• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

اردوغان و موازنه حساس اوکراین- روسیه

  • کد خبر : 49263
  • 15 بهمن 1400 - 12:00
اردوغان و موازنه حساس اوکراین- روسیه
در بحبوحه جنگ احتمالی میان روسیه و اوکراین،رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وارد کیف پایتخت اوکراین شده و مورد استقبال رسمی مقامات به این کشور شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ در بحبوحه جنگ احتمالی میان روسیه و اوکراین،رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وارد کیف پایتخت اوکراین شده و مورد استقبال رسمی مقامات به این کشور شد. پس از گفت و گوی دو و نیم ساعته خصوصی میان اردوغان و زلنسکی، ابعاد این دیدار در حال آشکار شدن است. اگرچه که تلاش اردوغان را می توان در جنبه دیپلماتیک و تلاش برای پیدا کردن راه حل برای عدم شروع درگیری میان روسیه و اوکراین بررسی کرد اما اردوغان و تیم وی بر روی موازنه بسیار حساسی میان اوکراین٫ روسیه و منافع ملی ترکیه در حال حرکت می‌باشد. اردوغان همچنین از ولادیمیر پوتین درخواست کرده است که برای مذاکره بر سر حل بحران اوکراین به ترکیه سفر کند، دعوتی که مورد اجابت و استقبال پوتین قرار گرفته است و گفته می‌شود با مشخص شدن برنامه پوتین برای حضور در المپیک زمستانی پکن، وی راهی آنکارا خواهد شد.

در این راستا پس از دیدار امروز اردوغان، اکراین و ترکیه بر چند اصل مهم تاکید مشترک داشته اند:

الف: اردوغان بار دیگر بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین شناسایی شبه جزیره کریمه به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر اوکراین تاکید کرده است، امری که با کنشگری روسیه در منطقه مستقیم می باشد. ترکیه به دلیل دو عامل اصلی حضور تاتارهای کریمه در قالب اوکراین و همچنین نگرانی از گسترش حضور روسیه در دریای سیاه انضمام شبه جزیره کریمه از سوی روسیه در سال ۲۰۱۴ را به رسمیت نمی شناسند.

ب:
دو کشور موافقتنامه تجارت آزاد را به امضا رساندند که روابط اقتصادی دو کشور را تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

ج:

شرکت بایراکتار سازنده پهپادهای معروف بایراکتار و آکینجی در اوکراین کارخانه تولیدی تاسیس می‌کند. ( در مقابل نیز شرکت های اوکراینی در ساخت و توسعه موتور های نظامی از جمله موشک و هوا افزارهای سبک به ترکیه کمک خواهند کرد)

برآیند سه اصل اخیر نشان می‌دهد که تصمیمات اتخاذ شده در اوکراین در جهت منافع روسیه نیست؛ ترکیه نه تنها حضور روسیه در کریمه را به رسمیت نمی شناسد بلکه پهپادهای تهاجمی خود را نیز به اوکراین می فرستند. مقامات بلند پایه روسیه بارها به فروش پهپاد از سوی ترکیه به اوکراین اعتراض کرده اند اما ترکیه نیز در مقابل اعلام کرده است که علیرغم اعتراض های روسیه، به تجهیز اوکراین به این سلاح استراتژیک ادامه خواهد داد.

اما از سوی دیگر، ترکیه تمامی تخم مرغ ها را در یک سبد نخواهد گذاشت چراکه تعاملات این کشور با روسیه نیز علی رغم تنش ها چشمگیر است، هر ساله بیش از ۵ میلیون نفر گردشگر روس وارد ترکیه می شوند، روسیه در پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای ترکیه نقش پیمان کار اصلی را دارد، تعاملات تجاری دو کشور علیرغم تنش ها هم اکنون نیز بیش از ۲۷ میلیارد دلار می باشد و دو کشور نیاز اساسی به دوری از تنش در مدیریت مسایل منطقه ای از جمله سوریه دارند

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49263

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});