• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی اولین مرکز استانی است که پخش اچ دی را داراست

فقط پول ساخت ۱۵ روز سریال برای مخاطب را داریم

  • کد خبر : 50369
  • 22 بهمن 1400 - 11:45
فقط پول ساخت ۱۵ روز سریال برای مخاطب را داریم
یاز اکو - صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی اولین مرکزی است که واحد سیار اچ‌دی دارد و هم از زیر ساخت‌های فنی اچ دی برخوردار است و هم امکان پخش اچ دی.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، صفری مدیر کل صدا و سیمای مرکز آذربایجان ‌شرقی در مصاحبه با روزنامه امین، در ارتباط با وضعیت فناوری و امکانات سخت افزاری شبکه استانی سهند گفت: با توجه به اثرگذاری و جایگاه ویژه استان آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز و نقش آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ، به همان میزان وظیفه شبکه استانی سهند هم خطیر و سنگین است. به نظر بنده برای رسیدن به این مهم باید دو فاکتور اساسی را در نظر گرفت. موضوع اول بحث زیرساخت‌های فنی مجموعه است که مورد اشاره شما هم بود و بعد دیگر قضیه توانایی‌های نرم افزاری و نیروی انسانی به کار گرفته شده است که تلفیق این دو می‌تواند خروجی با کیفیتی را داشته باشد و محتوایی غنی در اختیار مخاطب قرار دهد. همانطور که در جریان هستید با رقبای جدی در این عرصه رقابت داریم، رقبایی که بعضا در فضای بین‌المللی و جهانی زمین بازی را در اختیار دارند که در این عرصه، ما باید توانمندی‌های خود را به رخ آنان بکشیم. البته لازم به ذکر است با وجود اینکه در چند سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان و مهندسین خود سازمان در تولید زیر ساخت‌های فنی جهش خیره‌کننده ای داشته‌اند، اما بایستی این را هم گفت که امکانات سخت افزاری و زیر ساختی ما به هیچ وجه قابل مقایسه با رقبا نیست.

اعتقادم بر این است که در مقابل این حجم از فن آوری‌های به روز که علیه کشور ما وجود دارد، فعالیت رسانه‌های داخلی که صداوسیما هم جزو آنان است یک کار جهادی است.

قاعدتا استان‌های بزرگ کشور مثل آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و … جزو استان‌هایی هستند که از بدو امر مراکز صدا و سیمای استانی در آن‌ها آغاز به فعالیت کرده و بالطبع از زیر ساخت‌های قدیمی‌تری برخورداند. از این رو چه بسا استان‌های کوچکتر، وضعیت زیرساختی بهتری نسبت به ما داشته باشند. چون در سال‌های اخیر شروع به فعالیت کرده اند. باید عرض کنم که در دولت نهم با توجه به اعتبارات عمرانی استانی که در سفرهای استانی تصویب می‌شد، اعتبارات خوبی به اغلب مراکز صداوسیما تعلق گرفت. به خاطر دارم که در سال ۹۰ ما در مجموعه شبکه استانی زنجان ۷ میلیارد تومان بودجه گرفتیم که به موجب آن زیرساخت‌های فنی شبکه استانی زنجان به طور کامل عوض شد و بخش اعظمی‌از ایستگاه‌های ما به فن آوری دیجیتال مجهز شدند و به یک مرکز بروز تبدیل شد. استان‌های همجوار هم مبالغ خوبی را دریافت کرده بودند ولی علی رغم اینکه در همان برهه اعتبار خوبی در این رابطه به صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده بود، ولی متاسفانه اعتباری تخصیص نیافت و موجب شد تجهیزات و زیر ساخت‌های شبکه استانی سهند بروز رسانی نشوند .

