• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

اردوغان نامزد ریاست جمهوری ترکیه می شود

  • کد خبر : 50373
  • 22 بهمن 1400 - 12:00
اردوغان نامزد ریاست جمهوری ترکیه می شود
یاز اکو - مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه، ادعاها مبنی بر اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور نمی تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت کند را رد کرد و یادآور شد که در اصلاح قانون اساسی در سال 2017 به او حق دو شرکت در دوره ریاست جمهوری داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، شنتوپ در ۱۰ فوریه در آنکارا به خبرنگاران گفت: رئیس جمهور برای دومین بار نامزد انتخابات خواهد شد. برخی از چهره های اپوزیسیون استدلال می کنند که اردوغان نمی تواند برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، زیرا از سال ۲۰۱۴ تاکنون دو بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

شنتوپ یادآور شد که اصلاحات قانون اساسی سال ۲۰۱۷ سیستم پارلمانی را با مدل اجرایی-ریاستی جایگزین کرد که به رئیس جمهور اجازه می دهد دو دوره رییس جمهور شود.

وی افزود:«هیئت قانون اساسی مجلس در سال ۲۰۱۶ در این مورد بحث کرده و هیچ دیدگاه مخالفی وجود نداشت و  گزارش هیئت به وضوح بر حق دو بار ریاست جمهوری تاکید می کند.

وی با تاکید بر اینکه این یک موضوع کاملا قانونی است و باید توسط کارشناسان حقوقی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: نامزدی اردوغان برای بار دوم و نه بار سوم زیر سوال می رود. من هیچ نظر حقوقی ندیدم که کاندیداتوری رئیس جمهور اردوغان برای انتخابات آینده را زیر سوال ببرد.

مردم ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ برای انتخابات رئیس جمهور و پارلمان به پای صندوق های رای می رود. اردوغان در انتخابات ژوئن ۲۰۱۸ بر اساس نظام اداری جدید به عنوان رئیس جمهور – اجرایی انتخاب شد.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) اپوزیسیون اصلی، گفت : حزب او هیچ بحثی در مورد نامزدی اردوغان آغاز نخواهد کرد زیرا این تنها به نفع رئیس جمهور خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50373

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});