• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

تکلیف کنسول گری روسیه در تبریز مشخص می‌شود؟

  • کد خبر : 47050
  • 29 دی 1400 - 10:00
تکلیف کنسول گری روسیه در تبریز مشخص می‌شود؟
یاز اکو - کنسول گری روسیه در تبریز به عنوان قدیمی ترین کنسول گری روسیه در ایران در باغ روس ها در خیابان مارالان تبریز آیا فعالیت کنسولی خود را از سر می‌گیرد و در سفر رئیس جمهور به روسیه احتمالا مباحثی درباره‌ی گسترش خدمات کنسولی اتخاذ خواهد شد.

یازاکو؛ محمد فرج‌پور باسمنجی_ وزارت خارجه ایران اخیرا از ایجاد کنسول گری کشورهای خارجی در تبریز استقبال کرده و کنسول روس در رشت از علاقه مندی دولت متبوعش برای فعال کردن خدمات کنسولی در تبریز خبر داده است.

کارشناسان سیاسی معتقدند تبریز به عنوان بزرگ ترین شهر کشور در جوار مرزهای ترکیه، آسیای میانه و قفقاز و مهم ترین شهر ایران نزدیک به اروپا می‌تواند به مبادی ورود و خروج کالا و مسافر در سطح منطقه و بین ملل تبدیل شود و علاوه بر آن ، فعالیت نزدیک به دو هزار تاجر و بازرگان در این منطقه و زیر ساخت های ارتباطی می‌تواند این شهر بزرگ تجاری و اقتصادی را به سکوی صادرات کالا و خدمات به کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی و اروپا درآورد.

هم اکنون کنسول گری روسیه در باغ بزرگی در منطقه مارالان فعالیت سیاسی و دیپلماتیک و خدمات کنسولی ندارد و باغ تاریخی کنسول‌گری روسیه در نعمت آباد باسمنج سابقا به یک تاجر تبریزی واگذار شده و تلاش های مجمع نمایندگان آذربایجان در مجلس و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شمالغرب و استانداری اذربایجان شرقی می‌تواند به احیای این کنسول گری کمک شایانی نماید.

تا اوایل پهلوی دوم، یازده کنسول گری کشورهای مهم جهان در تبریز فعالیت داشتند که متاسفانه در دوره‌ی نخست وزیری دکتر محمد مصدق اکثر این کنسول گری ها به دلایل سیاسی تعطیل شدند؛ قدیمی ترین نمایندگی سیاسی دولتی خارجی در تبریز همان کنسول گری بریتانیاست که در سال ۱۸۳۷ میلادی در محدوده خیابان شهناز سابق و محل فعلی دبیرستان الزهرا تأسیس شده بود.

علی رغم تصویب هیأت دولت مبنی بر ایجاد کنسول گری ارمنستان در تبریز هنوز مقدمات ایجاد این کنسول گری در تبریز فراهم نشده و ارمنستان تنها ۳۳ کیلومتر از محدوده مرزی آذربایجان شرقی با ایران هم مرز است و منافع ملی ایجاب می‌کند که آذربایجان شرقی از این امتیاز هم مرزی نهایت بهره برداری اقتصادی، تجاری و درآمد ارزی را به خود اختصاص دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});