همواره شاهد اعتراض هواداران تراکتور به کیفیت پخش مسابقات فوتبال بودیم و کیفیت تصویر واحد سیار این شبکه به اندازه‌ای نامطلوب بود که بینندگان را به اعتراض علنی واداشته بود و این اعتراض در نمازجمعه هم انعکاس داشت. البته این اعتراض بی‌راه هم نبود و شما حساب کنید اگر ما بخواهیم با تجهیزات سی سال قبل به بیننده تصویری نمایش دهیم، معلوم است که کیفیت آن به چه ترتیب خواهد بود. در بازدیدهای میدانی هم متوجه شدم که هوادارن حق دارند و این کیفیت سخت‌افزاری زیبنده تبریز نیست. در خطبه‌های نماز جمعه هم حاج آقای آل‌هاشم رییس صداوسیما و استاندار وقت را خطاب قرار دادند. این وضعیت، بروز ظاهری تجهیزات ما بود. در حالی که در پشت صحنه هم اوضاع بر همین منوال بود و شرایط سخت افزاری ما تعریف چندانی نداشت.

فایل تصویری انتقادات نماینده محترم ولی فقیه در نماز جمعه را برای مسئولان سازمان فرستادیم و از وضعیت اسفبار مجموعه انتقاد کردیم و نهایتا طی سفری که معاون و مدیران توسعه و فناوری رسانه در ۲۷ بهمن سال ۹۷ به تبریز داشتند، مسئولان ارشد سازمان را مجاب به امضای یک تفاهم‌نامه در این رابطه کردیم. در آن سفر تفاهم‌نامه خرید واحد سیار را به امضای مسئولان سازمان رساندیم و باید اشاره کنم که مبلغ تفاهم‌نامه هم ۱۶ میلیارد تومان بود. اما دوستان معتقد بودند که در این سازمان تفاهم‌نامه زیاد امضا می‌شود ولی تنها ۵ درصد آنها عملیاتی می‌شود و این تفاهم‌نامه هم به سرنوشت تفاهم‌نامه‌های بعدی دچار خواهد شد. تهران را زیر فشار قرار دادیم و تاکید کردیم تا واحد سیاری در شأن شهر تبریز وارد فاز عملیاتی شود.

البته لازم است بگویم که در قضیه واحد سیار این شبکه، زحمات استاندار سابق قابل تقدیر است . پیشنهاد برخی مدیران فنی سازمان این بود که یک واحد سیار را از خارج خریداری کنیم و با رقم ۱۶ میلیارد تومان هم در آن برهه و قبل از افزایش قیمت دلار امکان خرید یک واحد چهار دوربینه وجود داشت. اما بنده پیشنهاد دادم تا در مورد طراحی و ساخت آن و بومی‌سازی کردنش فکری بکنیم. خیلی‌ها این پیشنهاد را جدی نگرفتند از آن جهت که معتقد بودند فناوری واحد سیار به اندازه ای پیچیده است که امکان ساخت مدل داخلی آن وجود ندارد. چون شما حساب کنید که در یک واحد سیار ۳ هزار پورت ارتباطی وجود دارد و در کل کشور هم تاکنون چنین کاری صورت نگرفته است. اما معتقد بودم که این کار باید از یک جایی بالاخره شروع شود. برای شروع پیشنهاد دادم تا بدنه این واحد سیار را یک شرکت دانش بنیان در تبریز که سابقه طراحی و ساخت بیمارستان صحرایی را هم داشت، انجام دهد و طراحی فنی آن را مهندسان واحدهای فنی در تهران و تبریز انجام دهند. اما برخی همچنان معتقد بودند که این کار ریسک بالایی دارد و امکان موفقیتش بسیار کم است. اما ریسک کار را بر عهده گرفتیم و بالاخره متقاعدشان کردیم تا با شرکت مذکور وارد قرارداد شوند تعداد کثیری از قطعات این واحد را در خود شرکت درست کردند و مستندی هم از اولین روزهای آغاز پروژه تا پایان آن آماده شده که احتمالا در دهه فجر پخش خواهد شد.

در نهایت کار طراحی و ساخت بدنه تمام شد و قطعات روی آن سوار شد و تست جاده ای آن هم با موفقیت انجام و واحد برای نصب تجهیزات به تهران فرستاده شد. همانطور که دیدید این واحد سیار در اجلاس هجدهم فناوری رسانه هم در معرض عموم قرار گرفت.

