• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

بررسی روند بازارهای مالی در هفته آخر دی‌ماه/ تلاطم در بازارها

  • کد خبر : 47405
  • 02 بهمن 1400 - 9:15
بررسی روند بازارهای مالی در هفته آخر دی‌ماه/ تلاطم در بازارها
یاز اکو - داد و ستدهای اخیر بورس تحت‌تأثیر برخی ابهامات موجود در بازار سهام با روند نوسانی همراه بود و مانند هفته‌های گذشته با سیر نزولی روبه‌رو شد. همچنین بازار طلا با توجه روند نوسانی نرخ دلار، تغییرات اندکی را به‌همراه داشت، به‌طوری‌که هر سکه امامی هفته گذشته در بازه قیمتی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

یازکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ روند نزولی بورس

داد و ستدهای اخیر بورس تحت‌تأثیر برخی ابهامات موجود در بازار سهام با روند نوسانی همراه بود و مانند هفته‌های گذشته با سیر نزولی روبه‌رو شد، به‌طوری‌که بورس تحت‌تاثیر افزایش عرضه‌ها با افت آهسته و پیوسته همراه شد. تا جایی‌که سطح مهم ۱/۳ میلیون واحدی را از دست داد و تا رقم یک‌میلیون و ۲۷۹ هزار واحد افت کرد. بدین ترتیب شاخص‌کل هفته‌ای با عملکرد منفی ۴/۱ درصد را در کارنامه خود ثبت کرد. لازم به‌ذکر است که برآیند معاملاتی دی‌ماه بورس کاهشی بوده و با بازدهی ۲/۹۶ درصد‌ ماه گذشته را پشت‌سر گذاشت. گفته می‌شود بازار از کمبود منابع رنج می‌برد که انعکاس آن در کاهش معنادار حجم معاملات قابل‌ مشاهده است. همچنین از نگاه برخی فعالان ابهامات مذاکرات افراد را وادار می‌کند تا در نقش فروشنده ظاهر شوند تا پس از روشن‌‌شدن ابعاد نشست‌، تصمیمات دقیق‌تری بگیرند.

بازار سکه/ محرک‌های افزایش بهای سکه

بازار طلا با توجه روند نوسانی نرخ دلار، تغییرات اندکی را به‌همراه داشت، به‌طوری‌که هر سکه امامی هفته گذشته در بازه قیمتی ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. گفتنی است که عملکرد هفتگی این فلز گرانبهای داخلی چندان تغییرات مشهودی را تجربه نکرد. لازم به ذکر است که عملکرد سکه در دی‌ماه سال‌جاری منفی بود به‌طوری‌که هر سکه امامی بازدهی منفی ۶/۳۴ درصد را عاید سرمایه‌گذاران کرد. به گفته عده‌ای از فعالان برخی از دلایل رشد بهای سکه امامی در روزهای آخر هفته را می‌توان به تحرکات تکنیکالی، رشد قیمت طلای جهانی دانست. همچنین گفته می‌شود تا زمانی که ارزش ذاتی سکه زیر مرز ۱۲ میلیون تومان است برای قرارگرفتن در موقعیت خرید باید احتیاط کرد.

دلار ۲۷۵۰۰ تومانی در روز پایانی دی‌ماه

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین ادامه دارد و افزایش احتمال دست‌یافتن به یک توافق به کاهش نسبی قیمت ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد منجر شده است.
در روزهای پایانی آذر ماه قیمت دلار آمریکا در ایران به بیش از ۲۸ هزار تومان هم رسید. به نوشته شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز در روز پایانی دی ماه بهای هر دلار در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

بازار طلای جهانی/ جهش قیمت اونس طلا

اونس طلا در معاملات بازار جهانی در پی انتشار آمارهای اشتغال ایالات‌متحده آمریکا و برخی گزارش‌های فدرال‌رزرو جهش چشمگیری را به همراه داشت، تا جایی‌که تا سطح ۱۸۴۸ دلار اوج گرفت، ولی با فروکش فضای هیجانی حاصل از این اخبار تا قیمت ۱۸۳۴ دلار در روز جمعه عقب‌نشینی کرد. بدین ترتیب این فلز ارزشمند توانسته در مسیر حرکت برای دومین افزایش هفتگی متوالی در سه‌ماه گذشته قرار بگیرد. بسیاری از کارشناسان بازار طلای جهانی بر این باور هستند که اگرچه اونس طلا شروع مثبتی برای سال ۲۰۲۲ داشته است، اما می‌تواند سال سختی را در پیش داشته باشد. علاوه‌بر این گفته می‌شود نگرانی اصلی که باعث افزایش بهای طلای جهانی شده است، افزایش نرخ تورم ایالات‌متحده آمریکا به ۷ درصد است که همین عامل به‌تنهایی فشار زیادی را برای روند صعودی به بازار تحمیل می‌کند.

بازار اوراق مسکن/ تسه در قله ۱۲۴ هزار تومان

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس هفته گذشته را با عملکرد منفی پشت‌سر گذاشتند، به‌طوری‌که تسه ۹۸۱۲ نیز هفته گذشته را با بازدهی هفتگی منفی ۱/۹۲ درصد پشت‌سر گذاشت، اما در مقابل این اوراق تسهیلات بانکی‌ماه گذشته را مثبت طی کرد تا جایی‌که توانست عملکرد ماهانه مثبت ۳۷/۳۸ درصد را در کارنامه خود به ثبت برساند. هر‌چند که گفته می‌شود روند قیمت‌ها با تکانه‌‌هایی روبه‌رو بوده و حجم معاملات همزمان با فضای رکودی بازار مسکن کاهش معناداری را به‌همراه داشته است؛ اما قیمت مسکن کماکان در بازار به نسبت سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است. همچنین از نگاه برخی از فعالان ‌این حوزه امید است که با بهبود شرایط اقتصاد کلان کشور و کاهش ریسک‌های سیستماتیک سرمایه‌‌گذاری در میان‌‌مدت، تثبیت قیمت‌های مسکن در کشور ایجاد شود.

بازار نفت/ ترافیک عرضه و تقاضای نفت

بهای نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا طی داد و ستدها روز جمعه در بازار جهانی پس از رشد قابل‌توجه، کاهش قیمت را تجربه کرد، به‌طوری‌که هر بشکه از این نفت روز گذشته به قیمت ۸۴ دلار مورد معامله قرار گرفت. مقامات و تحلیلگران اوپک می‌گویند که افزایش قیمت نفت ممکن است در چند‌ماه آینده ادامه داشته باشد و قیمت‌ها به دلیل روند صعودی تقاضا، به‌رغم شیوع اُمیکرون و شرایط ژئوپلیتیکی منطقه از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز عبور کند. از سوی دیگر گفته می‌شود که ذخایر استراتژیک نفت‌خام جهان برای چند‌ماه دیگر با روند کاهشی ادامه خواهد یافت که این امر تقاضا را در بازار تا پایان‌ماه میلادی جاری می‌تواند به‌صورت صعودی نگه دارد. با این حال تحلیلگران انتظار دارند به دلیل نگرانی‌های عرضه و افزایش تقاضا فشار بر قیمت‌ها بیشتر شود.

افت بیت‌کوین/ سقوط به زیر مرز ۴۰ هزار دلار

امروز، برای دومین بار در این ماه، بیت کوین به زیر ۴۰هزار دلار سقوط کرد.

گفته می‌شود بازارهای کریپتو مدتی است که در مرز بحران قرار گرفته‌اند. ضعف بازارهای کلان موجب فروش دارایی های با ریسک بالا مانند ارزهای دیجیتالی شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});