• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
4

افزایش سریع قیمتها در آذربایجان – اقدامات انجام شده نیز بی اثر است

  • کد خبر : 58316
  • 26 فروردین 1401 - 11:30
افزایش سریع قیمتها در آذربایجان – اقدامات انجام شده نیز بی اثر است
یاز اکو - در صورت تداوم افزایش قیمت در بازارهای جهانی در آینده، ناگزیر به افزایش قیمت محصولات غذایی وارداتی به آذربایجان منجر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ مانند سایر نقاط جهان، بازارهای مواد غذایی و غیرغذایی در آذربایجان به سرعت در حال افزایش قیمت هستند. افزایش قیمت ها در جهان با فرآیندهای جهانی به ویژه در شرایط جنگ روسیه و اوکراین که یکی از صادرکنندگان اصلی است مشاهده می شود و در آذربایجان از سال گذشته تاکنون امکان جلوگیری از افزایش قیمت ها وجود ندارد. قیمت ها در مغازه ها و بازارهای کشور تقریبا هر روز در حال افزایش است. کالاهایی که این هفته خریداری می کنید بعد از ۵ روز با ۱ تا ۲ منات افزایش عرضه می شوند. افزایش قیمت محصولات وارداتی قابل درک است اما چرا تولید داخلی گران می شود؟ یا شاید اینها هم وارداتی هستند، اسمشون رو محلی گذاشتیم؟

وقار بایراموف عضو کمیته سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی پارلمانی گفت: «بر اساس برنامه غذایی سازمان ملل متحد، قیمت های بازار بیش از حد انتظار افزایش یافته است. اگرچه سازمان ملل قبلاً پیش‌بینی کرده بود که قیمت‌های بازار جهانی در سال ۲۰۲۲ بین ۸ تا ۲۲ درصد افزایش یابد، اما نظارت‌های اخیر نشان می‌دهد که محصولاتی در بازار جهانی وجود دارند که قیمت‌های آنها بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت ها به شدت تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین است. زیرا محصولات هر دو کشور سهم ویژه ای در صادرات مواد غذایی داشتند. صادرات ۷۰ میلیارد دلاری اوکراین در حال حاضر به دلیل جنگ با مشکلات جدی مواجه است، در حالی که صادرات ۲۳۵ میلیارد دلاری روسیه محدود شده است. در عین حال تورم در محصولات وارداتی اجتناب ناپذیر است.

در چنین شرایطی البته برای محصولات غذایی وارداتی افزایش قیمت نیز وجود دارد. همزمان، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی نرخ تورم در آذربایجان را افزایش داده اند. بانک جهانی تورم را ۹ درصد و فدرال رزرو ۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده است. این امر ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت در بازارهای جهانی و منطقه ای دارد.  

هیئت وزیران آذربایجان در حال اجرای فعالیت هایی برای به حداقل رساندن افزایش قیمت ها از جمله اقدامات ضد تورمی است. هدف اصلی افزایش سهم محصولات داخلی در بازار است. اما باید در نظر داشت که این یک فرآیند زمان بر است. در حال حاضر هدف اصلی به حداقل رساندن اثرات افزایش قیمت با استفاده از ابزارهای دیگر است. با این حال، به طور کلی، هدف میان مدت و بلند مدت کاهش قابل توجه واردات مواد غذایی و پاسخگویی بیشتر به تقاضا از طریق تولید داخلی است. در این راستا دولت سیاستی را برای ساماندهی افزایش قیمت ها دنبال می کند. اما به طور کلی باید توجه داشت که تورم واردات امری اجتناب ناپذیر است. در صورت تداوم افزایش قیمت در بازارهای جهانی در آینده، ناگزیر به افزایش قیمت محصولات غذایی وارداتی به آذربایجان منجر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=58316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});