لازم است بگویم که در این نمایشگاه از تمامی‌استان‌ها فقط واحد سیار تبریز بود که مورد بازدید عموم قرار گرفت. نمونه آلمانی این واحد سیار با قیمت فعلی دلار، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و این در حالی است که ما این واحد سیار را با رقمی‌حدود ۴۰ میلیارد تومان تمام کردیم، واحد سیاری که ریسک بهره‌برداری آن را هم پذیرفتیم و برای اولین بار در اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و خود این را از عنایت‌های پروردگار می‌دانم که این واحد بدون هیچ مشکلی چندین مراسم این اجلاس بین‌المللی را پوشش داد.

این واحد سیار اولین واحد سیار ۱۰ دوربینه فول اچ دی در کل کشور است که در تبریز راه اندازی شد و تنها ۳ دستگاه مشابه این واحد را در سازمان داریم که همگی ساخت آلمان هستند.

جالب اینکه قرار است شرکت همکار ما در تبریز برای ساخت واحدهایی از این دست یک خط تولید جداگانه راه‌اندازی کند و بعید نیست که در آینده نه چندان دور بحث ساخت و صادرات آن به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و … هم امکانپذیر شود و این برای مرکز ما و توان فنی آن یک افتخار بزرگ بود.

در حوزه زیر ساخت‌های فنی هم در طول ۳ سال گذشته ۳۳۷ مورد به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان افتتاح داشته‌ایم و امروز که با شما صحبت می‌کنم حدود ۸۰ درصد مشکلات زیر ساختی و فنی این مرکز حل شده است. البته اهمیت کار زمانی بیشتر می‌شود که بدانید فقط ۳۰ میلیارد تومان این رقم از منابع استانی بوده و بقیه از منابع ملی تأمین شده که خودتان خوب می‌دانید تامین آن تا چه اندازه سخت است. در هر بازدیدی که مدیران فنی و مدیران کل سازمان از مجموعه داشته باشند، مجاب می‌کنیم تا کلی امکانات در اختیار این مرکز قرار دهند. در شرایط فعلی سه تفاهم‌نامه داریم که یکی از آنها تفاهم‌نامه ۸ میلیاردی واحد سیار بود که عملیاتی شد و یک تفاهم‌نامه ۲۵ میلیارد تومانی هم برای تکمیل فرآیند اچ‌دی‌سازی مرکز داریم و البته تفاهم‌نامه ۴۶ میلیاردی دیگری که سه ساله است و برای تکمیل بحث پوشش رادیویی و تلویزیونی منعقد شده است. اگر این‌ها را کنار هم حساب کنید ما در این مدت حدود ۷۹ میلیارد تومان تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که همگی در حال عملیاتی شدن هستند.

این را برای اولین بار به شما می‌گویم که صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی اولین مرکزی است که واحد سیار اچ‌دی دارد و هم از زیر ساخت‌های فنی اچ دی برخوردار است و هم امکان پخش اچ دی. و اگر امروز روی ماهواره کانال یابی کنید با دو شبکه سهند مواجه می‌شوید، سهند اس دی و سهند اچ دی. و بازی‌های تیم تراکتور را به دو شکل اس دی و اچ دی پخش می‌کنیم. شهروندانی که گیرنده آنها امکان اچ ای وی سی دارند می‌توانند شبکه سهند را به صورت اچ دی هم تماشا کنند و البته فعلا ۵۸ درصد شهروندان استان می‌توانند از این قابلیت بهره مند شوند. باید عرض کنم که این قابلیت از اول فصل بازی‌های لیگ وجود داشت. لذا امروز با تمام توان تلاش می‌کنیم تا بستر پخش اچ دی را به عنوان اولین استان، فراهم کنیم. خدمت بینندگان عزیز شبکه استانی سهند هم باید عرض کنم که شبکه اچ دی سهند در تلویزیون‌هایی که فرمت اچ ای وی سی را ساپورت می‌کنند، قابل دریافت و مشاهده است. البته تلویزیون‌هایی که چنین قابلیتی ندارند، می‌توانند با تهیه یک دستگاه ست آپ باکس از اچ دی این شبکه استفاده کنند.

