• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

زبان مادری، مولفه مشترک خواسته های انسان آذربایجانی

  • کد خبر : 51762
  • 02 اسفند 1400 - 19:00
زبان مادری، مولفه مشترک خواسته های انسان آذربایجانی
زبان علاوه بر این که برای ما ابزاری برای انتقال اندیشه است، ابزاری هم هست برای اندیشیدن و تکوین آن. بنابراین بحث زبان علاوه بر موضوعیت، برای ما محوریت هم دارد.

یاز اکو؛ علی حامدایمان – برای ما، دموکراسی، آزادی، عدالت، هویت، و هر آن چه که قرار است برای به دست آوردن اش مبارزه ای صورت گیرد، از گذرگاه هویت زبانی می گذرد.
در چنین پروسه ای، زبان علاوه بر این که برای ما ابزاری برای انتقال اندیشه است، ابزاری هم هست برای اندیشیدن و تکوین آن. بنابراین بحث زبان علاوه بر موضوعیت، برای ما محوریت هم دارد. گرچه گاه هم ممکن است این امر باری گران بر دوش زبان باشد و یا این که برخی ها چنین نحوی از اندیشیدن را متعلق به دوران پیشامدرن بدانند- دورانی که صراحت و جسارت در اندیشه ها وجود نداشت- اما به هر حال این گونه متافیزیکی اندیشیدن به زبان مادری- و حتی ارائه نقش الهیاتی به آن- می تواند انسان کنونی آذربایجانی را- از نظر عاطفی هم که شده- برانگیخته و وجه مشترک، نقطه کانونی، و فلسفه اصلی تمامی خواسته های وی باشد. و بر همین اساس است که حجم کثیری از ادبیات سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی تولیدشده در این قلمرو، می تواند متعلق به متن زبان باشد؛ و به عبارتی، همین زبان مادری چنین پتانسیلی را می یابد که بتواند یکی از دغدغه ها و مولفه های مشترک و تعریف ساز، برای تمامی خواسته های دیگر هم گردد.
و از همین روست که چنین مولفه ای از زبان می تواند در صدر نشسته و در باره هر چیز- حتی آن چیزی که اندیشیدنی هم نیست- اندیشه کرده، سخن رانده و حکم براند چرا که این زبان دیگر ابزاری برای انتقال داده ها نیست بلکه مدخلیتی در تکوین تمامی اندیشه ها و خواسته ها است که می تواند هم خاتمه و هم ختم کننده تمامی انگیزه ها گردد. و مجموعه ای از تمامی این نقش هاست که می تواند برای زبان این ظرفیت را ایجاد کند در سیاق های مختلف، نقش های گوناگونی را بر عهده گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51762

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});