• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

کمبود شدید نیروهای محیط‌بانی از مشکلات عمده محیط زیست استان زنجان است

  • کد خبر : 59528
  • 03 اردیبهشت 1401 - 12:15
کمبود شدید نیروهای محیط‌بانی از مشکلات عمده محیط زیست استان زنجان است
یاز اکو - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به کمبود شدید نیروهای محیط‌بانی گفت: اگر نیروهای فعلی محیط بانی استان به سه برابر افزایش یابد بسیاری از مشکلات این حوزه حل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، دکتر محمدرضا یافتیان افزود: این کمبود در بخش محیط‌بانی خود را بیشتر نشان می دهد و این در حالی است که استاندارد جهانی به ازای هر یک هزار هکتار، یک محیط بان است.

وی از تلاش برای جذب ۱۰ نفر محیط بان خبر داد و اظهار داشت: مراحل اولیه جذب ۹ نفر از آنها نهایی شده و از این تعداد پنج نفر قطعی است و چهار نفر دیگر در حال گذران مراحل اداری هستند و امیدواریم تا پایان سال جذب مجموعه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، با بیان اینکه چون محیط زیست یک حوزه بسیار تخصصی است و کمبود نیرو باعث شده است تا متخصص یک حوزه ناچار در سایر حوزه‌ها نیز ورود کند، تصریح کرد: این مسئله ما را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.

نیروهای موجود با توان بیش از حد مشغول هستند

یافتیان با اشاره به اینکه به خاطر کمبود نیرو، نیروهای موجود با توان بیش از حد مشغول هستند که خود آسیب زا است افزود: حدود ۵۴ درصد از پست‌های اداری بلاتصدی است و نیروهای موجود با ۲ برابر ظرفیت خود فعالیت می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه واقعیت امر این است که همه باید محیط زیست را کمک کنند گفت: اگر بتوانیم با کمک رسانه ها و به ویژه صدا و سیما، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست را به همه منتقل کنیم می توانیم به آینده محیط زیست امیدوار باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، نقش مهم فرهنگ سازی رسانه ها در حفاظت از محیط زیست را غیرقابل انکار عنوان کرد.

یافتیان به انتظارات مجموعه حفاظت از محیط زیست از رسانه ها و سایر دستگاههای تاثیرگذار در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست هم اشاره کرد و افزود: انتظار ما از همه رسانه ها این است که به طور مکرر مسائل زیست محیطی را مطرح و مطالبه کنند.

وی گفت: از نیروی انتظامی هم انتظار داریم تخلفات محیط زیستی را نیز به بخش تخلفات و جرائم رانندگی تعمیم داده و به عنوان نمونه افرادی را که زباله های خود را از ماشین بیرون می ریزند جریمه کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، بزرگترین جنبه منفی در بحث های اخلاقی را خیانت در امانت عنوان کرد و افزود: محیط زیست یک امانت خداوندی است و مثل خیلی از نعمت های دیگر اگر نسبت به آنها بی تفاوت باشیم قطعاً تاوان سنگین آن را می دهیم.

استفاده از ظرفیتهای مختلف برای حفاظت از محیط زیست 

یافتیان با بیان اینکه باید از ظرفیت های مختلف برای حفاظت از محیط زیست در محیط های شهری و روستایی بهره گرفت اظهارداشت: متاسفانه علاوه بر شهرها در روستاها نیز تخریب های محیط زیستی دیده می شود و گذشته ازعوامل زیست محیطی منفی معدنی، در کنار روستاها انبوهی از زباله ها و فاضلاب ها نیز مشاهده می شود که در این بین وظیفه حاکمیتی هم نباید فراموش شود.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت ائمه جماعت در روستاها در راستای حفاظت از محیط زیست استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در ادامه با ابراز تاسف از رخدادهای اخیر در خصوص حمله پلنگ به انسان در استان هم گفت: با وجود هشدارهای داده شده در خصوص خودداری از ورود به قلمرو پلنگ، اما متاسفانه شاهد بی اعتنایی برخی از افراد، طبیعت گردان و حتی کوهنوردان به این موضوع بودیم که نتیجه آن هم سه مورد حمله پلنگ به انسان بوده است.

