• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
6

اولین جلسه ستاد زراعت استان در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ برگزار شد/ پیش بینی تولید بیش از۶۵۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی در سالزراعی جاری

  • کد خبر : 53270
  • 12 اسفند 1400 - 10:15
اولین جلسه ستاد زراعت استان  در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰   برگزار شد/ پیش بینی تولید بیش از۶۵۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی در سالزراعی جاری
یاز اکو -رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از پیش بینی تولید بیش از650 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی در سالزراعی جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس اکبر فتحی در اولین جلسه ستاد زراعت استان آذربایجان شرقی در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ با بیان اینکه برنامه ابلاغی و اجرایی گندم استان آذربایجان شرقی در سالزراعی جاری ۴۵۷ هزار هکتار است که ۱۰۰ درصد آن کشت شده است گفت: پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری بیش از ۶۵۰ هزار تن است
وی ضمن تاکید بر اجرای بندهای ۹ گانه ابلاغی وزیر محترم جهادکشاورزی در زمینه زراعت و پرهیز از کلی گویی در این خصوص گفت: برای پرهیز از کلی گویی، محصولات زراعی( بدلیل تنوع زیاد) باید تقسیم بندی گشته و در جلسات هفتگی پیش بینی شده به طور اختصاصی به بحث در مورد یک تقسیم بندی خاص پرداخته شود.
وی با بیان اینکه بایستی واقعیت موجودی که کشاورز در ارتباط با این تقسیم بندی با آن روبه روست و واقعیت کشاورزی استان در نظر گرفته شود ادامه داد: در صورت ایده آل بودن واقعیت موجود به تداوم همان رویکرد پرداخته شده و در غیر این صورت اصلاحات لازم پیش بینی گردد برای مثال در حوزه گندم با در نظر گرفتن میزان کشت نیمه آبی، آبی و دیم آن، برنامه های مراحل کاشت و داشت و برداشت محصول پیش بینی شده و برای اجرایی شدن به کشاورزان ابلاغ گردد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در جلسات مربوط به بخش بهبود تولیدات گیاهی بایستی تشکل های مربوط به تولیدکنندگان حضور داشته و به بیان موارد و مشکلات مربوطه بپردازند گفت: تا با بیان نظرات خود در رابطه با واقعیتهای موجود نسبت به تصمیم سازی و تصمیم گیری در راستای حل مشکلات آنها اقدام گردد.
وی افزود: واقعیت امر این است که کشاورزان اجرا کنندگان تصمیمات بوده و مراکز خدمات در این زمینه تسهیل گر می باشند اگر در امر تسهیل گری مراکز خدمات مشکلی وجود داشته باشد باید رفع شود و مشکلات موجود خود کشاورزان نیز با حضور تشکلهای مربوط به بخش زراعت مطرح شده و طبق واقعیتهای موجود پیش روی آنها تصمیمات مربوطه اتخاذ گردد. برای مثال اگر در اصلاح فرایند اختصاص کود مدنظر جهت تغذیه محصولات زراعی به کشاورزان نقصی وجود داشته باشد حضور خود کشاورزان و بیان نظرات آنان در راستای حل مشکل اثربخش تر خواهد بود.
وی با اشاره به کشاورزی قراردادی به عنوان یکی از روش های اصلاحی گفت: بدلیل نبود چارچوب بندی خاصی در روشهای اصلاحی، برنامه های مختلفی تحت عنوان برنامه اصلاحی ارائه می گردد که البته ممکن است به درستی به اصلاح منجر گردد ولی همانند کشاورزی قراردادی تنها می تواند یکی از روشهای اصلاحی وضع موجود باشد برای مثال در قالب کشاورزی قراردادی، اختصاص کود فسفاته و سرک به کشاورزانی که با سازمان تعاون روستایی قرارداد دارند، پیش بینی شده بود که باید بررسی گردد عملاً این اتفاق افتاده است یا نه و از کلی گویی در این زمینه پرهیز گردد.
مهندس فتحی تاکید نمود: تشکیل ستاد زراعت و برگزاری جلسات هفتگی آن باید برنامه محور بوده و هر جلسه ستاد زراعت نسبت به شرایط جهانی محصول و فصل مناسب مرتبط با آن، دو یا چند محصول طبق ساختاری که ذکر شد، با ارائه وضعیت موجود آن بررسی گردد در صورت عدم رضایت از وضعیت موجود آن محصول و بهینه نبودن و فاصله زیاد آن با متوسط عملکرد کشاورزان شاخص، شرایط باید مورد بررسی قرار گیرد و توجه به علل وقوع این امر و راه حل های آن به عنوان برنامه پیش رو درنظر گرفته شود در چنین شرایطی است که از دستگاه های مختلف و واحدهای مختلف ستادی و شهرستانی همانند استانداری، فرمانداری، تشکلهای مربوطه، نظام صنفی، خانه کشاورز می توان خواست تا برای پیشبرد برنامه کاهش فاصله با عملکرد کشاورزان شاخص همکاری و یاری نمایند.
وی در ارتباط با ۹ بند ذکر شده اظهار داشت: اکنون زمان، زمان تقویتی است و طبق این بندها باید در ستاد زراعت در مورد نحوه بهینه و مناسب تغذیه محصول تصمیم گیری شده و برنامه ریزی لازم که می تواند شامل محلول پاشی یا کود سرک باشد، صورت گیرد. برای پیشبرد این برنامه ها نیاز به یکسری الزاماتی مانند پیش بینی بارندگی می باشد، تا با آماده سازی قبلی کود ازته بتوان همزمان با بارندگی به استفاده از آن اقدام نمود چنین اراده ای کاملاً در بین کشاورزان وجود دارد و این اطلاعات باید در اختیار آنان قرار گیرد. اما مسئله این است که چگونه می توان این اطلاعات را بدست کشاورزان رساند و عمدتاً این امر وظیفه مراکز خدمات جهادکشاورزی شمرده می شود اما باید بررسی گردد که عمل به این وظیفه اتفاق می افتد یا خیر؟.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با کتمان کردن واقعیت نمی توان مشکل را حل نمود و هر اندازه که صورت مسئله درست تعریف گردد راه حل آسانتر خواهد بود، افزود: در ستاد زراعت نیز صورت مسئله باید به درستی تدوین شود و اگر راه حلی وجود دارد در راستای آن از اعضای جلسه درخواست همکاری گردد و یا در صورت نبود آن از اعضای جلسه برای یافتن راه حل کمک گرفته شود. با این راه برد رسیدن به هدف که می تواند برداشت تناژ مشخصی از گندم باشد، حاصل گردد. در این حالت متغیرهایی که هدف را تحت تاثیر قرار می دهند باید دقیقاً پیش بینی و بررسی شود و برای اتفاقات غیرمترقبه نیز برنامه لازم تدارک دیده شود. برای تحقق این امر نیز استفاده از ظرفیت خود کشاورزان به ویژه کشاورزان شاخص در ستاد و عدم اصرار بر راه حل های نادرست گذشته و اصلاح این روش ها قطعاً موثر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});