• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

پیش‌بینی قیمت دلار و طلا در سال ۱۴۰۱ / سرمایه‌گذاری کنیم؟

  • کد خبر : 51861
  • 03 اسفند 1400 - 12:15
پیش‌بینی قیمت دلار و طلا در سال ۱۴۰۱ / سرمایه‌گذاری کنیم؟
یاز اکو - نوسانات قیمت در بازارهای مالی کشور در روزهای اخیر، به‌ویژه در بازار دلار و طلا قابل توجه بوده است. کارشناسان تا چه اندازه سرمایه‌گذاری در این زمینه را سودآور می‌دانند و چه چشم‌اندازی برای این بازارها دارند؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در مدت اخیر اتفاقات اتفاقات خارجی زیادی باعث نوسان قیمت دلار و طلا شده است.

اخباری که از وین می‌رسد باعث سردرگمی نرخ ارز در کانال‌های متفاوت شد و نهایتا چند روز پیش قیمت دلار به کف هفت ماه اخیر یعنی کانال ۲۵ هزار تومان رسید.

این کاهش قیمت دلار و افزایش انس جهانی طلا در اثر بحران بین روسیه و اوکراین نیز از عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه بوده است. با این اتفاقات و نوسان مدام قیمت‌ها سرمایه‌گذاری در این بازارها چقدر می‌تواند سودآور باشد و چه چشم‌اندازی برای نرخ‌ها وجود دارد؟

مریم مجبی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص قیمت دلار گفت: به نظر نمی‌رسد فضای عرضه و تقاضا دلار به سمت عرضه متمایل باشد و همین باعث کاهش قیمت دلار در کشور می‌شود. نرخ دلار اکنون، تقریبا با قیمت دلار در اسفند سال گذسته برابری می‌کند. بنابراین فاصله تورم امسال ایران که حدود ۳۵ درصد است در قیمت فعلی دلار لحاظ نشده که در نهایت به‌زودی می‌تواند باعث شوک قیمتی شود.

او افزود: پس حدود ۳۰ درصد اختلاف تورمی لحاظ نشده و تورمی پنهان در دلار وجود دارد. بنابراین پس قیمت تعادلی دلار از قیمت فعلی بالاتر است. من قیمت واقعی دلار را بین ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان می‌بینم.

نرخ دلار در سال آینده چقدر پیش‌بینی می‌شود؟

این کارشناس درمورد قیمت دلار و طلا در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ را می‌توان حوالی ۳۴ تا ۴۰ هزار تومان می‌توان درنظر گرفت. مگر اینکه سیاست سرکوب از سوی دولت اجرا شود.

مجبی درمورد قیمت طلا نیز توضیح داد: دو موضوع درحال حاضر در سطح جهانی وجود دارد که می‌تواند مستقیم روی طلا تاثیر داشته باشد. بحث تورم جهانی و نزاع بین روسیه و اوکراین. طلا کالای ترس است و هر زمان که در جهان ترسی وجود داشته باشد قیمت طلا می‌تواند افزایشی شود. من فکر می‌کنم علیرغم اینکه در قیمت فعلی طلا اتفاقات احتمالی آتی پیش‌خورد شده و احتمال کاهش آن تا محدوده ۱۷۵۰ نیز وجود دارد.

او افزود: درصورتیکه ترس از بحران جنگ بین اوکراین و روسیه پایدار باشد و اتحادیه اروپا همرمان با دولت آمریکا در مهار تورم موفق عمل نکنند، قیمتی بالاتر از قیمت فعلی را پیش‌بینی می‌شود و حتی ممکن است به دو هزار دلار برای هر انس هم برسد.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۱

مجبی درمورد پیش‌بینی قیمت سکه و طلا  در سال آینده گفت: من برای سال آینده قیمت طلا و سکه را با ۲۰ درصد افزایش پیش‌بینی می‌کنم.

علی عصاری، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز درخصوص پیش‌بینی قیمت دلار و طلا گفت: دلار دوباره سرکوب می‌شود و رقم ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان برای بعد از برجام را پیش‌بینی می‌کنم. زیر ۲۵ هزار تومان را متصور نیستم و اگر هم اتفاق بیفتد مدت محدودی دارد که غول‌های سرمایه به‌خوبی از آن استفاده می‌کنند.

عصاری درمورد نرخ طلا افزود: طلای داخلی دنباله‌رو دلار است. با توجه التهاباتی که ممکن است اتفاق بیافتد، طلا را برای سرمایه‌گذاری بهتر از دلار می‌بینم. همان انتظار رشد برای دلار برای طلا نیز وجود دارد و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اگر سرکوب ارزی انجام نشود، افزایش قیمت متصور است.

سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

علی صادقین، کارشناس اقتصادی نیز درخصوص سرمایه‌گذاری در بازار طلا در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: باتوجه چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای، آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده، ارتقا حجم صادرات و احتمالا بازتر شدن دست بازارساز در کنترل بازار  و اصلاح سطوح قیمتی نرخ ارز که بیش از ۷۰ درصد ارزش طلا و سکه را در ایران در کنار ۳۰ درصد سهم انس جهانی مشخص می‌کند، در شرایط فعلی توصیه به سرمایه‌گذاری در این قیمت‌ها داده نمی‌شود مردم باید صبر کنند تا نتایج برجام مشخص شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});