یافتیان با بیان اینکه آمار دقیقی از آمار پلنگ ها در استان وجود ندارد اظهارداشت: آمارگیری نیاز به ابزارهای دقیق دارد و در مواقعی مانند آمارگیری از حیواناتی مثل پلنگ، حتی ابزارها نیز پاسخگو نیستند چون این حیوانات مانند آهوان دشت سهرین نیست که با کمک دوربین ها رصد و شمارش شوند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: حتی می توان گفت که دوربین های تله ای هم نمی توانند به طور دقیق رصد کرده و نشان دهند چون پلنگ حیوانی است که خود را در محیط استتار می‌کند و در طبیعت به وضوح دیده نمیشود و علاوه بر آن اغلب، شبها برای شکار از مخفیگاه خود بیرون می آید.

یافتیان تاکید کرد: با این اوصاف رصد ۱۲۳ هزار هکتار از قلمرو احتمالی پلنگ امکان پذیر نیست از این رو آمار دقیقی از پلنگهای موجود در قلمرو این حیوان در ارتفاعات طارم وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ما هرگز نمی توانیم به پلنگ بگوییم که در قلمرو خود تررد نکند اظهارداشت: اما می توانیم به انسان ها بگوییم که به قلمرو پلنگ ها ورود نکنند تا مورد حمله این حیوان قرار نگیرند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان از تلاش‌های انجام گرفته برای تامین تجهیزات مورد نیاز و نیز حل و یا به حداقل رساندن برخی مسائل و مشکلات زیست محیطی خبر داد و گفت: قول نمی‌دهم که همه موارد و مسائل محیط زیست را حل کنم اما قول می دهم که همه تلاشم را برای رفع و یا کاهش آن انجام دهم.

یافتیان از اقدامات انجام گرفته در راستای مقابله با مسائل تهدید کننده زیست محیطی هم گفت و افزود: حکم بازداشت و حبس مسئول مجموعه‌ای که پساب آن به صورت لوله گذاری غیر قانونی وارد محیط زیست می شد از افتخارات محیط‌زیست است.

وی با تأکید بر اینکه عمده صنایع ما به سمت مدیریت پساب حرکت کرده‌اند اظهارداشت: بر اساس برنامه مقرر شده است که هر دانشگاه استان حداقل یک مشکل زیست محیطی را حل کند و این اقدام فقط محور یکی از حرکت های ما در راستای حفاظت از محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه بسیاری از مسائل زیست محیطی در چند دسته تقسیم می شوند گفت: هریک از آنها راه حل خودشان را دارند ودر بسیاری از موارد مدیران با وجود اینکه مشکل را مشخص کرده‌اند اما متاسفانه کاری نمی توانند انجام دهند.

یافتیان افزود: البته گاهی هم با وجود مشخص شدن مشکل و توانایی مدیر برای انجام رفع آن متاسفانه خودشان از انجام آن خودداری می‌کنند که این دو مقوله با هم متفاوت است.

انتقال واقعیتها و مطالبه گریهای به حق در خصوص محیط زیست

وی با بیان اینکه نهادها و جاهایی که می‌تواند ما را در رفع مسائل زیست محیطی یاری کنند دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری هستند گفت: ۶ محور به عنوان مسائل زیست محیطی احصاء شده که آنها می‌توانند برای آن ایده و راه حل بدهند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان افزود: مراکز علم و فناوری به عنوان یکی از مجریان اصلی دانش بنیان ها می توانند یاریگر ما باشند که البته با آنها نیز مکاتبه شده است.
یافتیان شرکت های با بیان اینکه ارزیاب محیط زیست در کشور وجود دارد گفت: در استان زنجان حداقل چهار تا پنج شرکت ارزیاب نیاز دارد.

وی اظهار امیدواری کرد : حرکت هایی که در راستای حفاظت از محیط زیست و حل مسائل زیست محیطی شده است به نتایج قابل قبولی برسد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در پایان از رسانه‌ها درخواست کرد ضمن انتقال واقعیت ها و مطالبه گری های به حق در خصوص محیط زیست تاکید کرد ضمن انتقال واقعیت ها و مطالبه گری های به حق در خصوص محیط زیست تاکید کرد: از ایجاد چالش و حاشیه‌های محیط زیستی خودداری کنند چرا که این امر انرژی مدیران و مسئولان این حوزه می گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59528

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});