• امروز : پنج شنبه - ۲۳ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 11 April - 2024
5
رئیس بانک مرکزی:

سال آینده وضعیت رشد اقتصادی، تورم و بازار ارز بهتر خواهد بود/رمز ریال جایگزین اسکناس می‌شود

  • کد خبر : 49709
  • 18 بهمن 1400 - 12:00
سال آینده وضعیت رشد اقتصادی، تورم و بازار ارز بهتر خواهد بود/رمز ریال جایگزین اسکناس می‌شود
یاز اکو - رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز وضعیت خوبی دارد و از ابتدای سال تاکنون ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام داده ایم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب به سوالات زیر پاسخ داد:

بازار ارز روند کاهشی پیدا کرده دلیل این را چه می دانید؟

صالح آبادی: بازار ارز از ابتدای سال وضعیت خوبی داشته و در بخش حواله‌جات و اسکناس ارز عرضه‌هاس خوبی انجام شده است.

امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷ میلیارد دلار بوده ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم.

عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است. میزان معامله اسکناس ارزی در ده ماهه امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده که در سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود.

با توجه به عرضه‌های انجام شده طبیعی بود که بازار ارز نوسانات چندانی نداشته باشد و شرایط متعادل باشد.

مشکلی در تامین ارز نداریم و چشم‌انداز بازار‌های جهانی و قیمت نفت وضعیت بسیار خوبی است که موجب افزایش عرضه ارز شده است.

از ابتدای سال ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است و با توجه به اینکه عرضه در کل سال گذشته ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده، نشان دهنده ۴۳ درصد رشد است.

روند کاهشی تا کجا ادامه پیدا می کند ؟

صالح آبادی: روند تورم نزولی بوده و انتظارات تورمی کاهش یافته است. تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، آذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است.

هیچ مشکلی از نظر عرضه ارز نداریم اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات تامین می‌شود و برای تامین ارز ترجیحی هم مشکلی نداریم.

یکی از بحث هایی که همیشه مطرح بوده اصلاح نظام بانکی است که معمولا توفیقی حاصل نشده شما در حوزه بانکی چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟

صالح آبادی: برای اصلاح نظام بانکی سه رابطه باید شفاف و درست باشد. رابطه دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد و دولت از بانک مرکزی استقراض نکند که منوط به نداشتن کسری در بودجه دولت است. استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است.

از مجلس درخواست داریم که اعداد تسهیلات تکلیفی را واقعی درنظر بگیرند تا اضافه برداشت و نارضایتی مردم را شاهد نباشیم.تسهیلات تکلیفی متناسب با منابع بانکی باید دیده شود همچنین منابع صندوق ملی مسکن مشخص است.

رابطه دیگری که باید اصلاح شود ارتباط بانک مرکزی و بانک‌هاست که ناترازی بانک‌ها تبدیل به اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. رابطه سوم ارتباط بانک‌ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات است.

تامین مالی زنجیره‌ای تولید باعث نظارت صحیح بر تسهیلات می‌شود

صالح آبادی: هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد که از دغدغه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب هم بود بسیار مهم است. برای این مهم بانک‌ها و بانک مرکزی باید بر مصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند.

اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است. نظارت بر مصرف تسهیلات بدون سیستم و سامانه‌های هوشمند عملی نیست.

تامین مالی زنجیره‌ای تولید هم بر نظارت مصرف صحیح تسهیلات موثر است که درحال حاضر اجرایی شده است. اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است. شفافیت و رصد وجوه اهمیت زیادی دارد که باید عملیاتی شود.

واگذاری اموال مازاد بانک‌ها برای اصلاح نظام بانکی

صالح آبادی: واگذاری و فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز در کفایت سرمایه بانک‌ها و درنتبجه اصلاح نظام بانکی بسیار حائز اهمیت است. اصلاح نظام کارمزدی در سیستم بانکی و کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات از جمله برنامه‌های اصلی بانک مرکزی است.