در یک سال گذشته دوربین‌های استودیویی مرکز دو برابر شده است و از اول انقلاب تا امروز ۱۱ دوربین داشتیم که در یک سال گذشته ۱۲ دوربین جدید استودیویی هم وارد مجموعه شده است که ۸ تای آن روی واحد سیار نصب شده است و بعید می‌دانم که مرکزی از این همه دوربین استودیویی برخوردار باشد. اقدام مهم دیگری که توسط سازمان در حال انجام است اول تکمیل اف ام جاده ای از تهران تا ارومیه است و اگر دقت کرده باشید امروز دریافت فرکانس در حوزه زنجان-میانه-تبریز با مشکلاتی مواجه است.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در رابطه با مهمانان برنامه‌های این شبکه و کارشناسان فوتبال هم گفت: انتقاد شما را در رابطه با بحث‌های کارشناس فوتبال قبول دارم و بارها به همکاران تذکر داده‌ام که از چهره‌های جدید در این رابطه استفاده کنند. اما بعضا برخی کارشناسان بیان رسانه‌ای لازم را ندارند و فضای حساسی که در بازی‌های فوتبال از جمله تراکتور وجود دارد باعث شده تا یک کلمه نابجا کلی حاشیه ایجاد نماید. البته ما آمادگی داریم اگر کارشناس خبره‌ای در این زمینه به ما معرفی شود از آن در برنامه‌های ورزشی استفاده کنیم. به شخصه علاقه و حساسیت ویژه‌ای هم روی بحث فوتبال دارم چون هم جزوی از کار اصلی ماست و هم اینکه پیشینه ورزشی هم دارم و در سال ۷۴ کاپیتان منتخب آذربایجانغربی بودم و به تیم ملی هم دعوت شدم.

وی در رابطه با بحث تولید محتوا و برنامه‌های جذاب و بیننده‌پسند هم گفت: معتقدم یک مدیر کسی است که ضمن انجام وظایف روتین و روزانه باید در طول دوره مدیریت خود چند کار بزرگ هم انجام دهد تا ماندگار باشد. باید عرض کنم که در طول سه سال گذشته برترین مرکز صداوسیما در بحث سریال‌سازی بودیم. به عنوان یک رسانه بررسی کنید که در طول این سه سال چند سریال استانی در شبکه‌های ملی پخش شده است؟ تعدادشان بسیار انگشت‌شمار است و به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و این در حالی است که تبریز به تنهایی در این سه سال، سه سریال در تراز پخش از شبکه‌های ملی تولید کرده است که عبارتند از : روزهای بیقراری۲ که از شبکه دو، جام جم و شما پخش شد و سریال جلال ۱ که هم از شبکه یک پخش شد و هم در شبکه‌های جام جم و شما همچنین سریال جلال ۲ که از همین شبکه‌ها و حتی آی فیلم عربی پخش شد. از این رو باید بگویم که در این مدت ما ۷۱ قسمت سریال در تراز ملی تولید و پخش کرده‌ایم و این در تاریخ مرکز صداوسیمای این استان بی نظیر است. سریال جلال در واقع مجموعه بی‌نظیری بود که بخشی از تاریخ تبریز و در پس زمینه اش تاریخ کشور را روایت کرد. البته برای تهیه مجموعه‌های فاخری از این دست باید مسئولان استانی هم پای کار بیایند و این قبیل اقدامات به تنهایی از عهده مرکز استانی سیما خارج است و یکبار در کمیسیون فرهنگی شورای شهر گذشته پرسیدم که چرا بعد از گذشت ۴۲ سال از عمر انقلاب تاکنون یک فیلم سینمایی برای شخصیتی مثل شهید قاضی و یا شهید مدنی و حتی جانفشانی‌های لشکر عاشورا ساخته نشده است؟

