• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

احتمال تعطیلی کارخانجات فولاد قوت گرفت/ افزایش قیمت میلگرد مسکن را گران می‌کند؟

  • کد خبر : 58709
  • 28 فروردین 1401 - 19:00
احتمال تعطیلی کارخانجات فولاد قوت گرفت/ افزایش قیمت میلگرد مسکن را گران می‌کند؟
یاز اکو - در حالی که قطعی برق صنایع، سال گذشته ۱۱۰ کارخانه فولاد را به تعطیلی کشاند، گویا امسال زودتر از موعد سال‌های گذشته شروع می‌شود. موضوعی که علاوه بر افزایش احتمال تعطیلی کارخانجات، می‌تواند قیمت کالاهای نهایی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

به‌ گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی که وزارت نیرو بارها وعده داد که برق صنایع در سال جاری به‌صورت بهینه مدیریت شود، اما قبل از شروع سال جدید، گویا تکلیف برق صنایع روشن شد. در سال جاری خاموشی صنایع زودتر از سال‌های قبل اتفاق می‌افتد! موضوعی می‌تواند بر تعطیلی کارخانجات فولاد دامن بزند.

آن‌طور که فعالان صنعتی می‌گویند، احتمالا از میانه اردیبهشت صنایع کشور دچار خاموشی شوند. اتفاقی که همین سال گذشته تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولادی را به دنبال داشت. امسال نیز به نظر می‌رسد در پی کاهش تولید، مدیران صنایع چاره‌ای جز تعدیل نیرو و اعلام ورشکستگی نداشته باشند.

در همین زمینه اخیرا احمد رضویان، مدیرعامل شرکت صنعتی رضویان، به فلزات‌آنلاین اعلام کرد: با وجود چنین شرایطی تولید دیگر به‌صرفه نیست. به نظر می‌رسد حتی کارخانجاتی که سابقه ۴۰ سال فعالیت دارند تعطیل شوند. چه بسا هم‌اکنون تعدادی از آنها اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند.

احتمال تعطیلی کارخانجات چقدر جدی است؟

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز درباره قطعی برق صنایع گفت: نامه ادارات برق استان‌ها به صنایع فولادی ابلاغ شد. طبق این نامه از اواخر اردیبهشت قطعی برق برای صنایع اعمال می‌شود. این اتفاق امسال بسیار زودتر از انتظار رخ می‌دهد.

وحید یعقوبی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: این محدودیت هر سال در شروع تابستان اعمال می‌شد. اما امسال شرایط متفاوت است و دو ماه زودتر باید منتظر قطع برق صنایع باشیم.

او درباره احتمال تعطیلی کارخانجات فولاد نیز توضیح داد: طبیعتا قطع برق صنایع روی تولید و صادرات فولاد تاثیر منفی می‌گذارد و کارخانجات با چالش جدی مواجه می‌شوند.

نوسانات میلگرد بازار مسکن را تکان می‌دهد؟

گذشته از تعطیلی کارخانجات، تاثیر صنایع فولادی روی قیمت محصولات نهایی، ازجمله مسکن است.

البته یعقوبی در این زمینه اعتقاد دارد که تاثیر نوسانات میلگرد بر بازار مسکن یک موضوع انحرافی است. چراکه قیمت فولاد تاثیر زیادی بر قیمت مسکن نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر به نمودار تاثیرپذیری قیمت مسکن از میلگرد نگاهی بیندازید مشاهده می‌کنید که تاثیر فولاد بر بازار مسکن تنها سه درصد است. در واقع قیمت فولاد سه درصد از قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=58709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});