حاکمیت ریال از موضوعات محوری در برنامه اصلاح نظام بانکی است. توسعه نظام اعتبارسنجی و دسترسی آسان مردم به منابع بانکی، تسهیل خواهد شد. ناترازی سیستم بانکی کشور در دولت سیزدهم به جد دنبال خواهد شد. حتما بانک‌ها بایستی در خدمت رشد و رونق تولید ملی باشند.

وزیر اقتصاد خواسته بودند که فهرست ابربدهکاران منتشر شود این اتفاق هر ماه می افتد؟

صالح آبادی: صورت مالی بانک‌های بورسی و بانک‌های دولتی در کدال منتشر می‌شود. بدهکاران کلان بانک‌ها در همین صورت‌های مالی به صورت شفاف قابل مشاهده است.

پیش بینی شما از وضعیت اقتصاد در سال آینده چیست؟

صالح آبادی: سال آینده وضعیت رشد اقتصادی، تورم و بازار ارز بهتر خواهد بود. با فرض تداوم شرایط موجود (تداوم تحریم) و با وضعیت صادرات و روند تورم سال کنونی ان‌شاالله سال آینده سال بهتری خواهد بود.

تعیین تکلیف کارت خوان ها به کجا رسید؟

صالح آبادی : تعیین تکلیف کارت‌خوان‌های بانکی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمک قابل توجهی خواهد کرد. در ۳ ماه اخیر با ارتباط بسیار خوب بین بانک مرکزی و سازمان مالیات ۸۰ درصد کارت‌خوان‌ها ساماندهی شده است.

۲۰ درصد مابقی نیز قطعا تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی خواهند شد.

اخیرا صحبت از رمزپول یا رمز ارز یا رمز ریا بانک مرکزی شده است. این اتفاق را توضیح می دهید؟

صالح آبادی: راه‌اندازی رمز پول ملی در دستور کار بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. در رمز ریال ملی، اسکناس ریال تبدیل به رمز ریال می‌شود و ناشر آن بانک مرکزی خواهد بود.

رمز ریال با رمز دارایی‌های مرسوم متفاوت است و قابل سرمایه‌گذاری به عنوان دارایی نیست. رمز ریال ملی از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. رمز ریال جایگزین اسکناس خواهد شد.

در خصوص شفافیت در نظام بانکی چه اقدامی شده است؟

صالح آبادی: جریان ریال در اقتصاد باید شفاف شود. از سوی دیگر، حاکمیت ریال می‌تواند در مبارزه با پولشویی کمک زیادی کند.

اصلاح قانون بانک مرکزی از جمله مسائلی است که اقتدار بانک مرکزی را دنبال می‌کند و شفافیت در نظام بانکی را رقم خواهد زد و اگر بتوانیم سامانه محور فعالیت‌ها را دنبال کنیم نظارت‌ها از حالت پسینی به‌موقع و هوشمند خواهد شد.

وام ۱۰۰ میلیون تومانی یک وام جدید نیست

آخرین اخبار در خصوص پرداخت وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را اعلام کنید.

صالح آبادی: وام ۱۰۰ میلیون تومانی یک وام جدید نیست و در مورد تسهیلات خرد باید اطلاع رسانی دقیق تری صورت می‌گرفت. چرا که آسان‌کردن دسترسی مردم برای اخذ وام به معنی یک سرفصل جدید نیست.

درحال حاضر، سامانه اعتبارسنجی در سیستم بانکی وجود دارد اما نیاز به تکمیل و ارتقاء دارد.

خلق پول بانک ها منجر به رشد نقدینگی می شود راجع به این موضوع چه اقدامی انجام داده اید؟

صالح آبادی: در بحث خلق پول، بانک هایی که حد رشد ترازنامه را رعایت نکنند مشمول افزایش سپرده قانونی می‌شود. از این رو، سازوکارهایی را برای جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه به ویژه با استفاده از سامانه‌های هوشمند دنبال می‌کنیم.

بانکداری اسلامی جزو دغدغه‌های جدی مراجع و علما است و به حق از دوره‌های قبل گله‌مند بودند. شورای فقهی بانک مرکزی و حوزه نظارت مصوبات آن تقویت شده است.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49709

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});