• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
مدیر نیروگاه حرارتی تبریز:

تصورات در مورد نقش نیروگاه تبریز در آلودگی هوا نادرست است

  • کد خبر : 45994
  • 21 دی 1400 - 12:45
تصورات در مورد نقش نیروگاه تبریز در آلودگی هوا نادرست است
یاز اکو - مدیر نیروگاه حرارتی تبریز با اشاره به ضروت شناسایی“منشاء آلودگی هوا” گفت: طی هفته های اخیر به دلیل آلودگی هوای تبریز سمت و سوی پیکان اتهامات به نیروگاه حرارتی تبریز بود و همواره عنوان می شود که مازوت سوزی این نیروگاه عامل اصلی آلودگی هوای تبریز است که در این خصوص باید در وهله اول گفت مردم عادی از کجا باید بدانند که منشاء این آلودگی ها از کجاست؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از سازه خبر، وحید نیاپاک افزود: این موارد باید در جامعه اطلاع رسانی شود و اطلاعات کافی و صحیحی در این زمینه به مردم داده شود و مردم بدانند که چه درصدی از شاخص آلودگی هوا ناشی از نیروگاه حرارتی تبریز است تا قضاوت درستی در این خصوص صورت گیرد‌.

به طور قطع می توانم بگویم که اظهار نظرها در خصوص نقش تاثیرگذار نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان عامل اصلی آلودگی هوای این شهر اصلا درست، صحیح و کارشناسی نیست و تصورات در این خصوص اشتباه است و برای ما نیز جای سوال است که چرا این چنین نظرات مطرح می شود و نمی دانیم منشا این نظرات از روی ناآگاهی است یا دلایل دیگر دارد!

مهندس نیاپاک تاکید کرد: آنچه که برای ما همواره شفاف و مسلم بوده این است که متاسفانه هر زمانی که بحث توسعه نیروگاه حرارتی تبریز مطرح می ‌شود، بحث آلاینده بودن آن نیز مطرح شده تا جلو مباحث مربوط به توسعه گرفته شود که بسیار تامل برانگیز و ناراحت کننده است.

آلودگی هوای ناشی از صنایع

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز در ادامه در خصوص ” آلودگی هوای ناشی از صنایع” بیان کرد: طبق تحقیقات و پژوهش هایی که سالهای گذشته از سوی سازمان بین المللی جایکا در تبریز صورت گرفت، نقش آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز هنگام مازوت سوزی مورد بررسی قرار گرفت که زیر ۱۰ درصد اعلام شد.

وی افزود: علاوه بر این براساس پژوهش های صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست، دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید بهشتی میزان آلودگی هوا ناشی از کل صنایع(نه فقط نیروگاه) زیر ۱۵ درصد بوده و دلیل اصلی آلودگی هوا آلاینده‌های متحرک یعنی خودروها اعلام شده بود.

مهندس نیاپاک با بیان اینکه در آلوده ترین روزهای تبریز در این نیروگاه مازوت سوزی صورت نمی گرفت ولی همچنان براساس اعلام اداره کل محیط زیست استان هوای تبریز آلوده بود! اظهار داشت: در یکی از روزهایی که شاخص آلودگی هوای تبریز در بالاترین میزان خود قرار داشت،فرماندار این شهر از نیروگاه حرارتی تبریز بازدید کرد و متوجه شد که به مدت یک هفته است مازوت سوزی در نیروگاه صورت نگرفته و نیروگاه گازسوز بوده ولی همچنان هوای تبریز آلوده بود!