به نظرم ریشه آن به نبود برنامه‌های فرهنگی بلندمدت و تاثیرگذار در استان برمی‌گردد. هنوز از بدهی‌های سریال جلال خلاص نشده ایم و سریالی که در سال ۹۸ تمام شده و چندین بار هم از شبکه‌های مختلف پخش شده و ما هنوز درگیر بدهی آن هستیم. سریالی که شبکه‌های دیگر با افتخار آن را پخش می‌کنند و اگر از من بپرسید می‌گویم که مباحثی مانند جنگ نرم و تهاجم فرهنگی که یک شبه اتفاق نمی‌افتد، وقتی کشوری مثل ترکیه سریال ۸۰۰ قسمتی می‌سازد قطعا تاثیراتش هم به همان اندازه خواهد بود و اثر فرهنگی‌اش را هم خواهد گذاشت. در این شرایط مسئولان فرهنگی ما انتظار دارند تا با یک میزگرد نیم‌ساعته بتوانند اثرات مخرب آن اثر فرهنگی را از بین ببرند و فرهنگ خودی را به شهروندان انتقال دهند که این امکانپذیر نیست. در مقابل آن حجم سریالها باید سریالهایی با همان میزان تاثیر ساخت تا بتوان فضای فرهنگی و اجتماعی را مدیریت کرد.

بودجه‌ای که مرکز ما دارد تنها کفاف سالانه یک سریال ۱۵ قسمتی را می‌دهد، این یعنی از ۳۶۵ روز سال تنها پول ساخت ۱۵ روز سریال برای مخاطب را داریم و توان سازمان هم همین است. من معتقدم که ما در استان ظرفیت ساخت سریال ۲۰۰ قسمتی را هم داریم و برای تحقق این مهم، سایر نهادها هم باید پای کار بیایند.

به نظرم راه حمایت از هنرمندان هم همین است، راه حمایت از هنرمند ایجاد شغل برای او از طریق همین سریال‌ها و برنامه‌هاست. با چنین محصولات فرهنگی است که می‌توان هم از سبک زندگی ایرانی و اسلامی‌حمایت کرد و هم زمینه شغلی برای هنرمندان که دیگر محتاج کسی نباشند ایجاد کرد.
در مورد بخش خصوصی هم متاسفانه کسی حاضر نیست تا در حوزه مسائل فرهنگی سرمایه گذاری کند و حوزه فرهنگ اولویت اول خیلی از نهادها و سازمان‌های ما نیست.

در حوزه موسیقی سالانه ۳۰ قطعه موسیقی تولیدی داریم و ادعا می‌کنیم که صداوسیما بزرگترین کانون تولید موسیقی در استان ماست. اما حرفم این است که در صورت تامین اعتبار لازم ما ظرفیت تولید ۱۰۰ قطعه موسیقی در سال را داریم . با حمایت از آثار هنرمندان بومی‌می‌توان از گرفتاری و مشکلات عدیده معیشتی آنان کاست . به نظرم همه دستگاه‌ها که دارای بودجه فرهنگی هستند باید اعلام کنند که نحوه هزینه کرد بودجه‌های فرهنگی اختصاص یافته آنها به چه ترتیب است؟

هم اکنون در شبکه سهند در حال تولید مجموعه ای طنز با رویکرد اخلاقی و اجتماعی تحت عنوان دسترخوان هستیم که در عید نوروز پخش خواهد شد. در راستای حمایت از هنرمندان جوان، بازیگران اصلی و نقش‌های اصلی این سریال بازیگران معروف استان نیستند و سعی شده تا از جوانان و هنرمندان گمنام استفاده شود و چهره‌سازی‌های جدیدی صورت گیرد.

از دیگر تلاش‌های مرکز در راستای تولید محتوا، تله فیلم آتاناز است که داستان فیلم حمایت از کفش تبریز و مقابله با واردات کفش چینی است که احتمالا تا دو هفته دیگر آماده پخش خواهد شد.

