• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
استاد دانشگاه تبریز در گفتگو تاکید کرد:

زندگی آگاهانه روی گسل فعال تبریز/ افراد غیرمطلع در مورد زلزله ها سناریوسازی نکنند

  • کد خبر : 48507
  • 09 بهمن 1400 - 17:15
زندگی آگاهانه روی گسل فعال تبریز/ افراد غیرمطلع در مورد زلزله ها سناریوسازی نکنند
یاز اکو - دکتر محمد حسنپور صدقی،عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و متخصص ژئوفیزیک و زلزله‌شناس در گفتگو به اظهار نظر در خصوص دو زلزله اخیر به وقوع پیوسته در تبریز طی هفته گذشته پرداخت بر ضرورت زندگی آگاهانه بر روی گسل فعال تبریز تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از سازه خبر، دکتر محمد حسنپور صدقی در ابتدای این گفتگو در خصوص زلزله های رخ داده اخیر اظهار داشت: زلزله های اخیر نیز مانند زلزله‌های سابق منشاء تکنونیکی داشته و با توجه به اینکه پیشینه تاریخی داشته، می‌توان گفت که اتفاق تازه‌ای نبوده است و طبیعی بوده و امری بدیهی می‌باشد.

وی گسل تبریز را با توجه به اینکه سابقا نیز زلزله‌هایی در پهنه آن رخ داده است فعال و متحرک دانسته و افزود: البته به لحاظ علمی برای فعال بودن گسل تعریف خاصی وجود دارد اما به طور کلی می‌توان گفت گسل تبریز فعال بوده و هست.لذا این فعال بودن موجب رخ دادن زلزله هایی در طول زمان می‌شود.

این متخصص ژئوفیزیک و زلزله‌شناس ادامه داد: احتمال وقوع زلزله هایی با شدت بیشتر نیز با توجه به پیشینه تاریخی و پتانسیل این منطقه و اطراف امری محتمل است. اگر به گذشته نیز بنگریم، می بینیم درتبریز زلزله‌هایی با شدت بیشتر و خسارت‌بارتر رخ داده است.

دکتر حسنپور صدقی تصریح کرد: با توجه به اینکه به موقعیت و هندسه گسل‌ ها واقفیم می‌توان مکان وقوع این بلای طبیعی را پیش بینی کرد اما در هیچ جای دنیا نمی‌توان زمان و شدت احتمال وقوع زلزله را پیش بینی نمود .

وی با اشاره به اینکه مکان های وقوع دو زلزله اخیر نزدیک به گسل تبریز است خاطر نشان کرد: با توجه به خطاهای نسبی که عمدتا وجود دارند، نه عمق و نه مکان زلزله را به طور دقیق نمی‌توان تشخیص داد و اکثرا اطلاعات کسب شده با خطاهایی همراه است، لذا می‌توان گفت وقوع زلزله ها نزدیک به گسل تبریز می‌باشد.

این استاد دانشگاه تبریز یادآور شد: حتی در فضاهای مجازی نیز مشاهده می شود برخی افراد غیر مطلع و بدون شناخت کافی و پایه‌ی علمی مکان هایی را دقیقا مشخص می‌کنند و به عنوان مرکزیت وقوع زلزله معرفی کرده و اظهار نظروسناریو سازی می‌کنند که متاسفانه این اظهار نظرها معمولاً با خطاهایی همراه هستند و نمی توان به آن‌ها استناد کرد که این مطالب بدون پایه‌ی علمی صرفا مردم را به رعب و وحشت می‌اندازند.

دکتر حسنپور صدقی در ادامه گفتگو تصریح کرد: همواره هم اندیشی هایی در این خصوص برای بهبود و مدیریت وضعیت صورت می‌گیرد و برنامه ریزی هایی انجام می‌شود و اگر موضوعی برای اطلاع رسانی مردم باشد از طریق مجاری معتبر و قانونی مدیریت بحران اطلاع رسانی خواهد شد.

این عضو هیئت عملی دانشگاه تبریز در تشریح اینکه گفته می‌شود وقوع زلزله‌هایی با شدت کمتر و تعداد بیشتر از احتمال وقوع زلزله‌ای باشدت بزرگتر جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: این سخن از این جهت می‌تواند صحیح باشد که وقتی در مکانی زلزله‌ای رخ می‌دهد انرژی آزاد و تنش کاهش می‌یابد یا به اصطلاح افت استرس رخ میدهد و این تخلیه‌ی انرژی با وقوع این زلزله‌هایی که شدت‌شان کمتر است هم صورت میگیرد.

وی تصریح کرد: اما به لحاظ محاسباتی که به ازای افزایش هر یک مقیاس بزرگای زلزله، حداقل ۳۰ برابر به انرژی آزاد شده طی این بلای طبیعی افزوده می‌شود، به عبارتی می‌توان گفت یک زلزله‌ی ۵ ریشتری حداقل ۳۰برابر انرژی بیشتری نسبت به زلزله‌ی ۴ ریشتری آزاد می‌کند و بنابراین تاحدودی با این موضوع، جلوگیری تعدد زلزله‌های با بزرگای پایین از زلزله هایی با بزرگای بالاتر را نمی‌توان چندان معیار خوش بینانه ای قلمداد کرد.

دکتر حسنپور صدقی افزود: با توجه به اینکه منطقه زلزله خیز تبریز و اطراف آن از گذشته تاکنون بازه های زمانی مشخصی برای وقوع زلزله‌های بزرگ وجود داشته است، طبق آمار و اطلاعات موجود در این خصوص، از زمان وقوع آن گذشته است و این اتفاق رخ نداده است اما این موضوع دلایل علمی نیز دارد ولی با قاطعیت نمی‌توان در خصوص زمان وقوع اظهار نظر کرد و مردم را نگران کرد.

وی در پایان این گفتگوی اختصاصی با بیان اینکه “گسل تبریز جزو گسل‌های فعال و مهم خاورمیانه است” تاکید کرد: موقعیت شهری تبریز علارغم اینکه مزیت های فراوانی دارد اما باید این را باور کنیم که همواره روی یک گسل فعال زندگی می‌کنیم. بنابراین باید آمادگی ها و آگاهی های لازم را داشته باشیم. البته آمادگی نه به معنای وجود تشویش و اضطراب است، بلکه بهتر است با باور و قبول شرایط این موضوع همواره آمادگیهای لازم را برای سناریوهای مختلف داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=48507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});