وی تاکید کرد: بعد از این اتفاق انتظار داشتیم که این موضوع بازتاب داشته باشد و برای مردم مشخص و آگاه‌سازی شود که آلودگی هوای تبریز ناشی از نیروگاه حرارتی نیست که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

ظرفیت‌های بلا استفاده نیروگاه تبریز

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز در ادامه با اشاره به ” ظرفیت‌های بلا استفاده نیروگاه” خاطر نشان کرد: ۱۴۰ هکتار از زمین این مجموعه بلا استفاده مانده و نیروگاه ظرفیت بالایی برای توسعه و تولید برق دارد این مجموعه فعلی فاز کوچکی از نیروگاه حرارتی تبریز است که باید ساخته می‌شد. حتی طراحی آن به گونه‌ایست که ظرفیت هایی که باید افروده شوند مشخص و لازم است و حتی مکان‌های بلوک نیروگاهی در همان دهه‌ پنجاه که ساخته و طراحی شده اند در نظر گرفته شده است که ما به شدت در پی آن هستیم تا این نیروگاه گسترش یافته که با تحقق این امر کلا مازوت سوزی حذف می شود و گاز و گازوئیل جایگزین می گردد و با این اتفاق آلایندگی نیروگاه تبریز زیر ۲ درصد می شود که تقریبا ناچیر خواهد بود.

مهندس نیاپاک تاکید کرد: اگر خواستار پیشرفت منطقه‌مان هستیم باید همه دست به دست هم داده و برای توسعه نیروگاه حرارتی تبریز تمهیدات اساسی بیاندیشیم و در این راستا مدیریت ارشد استان جناب اقای استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تبریز می توانند نقش اساسی ایفا کرده و قدم های بزرگی بردارند.

وی افزود: طرح های علمی و عملیاتی برای توسعه نیروگاه حرارتی تبریز طراحی، تدوین و آماده شده است و اگر هم افزایی و اتحاد برای توسعه این نیروگاه ایجاد شود اثرات بسیار مثبتی در شهر، منطقه و حتی کشور خواهد داشت و در این راستا آماده برگزاری هرگونه جلسه تخصصی و کارشناسی هستیم تا موارد به صورت علمی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و ثابت گردد این تفکر که چون نیروگاه حرارتی تبریز آلاینده است پس توسعه آن نیز درست نیست از ریشه اشتباه است.

مقصر دانستن مدیریت نیروگاه حرارتی تبریز کاملا اشتباه است

مهندس نیاپاک همچنین گفت: ظرفیت میزان تولید برق در نیروگاه حرارتی تبریز با این وسعت فضا و پتانسل ها ۷۰۰ مگاوات است در صورتیکه ظرفیت میزان تولید برق در نیروگاه دماوند ۲۸۰۰ و نیروگاه اصفهان ۲۷۰۰ مگاوات است نکته قابل توجه و تامل اینجاست زمانیکه تولید برق در شبکه کشوری ۴۵۰۰مگاوات بود، تولید ۷۰۰ مگاوات برق مناسب تبریز بود اما اکنون که ۷۰۰۰۰ مگاوات برق در کشور تولید می‌شود سهم آذربایجان شرقی از تولید این میزان برق در سه نیروگاه تبریز، سهند بناب و صوفیان زیر ۲۰۰۰ مگاوات است این یعنی توسعه در این منطقه صورت نگرفته است.

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز در انتها به دو نکته مهم اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه در این نیروگاه مازوت استفاده شود یا گاز به هیچ وجه با اراده و تصمیم مدیریت این نیروگاه صورت نمی گیرد هر سوختی اختصاص داده شود بر اساس مقررات ملزم به استفاده از آن هستیم لذا مقصر دانستن مدیریت نیروگاه حرارتی تبریز کاملا اشتباه است و نکته دوم اینکه وقتی مردم و حتی برخی رسانه ها با عبور از جلو نیروگاه دود سفیدرنگی را که از دودکش ها همیشه خارج می شود را مشاهده می کنند اینگونه تلقی نکنند که در نیروگاه باز هم مازوت سوزی صورت می گیرد این دود سفید رنگ که در طی سال همواره وجود دارد بخار آب است که در تابستان به دلیل دمای بالا چندان مشاهده نمی شود ولی در فصل زمستان به دلیل پایین بودن دما به چشم می آید که اصلا آلاینده نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});