• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

۱۵ موزه جدید در آذربایجان غربی احداث می شود

  • کد خبر : 59666
  • 04 اردیبهشت 1401 - 13:15
۱۵ موزه جدید در آذربایجان غربی احداث می شود
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آغاز عملیات اجرایی و مطالعات احداث ۱۵ موزه جدید در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، جلیل جباری با بیان اینکه عملیات اجرایی ۱۵ پروژه جدید در بخش موزه‌های استان برای انجام مطالعات و عملیات اجرایی شروع شده است، افزود: مهمترین این موزه‌ها شامل باغ موزه ستاد لشکر ۶۴ ارومیه، موزه جنگ چالدران با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، موزه میاندوآب، موزه صلح سردشت، چالدران و اشنویه است و مراحل نهایی موزه مدرسه ارومیه هم در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: تعداد موزه‌های استان نیز در سال‌های اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته و در این مدت ۵ موزه به تعداد موزه‌های آذربایجان غربی اضافه شده است.

جباری با بیان اینکه حفاظت و مرمت برای این مرمت ۱۰۰ اثر تاریخی در آذربایجان غربی آثار ضروری است، افزود: سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و صیانت از بناهای تاریخی نیاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه کرد: مشارکت مردم و بانک‌ها نیز در زمینه مرمت ساختمان‌های تاریخی و قدیمی استان با استقبال مطلوبی مواجه شده است.

جباری ادامه داد: در سال‌های اخیر در ۱۲۰ محوطه تاریخی کاوش باستانی در استان انجام شده که کانی سیب سردشت یکی از این محوطه‌هاست که باید این آثار را به پرونده‌های ثبتی تبدیل کنیم.

ادامه عملیات مرمتی پروژه‌های بزرگ استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: عرصه بازار ارومیه از ۵.۳ هکتار به ۳.۲ کاهش پیدا کرده بود با همت همکاران این عرصه دوباره به حالت اولیه بازگردانده شد.

وی اظهار کرد: عملیات مرمتی پروژه‌های بزرگ استان از جمله مسجد جامع ارومیه در سال گذشته شروع شده و ضلع شرقی در خیابان اقبال در حال اجراست و کار ضلع شمالی هم به زودی آغاز می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه بازسازی حجرات پیرامون حیاط پیگیری و در اولویت کاری اداره کل خواهد بود، ادامه داد: مسجد جامع ارومیه به عنوان یکی از مساجد تاریخی دوره اسلامی با محراب گچ‌بری و منحصربه‌فرد که به عنوان قدیمی ترین محراب دوره ایلخانی بوده و مرمت و احیای این بنای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سال‌های گذشته پروژه‌های مهمی مانند احیای مسجد جامع ارومیه، ساخت مجتمع فرهنگی-تاریخی شمس تبریزی خوی، مرمت کاخ سردار ماکو، احیای بناهای تاریخی اراضی لشکر ۶۴ ارومیه و … اجرایی شده و در سال جاری نیز اجرای این طرح‌ها ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});