• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

جنگ اوکراین و مسئله چچن

  • کد خبر : 55160
  • 25 اسفند 1400 - 13:30
جنگ اوکراین و مسئله چچن
یاز اکو - تهاجم روسیه به اوکراین وارد بیستمین روز خود شده است و درگیری ها با مرکزیت پایتخت اوکراین در سایر شهرهای کوچک و بزرگ با شدت تمام نیز ادامه دارد. اما یکی از برجسته ترین مسائل برجسته بحث اخیر که می‌تواند آینده قفقاز را نیز متاثر کند بحث ورود چچنها به جنگ اوکراین در دو جبهه مخالف است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، سوال اساسی این است که چرا چچن ها که سابقه جنگ طولانی با روسها دارند هم اکنون در کنار روسیه وارد اوکراین شده‌ است و جبهه دیگر که با نام تیپ دودایف علیه تهاجم روسیه وارد کارزار شده است به دنبال چیست؟

برای درک این موضوع باید به سال‌های آغازین شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی و حتی قبل از آن پرداخت. طی قرنهای اخیر و با سرازیر شدن الحاق گرایی روسی به سمت مرزهای جنوبی، چچنها به عنوان یکی از بزرگترین گروههای قومی قفقاز شمالی همواره در خط مقدم مبارزه با روس‌ها بوده اند و مجادله شیخ شامیل ملقب به عقاب قفقاز نقطه عطف این تحولات می باشد.

اما دومین و شاید مهمترین مجادله سیاسی ملت چچن، به تحرکات تحت رهبری رهبر افسانه آن‌ها جوهر دودایف معطوف می شود. وی که یک خلبانان، مهندس و همچنین عالی رتبه ترین ژنرال مسلمان در ارتش شوروی بود در سال ۱۹۸۶ از سوی مسکو برای سرکوب اعتراضات مردم استونی به این جمهوری فرستاده شد اما جوهر دودایف با سر پیچی از این فرمان اعلام کرد که علیه کسانی که برای آزادی خود میجنگند سلاح نخواهد کشید. این اقدام جوهر دودایف را به یک قهرمان در میان ملل بالتیک و یک ژنرال عاصی درچشم مسکو تبدیل کرد. در سال ۱۹۸۹ نیز پس از ارسال تانک های روسی برای سرکوب تظاهرات مردمی در لیتوانی، جوهر دودایف به صورت رسمی مبارزات خود علیه روسیه را آغاز کرد.

در این اثنا و در هیاهوی فروپاشی شوروی، افرادی چون زلیم خان در چچنستان سودای تشکیل جمهوری چچن را در سر می پروراندند و پیوستن جوهر دودایف به این گروه ها، این تحرکات را جسورتر و معنادار تر نیز کرد. در رای گیری مجلس ملی چچنستان در ماه سپتامبر ۱۹۹۱، جوهر دودایف با اخذ بیش از ۸۵ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور چچن استان انتخاب شد. علاوه بر اعلام استقلال جمهوری چچن، دودایف علیه روسها در سایر جبهه ها از جمله آبخازیا نیز جنگید و حاصل این جنگ پرورش فرماندهان نظامی مهمی از جمله شامیل باسایف بود، اما این امر خشم روس ها را برانگیخت. در سال ۱۹۹۴, روسیه جنگ همه جانبه ای را علیه چچنستان به راه انداخت ولی نیروهای چچن با به کارگیری سلاح های به جا مانده از شوروی توانستند مقاومت دلیرانه ای را در قفقاز مدیریت کنند. جوهر دودایف از روسیه خواست که اختلافات بین آن دو طرف از راه سیاسی حل شود اما روسیه نتایج انتخابات را باطل اعلام کرده و استقلال چچنستان را ملغی اعلام کرد. طی جنگ های متمادی که تا آخر سال ۱۹۹۴ نیز طول کشید نیروهای چچن شکست خورده و سر انجام در ماه آوریل ۱۹۹۶، محل جوهر دودایف با رصد ماهواره های روسیه کشف شد و طی حمله موشکی وی جان خود را از دست داد.

اگرچه که این دوره در بازه حاکمیتی چچنها کوتاه می باشد اما سران سیاسی و نظامی مهمی را وارد سیاست بین الملل کرد. شخصیت‌های از جمله «دوکو عمروف، زلیم خان، شامیل باسایف، اصلان و مصدوف سلمان رادوف » مربوط به این دوره می باشند و جوهر دودایف در توصیف این دوره گفته بود

“هر فرد چچن یک ژنرال است و من تنها یکی از آنها هستم”

می توان گفت که کسانی که در جبهه اوکراین علیه روسیه می‌جنگند وابسته به این طرز فکر سیاسی چچن می باشند و با نام «تیپ دودایف» نیز شناخته می شوند.

اما در سیر تحولات چچن, پایان ریاست جمهوری بوریس یلتسین و به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین نقطه عطفی مهم تلقی می‌شود. ولادیمیر پوتین در اولین اقدام، استقلال نسبی چچنها را از طریق از میان برداشتن رهبران آنها از میان برد و در کنار آن نیز با میدان دادن به شخصیت با نفوذ مذهبی چچن، احمد قدیرف، وی را وارد عرصه سیاسی چچنستان کرد. وی پس از اعمال اقدامات در راستای ایجاد ثبات و هماهنگی چچنستان با مسکو، به دست مخالفان خود که وابسته به گروه شامیل باسایف بودند به قتل رسید و پس از وی فرزندش رمضان قدیرف با خواست مسکو به صدارت چچنستان رسید. افراد وابسته به این تفکر با نزدیکی به مسکو و مخالفت با اسلام گرایی و ترک گرایی قفقاز شناخته می‌شوند و رمضان قدیرف یکی از افراد فعال در ارسال نیرو و تجهیزات به اوکراین می باشد.

این گروه نیز در منازعه اوکراین با نام قدیرف ها شناخته می‌شوند.

بهره سخن

با توجه به پیچیدگی بحران اوکراین، آرایش سیاسی در چچنستان نیز شکل جدیدی به خود گرفته است. در کنار ارسال هزاران نفر از نیروهای وابسته به رمضان قدیرف به اوکراین برای نبرد در کنار مسکو، گروه های مخالف چچن نیز تحت لوای دودایف وارد جنگ اوکراین شده‌اند. نتیجه جنگ اوکراین تاثیر خود را بر قفقاز شمالی نیز خواهد گذاشت…

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=55160

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});