• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

نظربایف در قزاقستان است

  • کد خبر : 45689
  • 19 دی 1400 - 12:15
نظربایف در قزاقستان است
یازاکو_سخنگوی مطبوعاتی وی روز شنبه گفت: شایعات مبنی بر فرار نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور موسس قزاقستان دروغ است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح آیدوس اوکی‌بای، سخنگوی این سازمان گفت: نظربایف با رئیس‌جمهور قاسم جومارت توکایف که پس از کناره‌گیری در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان جانشین خود انتخاب کرد، «تماس مستقیم» داشته است.

اوکی‌بای گفت: نظربایف از همه می‌خواهد تا در کنار رئیس‌جمهور قزاقستان برای غلبه بر چالش‌های فعلی و تضمین یکپارچگی کشور بمانند.

وی همچنین نسبت به انتشار “اخبار نادرست و گمانه‌زنی آگاهانه” هشدار داد.

رهبر ۸۱ ساله سابق قزاقستان از زمان آغاز اعتراضات در اوایل این هفته که به خشونت کشیده شد، در انظار عمومی ظاهر نشده است.

بیشتر خشم موجود در اعتراضات متوجه نظربایف است، کسی که از سال ۱۹۸۹ قبل از تحویل قدرت بر قزاقستان حکومت می کرد، ولی اعتقاد اکثریت مردم بر این است که وی در پشت صحنه کنترل خود را حفظ کرده است. بسیاری از معترضان فریاد می زدند “پیرمرد بیرون!”

مجسمه ای از او در شهر جنوبی تالدیکورگان شکسته شد.

منتقدان وی و خانواده‌اش را متهم کرده‌اند که در پشت صحنه کنترل خود بر امور کشور را حفظ کرده‌اند و ثروت هنگفتی را به ضرر شهروندان عادی جمع‌آوری می‌کنند.

شایعاتی مبنی بر درگیری های داخلی در میان نخبگان قزاق به گوش می رسد و این گمانه زنی ها مبنی بر فرار نظربایف از کشور وجود دارد.

توکایف نیز در این هفته ریاست شورای امنیت کشور را از نظربایف بر عهده گرفت.

قزاقستان که مدت‌ها به عنوان یکی از باثبات‌ترین پنج جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق در آسیای مرکزی تلقی می‌شد، این هفته در هرج و مرج فرو رفت و توکایف را بر آن داشت تا نیروهایی را از سازمان پیمان امنیت جمعی تحت سلطه روسیه (CSTO) که به سرعت با اعزام آنها موافقت شد، فراخواند. چند هزار نیرو هواپیماهای نظامی در آلماتی فرود آمدند – جایی که حداقل تا یکشنبه فرود درآن بر روی پروازهای غیرنظامی بسته بود.

خشونت زمانی آغاز شد که پلیس اواخر روز سه‌شنبه به سمت هزاران معترض در آلماتی گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌آور شلیک کرد. روز بعد معترضان به ساختمان‌های دولتی، از جمله مقر مدیریت شهری و مقر ریاست جمهوری یورش بردند و آنها را به آتش کشیدند. مدت کوتاهی پس از آن وضعیت فوق العاده در سراسر کشور اعلام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});