• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
به بهانه شعار روز جهانی آب در سال 2022:

فرونشست زمین، فریاد خاموش زمین و مرئی شدن نامرئی

  • کد خبر : 57060
  • 16 فروردین 1401 - 20:20
فرونشست زمین، فریاد خاموش زمین و مرئی شدن نامرئی
شعار روز جهانی سال ۲۰۲۲ سازمان ملل، آب های زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی اعلام شده است؛ شاید اقبال جهانی به موضوع آب‌های زیرزمینی و مرئی شدن این سرمایه نامرئی و دور از دید انسان ها، فرصتی باشد برای یادآوری دوباره اینکه کسری مخازن زیرزمینی آب کشور سالانه بیش از ۴ میلیارد متر مکعب است.

یازاکو؛ فاطمه کشاورزی – مدیر روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی
شعار روز جهانی سال ۲۰۲۲ سازمان ملل، آب های زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی اعلام شده است؛ شاید اقبال جهانی به موضوع آب‌های زیرزمینی و مرئی شدن این سرمایه نامرئی و دور از دید انسان ها، فرصتی باشد برای یادآوری دوباره اینکه کسری مخازن زیرزمینی آب کشور سالانه بیش از ۴ میلیارد متر مکعب است.
این میزان نشانگر شدت گرفتن ناترازی منابع و مصارف آب های زیرزمینی در سال های اخیر در پی تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و سهم منابع آب سطحی در رفع نیازها، و در نتیجه سنگینی بار مصرفی بر دوش آبهای زیرزمینی بویژه درمصارف کشاورزی است.
نکته اصلی که شعار روز جهانی آب برای مخاطبان خود یادآور می سازد این است که چالش های جدی زیست محیطی حال حاضر جهان به حدی رسیده است که توجه به مسائل آشکار و در معرض دید، برای گذر سلامت از این تنگناها و تامین ایمن و پایدار نیازها بدون ایجاد تبعات مخرب میسر نخواهد بود، مگر با توجه به تمام جوانب و موضوعات آشکار و پنهان که گاه از جنس آب های زیرزمینی و خاموش و دور از دید هستند.
منصفانه تر آن است که همان گونه که با کوچکترین کمبود و کاهش، بلافاصله به فکر جایگزینی منابع آب زیرزمینی برای مصارفمان هستیم در حفاظت از منابع مان نیز، این منابع استراتژیک را با توجه به نقش ارزنده و حیاتی آنها در اولویت قرار دهیم و پنهان از دیده بودن آنها موجب کم لطفی و بی توجهی به بقای حیات این سرمایه ارزشمند نشود.
متاسفانه با بروز و ظهور فرونشست ها و شکاف های عظیم، تکان دهنده و عمیق، این زخم های ترک خورده ای، که بر چهره دشت های کشور در حال افزایش است، دیگر نمی‌توان از آبهای زیرزمینی به عنوان منابع نامرئی یاد کرد؛ شکاف هایی که فریاد بی صدای زمین برای دادخواهی از انسان است و در صورت ادامه روند فعلی، امنیت آبی فرزندانمان را خواهد بلعید.
فرونشست زمین و چاله هایی که در دشت ها به ویژه در دشتهای بحرانی ایجاد شده اند، زنگ خطر و هشداری جدی برای نابودی آب های زیرزمینی و لزوم توجه جدی به احیا و نگهداشت این منابع استراتژیک می باشد. لذابا توجه به اینکه در کل دنیا این منابع به عنوان منابع استراتژیک و ذخیره ای در نظر گرفته می‌شود و برای مصارف روزمره از دیگر منابع از جمله منابع آب سطحی یا بازیافتی و … استفاده می شود، توجه جدی به بازچرخانی آب و جایگزینی مصارف تا حد ممکن با این منابع به منظور احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
امید است ضمن توجه جدی به این منابع، با تداوم اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، شاهد همراهی همدلانه ذی نفعان در حفاظت و حراست از این منابع در نتیجه افزایش آگاهی و اطلاع از وضعیت موجود باشیم که در این میان نقش بی بدیل کارگزاران روابط عمومی و اصحاب رسانه برای ایجاد این آگاهی و حصول مشارکت مردم نقشی حیاتی وغیرقابل انکار محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57060

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});