از برنامه‌های تولیدی ما مستند ـ مسابقه بزرگ رزم آوران است. این مسابقه اولین مسابقه رزمی‌ زرهی کشور که ادوات واقعی جنگی در آن استفاده شده و شلیک در آن با گلوله‌های جنگی است. این مسابقه در تیپ مکانیزه امام زمان (عج) شبستر ضبط شده است که تا قبل از عید همزمان از شبکه استانی سهند و شبکه سه سیما پخش خواهد شد. در ضمن این اثر، اولین اثر صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی است که با ۱۴ دوربین فیلمبرداری شده است.
از دیگر کارهای ماندگار مجموعه، پوشش زنده سی و چهارمین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری آذربایجان بود. این اقدام باعث شد تا در رتبه‌بندی، این تور بین‌المللی از سوی فدراسیون جهانی دوچرخه سواری ارتقا یابد.

صفری در رابطه با پوشش خبری و تحلیلی تحولات منطقه و حوزه قفقاز و جنگ قره باغ گفت: بعد از جنگ دوم قره باغ برای اولین بار بود که شبکه استانی به این موضوع ورود پیدا کرد. یعنی در طول جنگ ۴۴ روزه قره باغ حدودا روزانه یک گزارش در بخش خبری در رابطه با این مسئله داشتیم. رسانه‌های ماهواره ای معاند و بیگانه تمام تلاش خود را به کار بستند تا به تبع جنگ قره باغ، یک سلسله حواشی نیز در داخل ایران ایجاد کنند و این تلاش در خط رسانه ای آنان امری مشخص و واضح بود که البته با توجه به تلاش رسانه‌های استانی و ملی در جهت تبیین و روشنگری، راه به جایی نبرد. حجم تبلیغاتی سنگینی نسبت به تحریک مردم در این سوی مرزها وجود داشت. با تلاش‌های رسانه ای استان، امروز مردم بیشتر از گذشته متوجه کمک‌های جمهوری اسلامی‌ایران به آذربایجان هستند و این مسئله در کنار روشنگری درباره نفوذ اسراییل در منطقه که مردم نسبت به آن حساسیت دارند، بوده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود به موفقیت این مرکز در هجدهمین اجلاس فناوری رسانه پرداخت و اظهار داشت: صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برای دومین سال پیاپی در بین مراکز ۳۳گانه رسانه ملی به عنوان مرکز برتر شناخته شد و تندیس و لوح تقدیر مرکز برتر را دریافت کرد. علاوه بر این عنوان، شبکه سهند توانست تندیس و لوح تقدیر رتبه برتر معاونین فنی مراکز گروه الف و تندیس و لوح تقدیر رتبه برتر پیشرفت، نگهداری و تعمیرات فرستنده‌های رادیویی گروه الف را از آن خود نماید. کسب لوح تقدیر و کاندید دریافت تندیس مدیریت برتر پشتیبانی فنی مراکز گروه الف، کسب لوح تقدیر و کاندید دریافت تندیس مدیریت برتر فناوری اطلاعات مراکز گروه الف، کسب لوح تقدیر و کاندید دریافت تندیس مدیریت برتر تعمیرات و نگهداری فرستنده‌های تلویزیونی و اف ام مراکز گروه الف، کسب لوح تقدیر و کاندید دریافت تندیس مدیریت برتر تاسیسات و نگهداری ساختمان مراکز گروه الف و کسب لوح تقدیر و کاندید دریافت تندیس مدیریت برتر مونیتورینگ فنی گروه الف از دیگر توفیقات این مرکز در آیین اختتامیه این اجلاس بود.

گفتنی است صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در هفدهمین دوره این اجلاس که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد توانست لوح تقدیر و تندیس مرکز برتر؛ و لوح تقدیر و تندیس اجلاس در بخش مرکز برتر در حوزه پیشرفت مدیریت ارتباطات زمینی و ماهواره ای، را از آن خود کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50369

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});