• امروز : یکشنبه - ۱۳ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 2 June - 2024
4
اردوغان پیشنهاد داد:

ترکیه میزبان مذاکرات صلح اوکراین و روسیه می شود

  • کد خبر : 49368
  • 16 بهمن 1400 - 10:15
ترکیه میزبان مذاکرات صلح اوکراین و روسیه می شود
یاز اکو_رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد داد تا در مذاکرات بین روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند، زیرا ناتو هشدار داده است که افزایش انتقال تجهیزات نظامی مسکو ادامه دارد و نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری نسبت به هر زمان دیگری در 30 سال گذشته در بلاروس مستقر شده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت اردوغان گفت: ترکیه آماده است نقش خود را برای پایان دادن به بحران بین دو کشور دوست که همسایگانش در دریای سیاه هستند، انجام دهد.

اردوغان پس از حدود سه ساعت گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: «من تاکید کرده‌ام که ما خوشحال می‌شویم ،میزبان نشستی در سطح رهبری یا مذاکرات فنی باشیم». ما به جای دامن زدن به آتش، با هدف منطقی، کاهش تنش ها عمل می کنیم.»

روسیه بیش از ۱۰۰۰۰۰ سرباز را در نزدیکی مرزهای شمالی و شرقی اوکراین مستقر کرده است و این نگرانی را در مورد احتمال حمله مجدد مسکو مانند سال ۲۰۱۴ ایجاد کرده است.

حضور نیروها و عدم اطمینان اوکراینی ها را عصبی کرده و به اقتصاد این کشور آسیب زده است. مقامات روسیه برنامه ریزی برای تهاجم را رد می کنند.

اردوغان بر تعهد ترکیه به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، ترکیه و اوکراین همچنین در این دیدار هشت توافقنامه از جمله پیمان تجارت آزاد امضا کردند.

زلنسکی از پیشنهاد اردوغان استقبال کرد و از حمایت «قاطع و مستمر» اردوغان تشکر کرد.

این بحران ترکیه را در موقعیتی قرار داده است که باید مشارکت رو به رشد خود با اوکراین و روابط خود با مسکو را متعادل کند.

آنکارا که روابط تاریخی با اوکراین و پیوندهای قومی با جامعه تاتارهای کریمه دارد، به شدت با الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرد. اخیراً پهپادهای مسلحی را به اوکراین فروخته است که علیه جدایی طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس استفاده شده است.

در مقر ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ملل، هشدار داد که با حمایت نیروهای ویژه، جت‌های جنگنده پیشرفته، موشک‌های بالستیک کوتاه برد اسکندر و اس-۴۰۰، احتمالاً تعداد نیروهای روسیه در بلاروس به ۳۰۰۰۰ نفر رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49368

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});