

عابدین خرّم در این نشست که مسئولان اقتصادی استان نیز حضور داشتند، با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر استفاده از مزیت و ظرفیت‌ استان‌های مرزی برای گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه، گفت: از سفرای کشورمان در کشورهای همسایه انتظار داریم تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی را جزو رویکردها و اولویت‌های خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام‌شده، میزان مبادلات تجاری ایران با ترکیه، نسبت به سال گذشته افزایش یافته؛ ولی با هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری فاصله نسبتاً زیادی داریم که امیدواریم با تلاش بیشتر، مبادلات را به مرز قابل قبولی برسانیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلات مرتبط با نقل و انتقال پول و مسائل بانکی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، هماهنگی با سیستم بانکی ترکیه برای تهاتر کالاهای صادراتی ایران را خواستار شد.

وی همچنین تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور با محوریت استان‌های مرزی، پیگیری موافقت‌نامه تجارت آزاد و تجارت ترجیحی، توسعه محورهای مواصلاتی و جاده‌های دسترسی به ترکیه از جمله آزادراه تبریز- بازرگان، استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی برای گسترش مبادلات تجاری، تسهیل تردد خودروهای ترانزیتی از پایانه‌های مرزی و شبانه‌روزی کردن این پایانه‌ها را از جمله اقدامات ضروری برای توسعه روابط با ترکیه برشمرد.

خرّم با اشاره به پروازهای مستقیم از تبریز به آنکارا و استانبول، گفت: در هفته به صورت میانگین حدود ۶ هزار نفر در این مسیر رفت‌وآمد دارند و لازم است از این ظرفیت در حوزه بازرگانی و اقتصادی بهره‌برداری شود.

ترک‌ها نگاه نوستالژیک نسبت به تبریز دارند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز در این جلسه با اشاره به نگاهی که در ترکیه نسبت به تبریز وجود دارد، گفت: متاسفانه این نقش مهم به درستی در ایران منعکس و ترجمه نشده و ضروری است در سطح ملی به این موضوع تاکید شود که باید نقش تبریز در روابط ایران و ترکیه در همه جوانب برجسته شود.

محمد فرازمند با تاکید بر اینکه ترک‌ها نگاه نوستالژیک نسبت به تبریز دارند، افزود: بسیاری از آثار معماری در ترکیه از معماری تبریز الهام گرفته شده و نگاه مثبتی نسبت به تبریز در این کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه حمل‌ونقل می‌توانیم بر روی چند پروژه مشترک با آذربایجان شرقی تمرکز کنیم، ادامه داد: راه‌آهن فعلی رازی- وان پاسخگوی نیازهای حمل‌ونقل ریلی دو کشور نیست و ضروری است توسعه این خط بویژه پروژه خط‌ آهن جلفا- چشمه‌ثریا مورد توجه دو کشور قرار گیرد.

فرازمند در خصوص مسائل بانکی نیز گفت: خوشبختانه ما در ترکیه پول بلوکه‌شده دولتی نداریم و از تمام منابع خود در ترکیه استفاده می‌کنیم و مبالغ ناچیزی در بانک‌های خصوصی ترکیه داریم که تلاش می‌کنیم از آن نیز استفاده کنیم.

اراده جدی ایران و ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم هم در این ارتباط تصویری، با اشاره به اراده جدی ایران و ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری، گفت: ریشه‌ها و علایق فرهنگی و تاریخی دو طرف، زمینه را برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها مهیا کرده است و تلاش می‌کنیم تا موانع را برای تحقق این امر برطرف کنیم.

سجاد سلطان‌زاده افزود: متاسفانه وضعیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گمرکات، برای ترانزیت بین‌الملل مناسب نیست و از مدیریت ارشد استان در خواست می‌کنیم مسیر ترانزیتی تبریز- بازرگان را به صورت جدی پیگیری کنند.

وی با اشاره به خواهرخواندگی تبریز و ارزروم، اظهار داشت: مقامات این استان علاقمند به افزایش روابط با تبریز هستند و باید از ظرفیت های موجود جهت افزایش تبادلات فرهنگی و تجاری استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});