• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5

«دلمه برگ مو» به نام کرمانشاه ثبت شد/ قرار گرفتن ۷۲ اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی

  • کد خبر : 51311
  • 29 بهمن 1400 - 19:00
«دلمه برگ مو» به نام کرمانشاه ثبت شد/ قرار گرفتن ۷۲ اثر معنوی استان در فهرست آثار ملی
یاز اکو - معاون اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، از ثبت ملی هشت غذا و سه اثر ناملموس دیگر استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، کیومرث اعظمی معاون اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار در کرمانشاه اظهار کرد: در اولین همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور که در بندر ماهشهر برگزار شد ۱۱ پرونده میراث ناملموس استان به ثبت ملی رسیدند.

وی ادامه داد: هشت پرونده از این تعداد در حوزه غذاهای استان شامل مهارت تهیه و پخت کرفیله، نان تفتان، شکر لمه، برنج و هلیره، گنمه شیر، دلمه برگ مو، نان تیری و سوختی بود که از شهرستان‌های کنگاور، صحنه، پاوه، دالاهو، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به ثبت ملی شدن سه اثر معنوی دیگر استان و گفت: مهارت پرژین ورو (پوشاندن برف) در منطقه اورامانات، مهارتی که مردم این منطقه طی آن برف‌های زمستانی را در ارتفاعات به منظور تهیه آب احشام برای تابستان ذخیره می‌کنند، یکی دیگر از ثبت ملی شده‌های کرمانشاه در این نشست بود.

وی از ثبت ملی دانش ساخت ساج با تکنیک آهنگری سرد هم در این نشست خبر داد و گفت: همچنین در گسترده استان زنان کرمانشاهی طی روشی با استفاده از شیره توت سفید، از هیزه (محل نگهداری روغن کرمانشاهی) حفاظت و نگهداری می‌کنند که این روش هم تحت عنوان دانش و مهارت هالوین هیزه به ثبت ملی رسید.

به گفته این مسئول، با آثار ثبت ملی شده اخیر تاکنون ۷۲ اثر استان در فهرست آثار ملی معنوی قرار گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51311

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});