• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

مهم‌ترین مشکلات اصلی اقتصاد آذربایجان اعلام شد

  • کد خبر : 47146
  • 29 دی 1400 - 14:30
مهم‌ترین مشکلات اصلی اقتصاد آذربایجان اعلام شد
یاز اکو - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، فرسودگی ماشین‌آلات و پایین بودن سطح فناوری صنایع را از مشکلات اصلی اقتصاد استان عنوان کرد و گفت: بهره‌مندی صنایع از فناوری‌های پیشرفته تنها راه توسعه و رشد اقتصادی استان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، محمد کلامی در نشستی با مدیران پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بسیاری از صنایع استان که در سال‌های قبل از صنایع مهم کشور به شمار می‌رفتند به علت عدم بهره‌گیری از نوآوری و فناوری‌های جدید، دچار کاهش تولید و توان رقابت و افزایش هزینه‌های تمام‌شده محصولات خود شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع فناور می‌توانند موجب افزایش بهره‌وری اقتصاد استان شوند، گفت: ارزش افزوده بالا، کمبود رقبا و بهره‌گیری بهینه از مواد اولیه به واسطه فناوری از مزیت‌های صنایع دانش‌بنیان است.

کلامی از تمام صنایع استان خواست نیازهای فناورانه خود در حوزه‌های کالا و خدمات را از طریق شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری تامین کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: برای سال آینده به دنبال رشد ۸ درصدی اقتصاد استان هستیم و تنها ۲.۷ درصد ازاین میزان از طریق رشد سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت تولید فراهم می‌شود و مابقی باید توسط بهره‌مندی حداکثری از محصولات و صنایع فناور و دانش‌بنیان محقق شود.

وی با اشاره به تاکید ویژه استاندار آذربایجان شرقی بر استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری، گفت: هم‌اکنون آماربیکاری استان، نشان‌دهنده تعداد بالای افراد تحصیل‌کرده بیکار است و برای رفع این مشکل، توسعه کمی و کیفی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در سطح استان ضروری است.

کلامی افزود: از تمامی شرکت‌ها که برای افراد تحصیل‌کرده اشتغال‌زایی انجام دهند حمایت ویژه خواهد شد.

حل مشکل صدور پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکل صدور کارت بازرگانی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در شورای گفت‌وگوی استان مطرح شده و با پیگیری دستگاه‌های ذی‌ربط این مشکل برطرف خواهد شد.

غلامعلی راستی همچنین وعده حل مشکل صدور پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را داد و گفت: استعلامات صدور مجوز واردات محصولات به کشور از طریق سامانه “توان ایران” انجام می‌شود و درصورتی که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان محصولات خود را در این سامانه ثبت کنند از ورود کالای مشابه خارجی آن کالا به کشور جلوگیری می‌شود.

رشد شاخص‌های فناوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی

عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌یافته، به رشد شاخص‌های فناوری این پارک در سه سال گذشته اشاره و مشکلات و موانع توسعه آن را تشریح کرد.

در این نشست مدیران برخی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری مشکلات و چالش‌های خود را مطرح کردند که دریافت پروانه ساخت، دریافت کارت بازرگانی، مشکلات مربوط به معافیت‌های مالیاتی ، تامین منابع مالی توسعه فعالیت و بروکراسی در سازمان‌ها عمده این مشکلات بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47146

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});